Huhun mukaan ensimmäisen sukupolven VW Passat olisi suunniteltu ainakin osin DDR:ssä/Puolassa. Onko kukaan muu kuullut tätä huhua?
Tarina kertoo, että malli uudeksi todennäköisesti Warzawaksi oli suunniteltu valmiiksi, mutta koska resursseja valmistukseen asti saattamiseen ei ollut, oli suunnittelu myyty D-markkoja vastaan länteen.
FSO:n tehtailla oli myös tehty suuria tehtaiden välisiä tuotannon siirtämiseen liittyneitä muutoksia 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa, mutta aivan turhaan, sillä mitään uutta tuotantoa ei vielä tuolloin tullut. Jotain oli ilmiselvästi ollut pöytälaatikossa, mutta siirtyikö suunniteltu malli vain rautaesiripun toiselle puolen Susilinnaan (Wolfsburg) valmistettavaksi?
https://fi.wikipedia.org/wiki/FSO_SyrenaEnsimmäinen Passat oli tekniikaltaan puhdas Audi, hieman "kolhossa" korissa. Lisäksi kaiketi VW oli tuolloin vanhentuneen Kuplan vuoksi talousvaikeuksissa, joten halvan "itäkorin" ostaminen ja tekniikan sijoittaminen siihen Audista olisi voinut olla nopeasti ajateltuna järkevää.
Itse sanon kuitenkin, että Wartburg, erityisesti W311 ja W312, olivat paljon hienompia autoja kuin Kupla. Näin sanoi myös DDR:n propaganda, joka piti tältä osin paikkaansa erittäin hyvin.
Ulbrichtin syrjäyttäminen Brezhnevin tuella tuhosi Wartburgin ja muun DDR:n teollisuuden kehitystä enemmän kuin mikään muu yksittäinen teko.