Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 3/3   [ 27 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 27 Huhti 2021, 16:41 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 98
Oikea hammasvälys vaihtelee hionnan mukaan. Se on kirjoitettu lautaspyörän selkäpuolelle. Mitataan heittokellolla lautaspyörän hampaan päästä. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 27 Huhti 2021, 17:41 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1481
Vaihteiston osia saa kysyä minultakin. Vapaakytkimen rumpujakin varastossa.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 28 Marras 2021, 15:17 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 98
Uliseva vetopyörästö oli otettava auki kesän ajojen päätteeksi. 3000 km ei ollut jättänyt mitään havaittavaa jälkeä vetopyöriin, mutta magneetissa oli reilusti hienojakoista metallia.
Korjaamokirjan mukaan pienen vetopyörän etäisyys tasauspyörästön keskilinjasta on 64mm, korjattuna lautaspyörään merkityllä mitalla. Mitataan erikoistyökalulla. Sen puuttuessa pitää soveltaa. Vetopyörästökotelon halkaisupinta on periaatteessa myös keskilinja, mutta ainakin tässä vaihteistossa koneistus on sen verran epätarkka että sitä ei voi käyttää. Olisiko tasopintaan merkitty 0.20 keskilinjan virhe?
Poskilaakerin halkaisija on 130 mm. Laittamalla laakerin pohjalle tasan 1.0mm levyn ja sen päälle suoran tangon pitäisi tangon juuri koskettaa pienen vetopyörän päätä. Korjattuna eromitalla, tässä laatikossa +0.05mm. Sallittu toleranssi +0.05mm. Tässä laatikossa tangon ja vetopyörän väliin pitäisi mennä 0.05-0.1 mm liuskamitta.
Nyt väli on 0.15mm. Eli 0.05mm ohi toleranssin.
Myös merkkiväri näyttäisi olevan aavistuksen ulkona. Hammasvälys 0.25mm oli kohdallansa.
Sisu akselin kuvassa lienee virhe,sillä hypoidipyörä vetää lautaspyörää koveralta puolelta. Pari kuvaa myöhemmin.
Alkuperäiset kulumajäljet lautaspyörässä osoittavat että tehtaan säätö on ollut aivan kohdallaan. Onko varaosana myyty laakeri kakkoslaatua vai onko laakereiden toleranssi ollut suuri? 0.1mm ero tuntuu suurelta.
Uskomattoman tarkkaa tuntuu tämä vetopyörän säätö kuitenkin olevan.
Millainen Stigu sinun vaihteiston lopputulos oli? tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 28 Marras 2021, 18:43 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1900
Paikkakunta: Global
Tässä kuvat Tompan puolesta:

Kuva

Kuva

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 28 Marras 2021, 19:47 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 821
Paikkakunta: Pietarsaari
Minun vaihdelaatikkoa on vielä hienon näkösenä varastohyllyn alapuolella. En ole vielä laittanut sen Warreen. Eli en tiedä onnnistuiko minun kunnostusta. En pystynyt mittaamaan mitään paitsi kosketuskuvaa, ja elän toivossa että uusilla laakereilla kaikki tulee kohdallaan.

Keväällä antoi tarjouksen pienestä metsäpalstasta järven rannalla, ja olin siinä korkein tarjoja. Tosiaan en yltynut myyjän minimihintaan, eli oli pakko maksaa vähän enemmän. Sitä tuli kallista metsäpalstaa ja halpa rantatonti, mutta se rantatontti on kyllä halpaa. Tieheen yli suota voidaan haudata yhtä paljon rahaa, sekä rantaan edeellen yhtä paljon kuin palstan hinnan. Rakennusluvan saatavuus ei ole aivan selvääkään. Kesän helteessä raivattiin pusikoita pois tieltä, sekä kaatoin puuta huvilaa varten. Nyt kannat ja kivet on kaivettu alas, ja lauantaina siirrettiin ulkohuusi pojan Nivalla sinne 6 osissa. Paluumatka oli vähän jäännä, kun Niva meinasi valua ojaan. Vinssillä päästiin eteenpäin, ja nyt olisi laton vuoro saada siihen kevään koottavaksi.

Jos talvilomalla on lämminta, niin saatan vaihtaa kunnostettua vaihdelaatikkoa paikalle.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 29 Marras 2021, 11:39 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 98
Onneksi olkoon hankinnasta!
Mökkihommat ja Warrehommat on tosi kivoja hommia. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 17 Syys 2025, 16:15 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 821
Paikkakunta: Pietarsaari
Keväästä lähtien tulin puolieläkeläinen ja elokuussa saattui 7 päivän yhtenäista vapaata. Oli hyvä varata tarpeeksi aika varmuuden vuoksi, mahdollisen ongelman varten vaihdelaatikon vaihdon kanssa. Nostin moottoria ylös lankulla roikkuvalla ketjutaljalla, mutta en voinut sirtää auto pois. Kuitenkin pääsin vesipumpun kimpuksi, ja huomasin hankausjäljeet pesässä. Siitä enempää "Tallissa tapahtuu" otsikossa.

En saanut vaihdelaatiikoa pudotettu alaspäin, niin se oli nostettava ylös moottorin alasta. Vanhuus ei tulee yksin, ja voimat ei oikein riittänyt kummartaen nostamaan molemmat päät yhtä aikaa. Mutta lirkutellen sain sen pois.

Laitoin kunnostetun vaihdelaatikon paikalle. Latoin uudet tripoiidilaakerit vetoakseliin, ja uudet sisämpi suojakumit, kun sellaiset olivat hyllyssä.

Kun auto oli vielä pukilla, kokeilin käynnistää moottoria vaihdelatikon ylimääräisen äänin etsinnässä. Taistelun jälkeen sain kaikki vaihteet päälle, mutta ylimääräistä ääntä en huomannut. Eli jatkoin yrittämäällä säätä vaihdevivuston toiminnan. Ei oikein onnistunut samaan 1 - 2 vaihde päälle. Pakki ja 3 - 4 onnistui melkein aina. Säätämällä sain sekä pakki että 1 - 2 vaihde päälle, mutta silloin ei 3 - 4 vaihde, tai 1 - 2 ja 3 - 4 muttei pakkia. Irrotin vaihdevivuston tarkistaakseen olisko ongelma vaihdelaatikossa. Kyllä sain vaihteet vaihdettua siellä, mutta huomasin että vaihdelaatikon vaihdetanko saattaa pudota alas itseästään. Yhden vaihdetangot kuula on ilmeisesti pudonnut pois paikaltaan vaihdelaatikon koottaessa!

Eli kunnostustetun vaihdelaatikkon oli poistettava. Poistaessa tietysti yhden tripoidin rulla putosi pois ja pudotetut neuleet oli etsittävä. Toinen kerta muuten on kyllä nopeampaa toimintaa, mutta kiinnostusta oli loppuunkulunut.

Laitoin vanha laatikko takaisin. Innostusta palautuessa, niin talvella aukaisen taas laatikon, ja etsin pudonnutta kuulaa. Ei auta että saadaan kaikki vaihteet silmään. Vaihdetanko on myös oltava tietyt paikat. Onneksi kahdet vaihteet yhtä aika silmään ei onistunut.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 3/3   [ 27 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com