Paljon on huhuja Wartburg 313 autoista Suomessa, joten on aika valaista asiaa saatujen faktojen valossa. Väitetään autoja tulleen 1-3, mutta vain yhdestä on kuvia, missä rekisteritunnus on nähtävissä. Kuvia on punaisesta ja valkoisesta yksilöstä, mutta ainut todistettu yksilö vaihtoi väriään punaisesta valkoiseksi vuoden 1966 jälkeen. Wartburgin maahantuoja Rego Oy toi maahan yhden punaisen Sport Coupen 1957. Valmistenumero on 1310014-7 ja korin numero 13100017. Hinnanvahvistuspapereihin merkitään virheellisesti 1310047. Tätä autoa käytettiin koekilvillä erinlaisissa mainostempauksissa ja näyttelyissä ja rekisteröitiin vasta 1959. Väitteet Rego Oy:n omistajan Kauko Ahlströmin antaneen 2 Sport Coupea tyttärilleen ylioppilaslahjaksi ei pidä paikkaansa. Tämä on varmistettu tyttäriltä itseltään, eivätkä he 10- ja 11-vuotiaana 1957 vielä ylioppilaita olleet. Kuka Sport Coupen Regolta osti, on vielä epäselvää. Väitetään Haagan Alkon johtajan omistaneen auton useita vuosia. Rekisteritunnus oli tuolloin ZD-608. Alkutalvesta 1962 auto siirtyi Joutsenolaiselle liikkenharjoittaja Olavi Lukkoselle ja rekisteritunnukseksi tulee RJ-87. Luukkonen oli tuolloin "vanhempi herrasmies", jonka väitetään olleen sodassa hävittäjälentäjänä. Hän esiintyikin yleensä nahkaisessa lentäjänlakissa. Luukkonen oli aktiivinen autourheilija. Hän ajoi Morris Cooper S:llä autokilpailuissa ja kilpaili myös Warrellaan ainakin Lappeenrannan jääratakilpailussa 1963. Hän ajoi samassa kilpailussa myös Cooperillaan, olivathan ne eri luokassa kuutiotilavuuden mukaan. Vuosikatsastuksessa hyväksyttiin jälkiasenteinen takaistuin ja rekisteriin tuli merkintä "kuljettajan lisäksi tilapäisesti 3 henkilöä". Luukkonen luopui Warresta 14.1.1963 ja Warre siirtyi Lappeenrannan Autokeskukselle. Automyyjä Antti Repo myi Warren Lappeenrantalaiselle Esko Lassilalle. Lassila teki takseihin radiopuhelinasennuksia ja kiersi Warrella ympäri Suomea. Lassila muutti Ruotsiin syksyllä 1963 ja myi Warren Helsinkiläiseen autoliikkeeseen. Autoliikkeessä sanoivat laittavansa Warreen Citroenin moottorin, mikä jäi kuitenkin tekemättä. Uudeksi omistajaksi tuli Heinänen Aarne Lohjalta ja reisteritunnukseksi UI-936. 7.5.66 Lohjalainen Matti Nikander osti Warren Lohjalaiselta Wartburg-piirimyyjä Auto-alangolta. Nikanderin aikaan Warre oli "klommoton ja hyvässä maalissa". Pakoputken ulostulo muuttui sivulle. 12.5.67 uudeksi omistajaksi merkittiin George Lagus Karjaalta. Ilmeisesti Warre oli kuitenkin fyysisesti Lohjalla, koska seuraavaksi omistajaksi merkittiin 9.10.67 Lohjalainen Taisto Kärki. Tarinoiden mukaan Warre ajettiin ojaan ja siirrettiin läheiseen soramonttuunja sitä viimeisteltiin vielä konevoimalla. Auton moottori katosi, samoin ohjauspyörä. Autoa jäljitti myöhemmin muutamakin henkilö ja Wartburgien parissa työskentelevä harrastaja löysi auton ja teki "kaupan" löydöksestä. 1980 Auto siirtyi sisätiloihin ja purettiin täysin osiksi. Kovia kokenut kori hiekkapuhallettiin ja entisöintityö alkoi. Pohjapelti teetettiin alkuperäisen mallin mukaan, samoin ovirunkojen osia. Alustan osia, vanteita, polkimia, saranoita, rattiakseli, lämmityslaite ym. kunnostettiin odottamaan tulevaisuutta. Vuodet kuluvat ja omistaja päätti luopua projektistaan ikääntymisen takia. Syksyllä 2013 Warre siirtyi harrastajan talliin Pöljälle. Lisätietoja vaiheista kaivataan tähän topiciin tai suoraan
riku.kukkonen@dnainternet.net 0400-142568