Terve!
Lupasin Ladaboardilla kirjoittaa 2T-öljyistä, ks.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=2&t=5327&start=255.
Öljyjen koostumuksesta:2T-öljyt koostuvat - hieman yksinkertaistaen - neljästä komponentista
1) lisäaineet
2) paksu, siirappimainen perusöljy, joko synteettinen tai mineraaliöljy, ns. bright stock
3) ohut perusöljy
4) ohut, valopetrolin tyyppinen väliliuotin
Varsinaisen voitelutyön hoitavat 1) ja 2), joiden määrä ja laatu ovat ratkaisevia.
Komponentti 3) on ns. carrier oil, joka kuljettaa 1):n ja 2):n voitelukohteisiin.
Komponentti 4) varmistaa öljyn kylmäjuoksevuuden (pumppujärjestelmät) ja bensiiniin sekoittuvuuden {seosvoitelu}.
Käytännössä kaikki 2T-öljyt ovat ns. esiohennettuja, lukuunottamatta joitakin lähinnä kilpailukäyttöön tarkoitettuja erikoisöljyjä.
Koska komponentit 1} ja 2} hoitavat varsinaisen voitelun, ei komponentin 4) määrällä ole voitelun kannalta merkitystä, vaan 1}:n ja 2}:n osuus ratkaiseen.
Siten ei ns. esisekoitettuja öljyjä tarvitse käyttää yhtään enempää kuin suositeltu 2 %.
Tästä asiasta on valitettavasti eri ohjekirjoja ja huoltoasemien baareja myöten paljon virheellsiä luuloja,
menestystä
SvS