Tänä talvena on tarkoitus saada kuvan auto ensi kesäksi liikenteeseen,auto on ollut omistuksessa jo kohta kymmenen vuotta ja on ollut satunaisesti ajossa.Nyt muutaman vuoden ollut vaan varastossa.Muilta kiireiltä ei ole paljoa aikaa tälle jäänyt.Laitellen tähän ketjuun tarinaa autosta ja sen kunnostelusta.
Hieman historiaa:Hankinta hetkellään auto seisoi Jollaksessa erään omakotitalon pihassa.Autoa tarjosi ilmaiseksi varsinaisen omistajan tytär, joka oli huolissaan siitä,että jo lähes 90-vuoden ikään ehtinyt isänsä saisi vielä päähänsä lähteä ajelemaan Warrella.Pelko oli sinänsä turha sillä auton kytkin oli rikki ja kaasarikin oli usean vuoden seisonnasta johtuen kauttaaltaan hartsimössön tukkima.Auto hinattiin sitten eräänä kesäiltana Pornaisiin.Hinausreissu oli tarina sisänsä..
Auton omistanut vanha mieshenkilö oli hankkinut auton uutena Haka-Autosta,vuonna 1984.Alkuvuosinaan autoa oli käytetty aktiivisemmin mutta jo 90-luvun alussa ajot olivat vähentyneet satunnaisiin mökkireissuihin ja kaupassakäynteihin.Mittariin oli ehtinyt kertyä reilut 80tkm.
Autossa oli heti havaittavissa ruostevaurioita ja tarkemman tarkastelun jälkeen oli selvää,että ruoste oli tehnyt pesää varsin laajalle alueelle.Ruoste oli pesiytynyt Warrelle tyyppilisiin paikkoihin takalokasuojien etureunoihin,etulokasuojiin ja korin alareunaan.Myös kuskinlattiassa oli paikattavaa sekä helmoissa.Itse runkohan on sellaista patarautaa,että se nyt harvemmin on,ainakaan pahasti ruosteessa.
Autoa oli korjannut jonkinasteinen "hovikorjaaja",joka oli ratkaissut eteentulleet ongelmat erilaisin lasikuitu-ja rautalanka virityksin.Mm.kytkimen painelaakeri oli kiinnitetty ns.viiksilangalla ja ei luonnolisesti ollut varmaankaan kovin kauaa kestänyt.Kytkimen hajottua oli myös ajot sitten loppuneet.
Kuvassa auto on siinä kunnossa missä se oli hankintahetkellään.Autoon tehtiin sen jälkeen kunnostuskorjausta,jossa kytkinpaketti vaihtui uuteen ja kaasuttimena ollut Jikov vaihtui vanhempaan BvF:ään.
Iso osa ruostevaurioista tuli korjattua 2008-2008 välisenä aikana.Silloin tuli vaihdettua myös toinen etulokasuoja parempi kuntoiseen.Tosin hommaa on vielä jäljelläkin sillä tuulilasin tiivisteen alta löytyy työtä ja tarkoitus on irroittaa lasikuituiset takaposket,jonka alta tod.näköisesti löytyy urakkaa.Etuovien alareunat vaativat myös huomiota,tosin apparin puoleinen vaihdetaan parempaan varaosa-oveen.
Tarkoitus ei ole lähteä rakentamaan kunnianhimoisesti MR-kuntoista autoa vaan nyt aluksi saattaa yksi kappale suomalaista autohistoriaa tienpäälle.Auto vaatisi varmaankin ylimaalauksen mutta jotenkin sellainen tietty patina kuuluu näihin,kuten myös ns.kommunismin haju joka on sisällä tallessa (senhän kuulemma pitäisi lähteä suojeluskunta manttelilla
)