Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tallissa tapahtuu
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1886
Sivu 2/7

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 12 Kesä 2013, 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Warre 1000 kirjoitti:
Tässä uudet puskurit Saksasta
http://www.ostmobile-shop.de/epages/614 ... 20Chrom%22
Olen jo pari vuotta haaveillut niitä, ja hinta on samana aikana noussut satasella. Kuljetuksen voikin tulla lähes samanhintainen kuin itse puskurit.

Nyt on kromipuskurit tilattu. (Kaksi ensinmäiseni sähköviesteeni meni kyllä väärälle osoitteelle.) Ja puskurit ovat myöskin tulleet, etten tullut huijatuksi vaikka etukäteen jouduin niitä maksamaan. Rahdin hinta oli vain 60 euroa.

Liitteet:
DSC06620.JPG
DSC06620.JPG [ 120.54 KiB | Katsottu 13113 kertaa ]


Kuin tarkistin puskurit niissä näyttivät jo olevan mustat ruostepilkut. Onneksi se oli vain moska ja suojavahaa, jota sain kokeilemalla Fareclalla poistettua.

Liitteet:
DSC06625.JPG
DSC06625.JPG [ 96.45 KiB | Katsottu 13113 kertaa ]


Suojavaha saa kyllä jäädä toistaiseksi. Ensin pitäisi saada korin maalattua ja ennen sitä on vähän hitsaustyötäkin. Ostin puskurit koska harvoin näkee jonkun ehjän puskurinosan myytävänä. (Toveri Sladimir oli toistaiseksi parhaimmat, mitkä olen nähnyt). Tuskin puskurit halpenee ja niiden saanti tuskin paranee.

Minun warreen pitäisi olla "kromikapuloita". Niitä olen vain kerran viidessa vuodessa nähnyt myytävänä. Valitettavasti saamani puskurisarjalla on kumikapuloita.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Joulu 2013, 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Imanpuhdistajan osat olivat narmunneita ja osaksi ruostuneita. Kun yritin poistaa likaa niistä, vanha maali helposti lähti pois, eli raapusin pois kaikki maalia. "Nitro-lakka" on kyllä heikosti suojaannut pellin. Noja, se on tietysti myös 45 vuotta vanhaa. Tässä kuva kun maalia on poistettu.
Liitteet:
DSC07696.JPG
DSC07696.JPG [ 118.66 KiB | Katsottu 12988 kertaa ]

Hioin pellit puhtaaksi ja laitoin aluksi pohjamaalia. Sen jälkeen filleria (ruiskuspakkeli). Kun laitoin sen päälle toisen pohjamaalikerroksen, huomasin ruostekuopat. Eli lisää hiontaa ja filleria. Lisää pohjamaalia ja vihdoinkin mustaa maalia. Otin väärän pullon jossa oli kirkasta mustaa. Lämmityslaite on puolihimmeällä maalattuna. Hiomajälkeet näkyivät myös. Eli taas hionnan ja pintamaalia päälle. Valitettavasti puolihimmeä pintamaalia ei tykännyt kirkasta, ja jossain paikoissa se "krakeloi".
Liitteet:
DSC07720.JPG
DSC07720.JPG [ 91.51 KiB | Katsottu 12988 kertaa ]

Hioin osat vielä kerran ja nyt onnistui pintamaalausta paremmaksi.
Liitteet:
DSC07767.JPG
DSC07767.JPG [ 106.22 KiB | Katsottu 12988 kertaa ]

Olen asentanut ilmasuodatinta, mutta huomasin imuäänivaimentimessa vielä yhden krakeloinnut pinnan. Ja valitettavasti se pistää heti silmiin kuin konepeltiä avataan. Eli tulen vielä yrittää maalata imuäänivaimennin kerran.

On kai onnea kun talvi on pitkä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 18 Kesä 2014, 05:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Yllätyin tämä keväänä kuin päästin Warreni liikkeelle. Molempien takapöyrien jarrusylinterit toimivat. Ne eivät jumittuneet eikä ole vuotanut mitään kuten tavallista kahden vuoden käytöstä.

Mutta viime viikolla käyttöautoni käynnistysmoottori heikkeni, ja otin sen pois. Korjatun käynnistysmoottoria ei meinannut toimia, eli ajoin koko viikon Warrella. Totesin jarrupolkimessa ylimääräinen vapaaliike. Purin pääjarrusylinteria eilen. Sisällä oli kerääntynyt moskaa, mikä ilmeiseti estivät männän palautumaan.

Jos ei yhdessä päässä on ongelmaa jarrun kanssa, niin sitten on toisessa päässä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 28 Heinä 2014, 16:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Niin kauan kuin odotin laakeripuolikkaat traktorin moottoriin, niin ehdin Warreni kimpuun.

Viime kesänä kun ajoin Mansoniemelle ihmettelin, mikä narisee joka pienessä kuopassa. Kiristin vasen etulokasuoja sekä nostin pyörän ylös löytämättä missä oli vika. Kotiin tulessa kun nousin pois istuimessa kuulin sama nariseva ääntä. Mahtaisiko se olla istuinkiskon kiinnitys, minkä korjasin 30 vuotta sitten ylimääräisellä pellillä?

Tällaista se nyt näyttää.
Liitteet:
DSC08159.JPG
DSC08159.JPG [ 114.59 KiB | Katsottu 12683 kertaa ]

Nyt minulla on halpa Mig-hitsaulaite, että voin korjata kasvanneet halkeamat kunnolla. Oikealla näkyy ylimääräinen korjauspellin minkä poistin. Kummalista kun se ei enempää ruostunut.

Liitteet:
DSC08181.JPG
DSC08181.JPG [ 130.75 KiB | Katsottu 12683 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Kesä 2015, 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Vanhetessaan niin Warreni tulee vain halukkaisempana ohittaa edelläni ajavan. Ja aina kuopissa ajaessani Warre laittaa vasen vilkkua päälle. Tässä syy.

Liitteet:
DSC08872.JPG
DSC08872.JPG [ 89.16 KiB | Katsottu 12449 kertaa ]


Onneksi oli puretusta Warresta säästetty hyvän vilkunkatkaisijan. Ja nyt vipu pysyy paikallaan. Kannattaa vielä laittaa rasvaa sille, ettei senkin pykylät kuluvat loppuun.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 15 Kesä 2015, 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

:) Oikeammin tuo on vilkkukytkin, tai "vilkkuviiksi". Kytkin siksi, että kytketään... Varsinkin sähköalan ammattisanastossa katkaisijalla tarkoitetaan jotain muuta, kuin kytkemistä. Näissä katkaisija on laite, joka pystyy katkaisemaan vähän suuremmat virrat, suuremmilla jännitteillä. Normaalein kapistuksin ei tuollaisissa katkaisussa syntyvää valokaarta, siis johtavuutta, saa sammutettua, katkaistua. Jos nyt yleensä pitää erotella sähkö- ja autosähkölaitteet. Niissä on erilaiset valokytkimet, puhaltimen...Yleensäkin sähkökytkimien katkaisuhetkellä syntyy koskettimien palamisjäljet. Kyse on vain suuruusluokista. Katkoja on hyvä esimerkki, ilman kondensaattoria.....

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 19 Heinä 2015, 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Alkukesällä oli taas Warren katsastuksen aika.

Aloitin tarkistamalla, ettei mikään jarrusylinteri vuotaa, sekä että takamännät liikkuvat. Kummallista takasylinterit vielä toimivat. Niitä olen joka toinen kesä joutunut aukaistamaan. Näyttää siltä että rasvatetut männät pidentää toimintaaikaa. Eli vielä en laita Eisenasch:sta ostetut alkuperäissylinterit paikallaan.

Kaikki valot toimivat, mutta Warre oli pikkusen taipumusta kääntää vasemmalla jarruttaessa. Kuitenkin lähdin onnea kokeilemaan. Etujarrut hylättiin. Oikea sivu oli puolet huonompi kuin vasen.

Tässä syy. Se oli niin jumittunut, ettei edes jäänyt päälle.
Liitteet:
DSC08892.JPG
DSC08892.JPG [ 93.46 KiB | Katsottu 12325 kertaa ]


Puhdistin sitä ja aukisin myös toista jarrusylinteriä. Sekin oli ruosteissa, mutta ei niin pahasti. Kai kosteutta pääsee valumaan sieltä pois. Kokeilin jarrua ennen toista katsastusyritystä. Nyt ei se ei pikkusen vetänyt, vaan heitti auto oikealle poikittain teillä.

Piti myös aukaista vasemmat etujarrusylinterit. Ne olivat kunnossa ja yksi oli alkuperäistä laatuakin. Sen olin sattumalta varalla Rikulta ostanut. Harmittaa että se oli hänen ainoa alkuperäistä jarrusylinteriä. Ja warrea kääntyi edelleen vahvasti oikealle.

Vaihdoin jarrurummujen paikat edellä, muttei se auttanut. Vahdoin alemmat jarrukengät. Heureka! Nyt se lähti suoraaan jarruttaessani. Mutta poljin oli varallisesti lähellä lattiaa. Monta ilmaisuyritystä ei auttanut. Säädin käsijarrun tiukasti ja nyt jarrupoljin oli hyväksytyssä paikassa. Ja sillä sain Warreani läpi katsastuksen!

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 17 Huhti 2016, 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Kuva

Warren kuskin oven ikkunan alatiiviste on ollut jo vuosia heikossa hapessa ja nyt viimein otin sen työnalle. Kuvassa uusi alatiiviste paikallaan.

Tiivisteen vaihto on selostettu 353W korjaamokäsikirjan sivuilta 154 eteenpäin (saksaksi) mutta tässä suurin piirtein miten itsellä homma meni:

1. Oviverhoilu irti
2. Verhoilun alla oleva suojakalvo nätisti irti
3. Lasin ollessa ylhäällä veivimekanismi irti neljällä ruuvilla ja toisella kädellä tuetaan ettei tule sirpaleita
4. Lasi tiputetaan pikkuhiljaa oven pohjalle niin, että mekanismi irroitetaan ikkunan alhaalla olevista kiskoista ja veivimekanismi otetaan ulos ovesta
5. Lasi taivutaan sellaiseen kulmaan, että sen saa tiputettua pois molemmilla reunoilla olevilta urilta. Sitten ikkunan saa laskettua kokonaan oven pohjalle ja on poissa tieltä.
5. Irroitetaan vanha / rikkinäinen ikkunan alatiiviste ja leikataan uusi oikean pituiseksi.
6. Seuraa homman ehdottomasti veemäisin rasti: Uusi tiiviste tiputetaan yläkautta oikealle paikalle ja alakautta tiiviste pujoitetaan uraansa. Korjaamokäsikirjassa on kuva erikoistyökalusta josta saa käsityksen miten hoituu helposti. Onneksi minulla on pienet kädet!

Kuva

7. Tiivisteen ollessa paikallaan halusin varmistaa sen paikallaan pysymisen ja laitoin uran päihin liimaa. Liimana käytin Loctiten Repair Extreme -liimaa.
8. Ikkuna kasaus takaisin paikalleen (kiskot ja mekanismi kannattaa samalla tietysti voidella kun esillä ovat). Tämä kohta vaatii pientä käsinäppäryyttä jos yksin tekee, koska toisella kädellä pidät ikkunaa paikallaan ja toisella pujotat mekanismin/ kiskot paikalleen. Kulmat pitää olla kohdallaan koska muuten ei heru.
9. Kun ikkuna ja mekanismi on paikallaan + kiinnitetty niin sitten testiä miten ikkuna menee ylös/alas. Jos tiiviste, kuten minulla, on tiukasti kiinni ikkunassa, alkaa se taipumaa ikkunan sisälle kun ikkunaa laskee. Ekalla testillä kannattaa olla varovainen koska tiiviste voi irrota taas oven sisällä olevasta urasta ja palataan kohtaan 4! Korjatakseni tiivisteen liikkumisen ikkunan mukana laitoin tiivisteen ja oven väliin samaa Loctiten liimaa ja taivutitin (60min ajan) sitä ohuella lastalla, kohdista jotka oli liian tiiviisti ikkunaa vasten.
10. Oven lopullinen kasaus ja sormien haavojen paikkailu.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 25 Elo 2016, 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Odotellessani osia tilapäismoottorille otin pois jäähdytintä maalausta varten.

Liitteet:
DSC09450.JPG
DSC09450.JPG [ 80.1 KiB | Katsottu 10860 kertaa ]

En löytänyt jäähdyttimen pellistä mitään mustaa maalia, mutta jäähdyttäjän sivussa oli muutamia täpliä.



Liitteet:
DSC09461.JPG
DSC09461.JPG [ 107.5 KiB | Katsottu 10860 kertaa ]

Tein koukun jäähdyttäjän jousien asennusta varten. Uuden kytkinlaakerin laitoin paikallaan viime viikolla.



Liitteet:
DSC09469.JPG
DSC09469.JPG [ 114.49 KiB | Katsottu 10860 kertaa ]

Tässä tulos. Hioin pellistä ruosteen pois ja laitoin pohjamaalin, muutamaa kierroksia ruiskuspakkelia välihionnalla sekä pintamaalin.
Jäähdyttimelle laitoin pelkästään 350°C kestävää pintamaalia.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Loka 2016, 23:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Vaihdon pois unkarilaiset takajarrusylinterit. Olen niiden kanssa taistellut aina muutaman vuoden välillä. Männät olivat ruosteessa vaikkapa olen hoonannut sisäpinnan, käyttänyt vanhempia alumiinimäntiä, uudet yhden tuumaiset hattukumit ja jousi niiden välillä. Eikä mitään tuntuu auttavan. Uskoin viimeksi myös pistäväni rasvaa mäntien päällä, muttei sitäkään. Etujarrusylinterissa ainakin on rasva kokeiltu. Siihen olen nytkin hankkinut alkuperäissylintereitä.

Laitoin takapyörille Eisenachista ostetut alkuperäissylinterit.

Sivu 2/7 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/