Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=11442
Sivu 3/3

Kirjoittaja:  tomppa [ 27 Huhti 2021, 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Oikea hammasvälys vaihtelee hionnan mukaan. Se on kirjoitettu lautaspyörän selkäpuolelle. Mitataan heittokellolla lautaspyörän hampaan päästä. tm

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 27 Huhti 2021, 17:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Vaihteiston osia saa kysyä minultakin. Vapaakytkimen rumpujakin varastossa.

Kirjoittaja:  tomppa [ 28 Marras 2021, 15:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Uliseva vetopyörästö oli otettava auki kesän ajojen päätteeksi. 3000 km ei ollut jättänyt mitään havaittavaa jälkeä vetopyöriin, mutta magneetissa oli reilusti hienojakoista metallia.
Korjaamokirjan mukaan pienen vetopyörän etäisyys tasauspyörästön keskilinjasta on 64mm, korjattuna lautaspyörään merkityllä mitalla. Mitataan erikoistyökalulla. Sen puuttuessa pitää soveltaa. Vetopyörästökotelon halkaisupinta on periaatteessa myös keskilinja, mutta ainakin tässä vaihteistossa koneistus on sen verran epätarkka että sitä ei voi käyttää. Olisiko tasopintaan merkitty 0.20 keskilinjan virhe?
Poskilaakerin halkaisija on 130 mm. Laittamalla laakerin pohjalle tasan 1.0mm levyn ja sen päälle suoran tangon pitäisi tangon juuri koskettaa pienen vetopyörän päätä. Korjattuna eromitalla, tässä laatikossa +0.05mm. Sallittu toleranssi +0.05mm. Tässä laatikossa tangon ja vetopyörän väliin pitäisi mennä 0.05-0.1 mm liuskamitta.
Nyt väli on 0.15mm. Eli 0.05mm ohi toleranssin.
Myös merkkiväri näyttäisi olevan aavistuksen ulkona. Hammasvälys 0.25mm oli kohdallansa.
Sisu akselin kuvassa lienee virhe,sillä hypoidipyörä vetää lautaspyörää koveralta puolelta. Pari kuvaa myöhemmin.
Alkuperäiset kulumajäljet lautaspyörässä osoittavat että tehtaan säätö on ollut aivan kohdallaan. Onko varaosana myyty laakeri kakkoslaatua vai onko laakereiden toleranssi ollut suuri? 0.1mm ero tuntuu suurelta.
Uskomattoman tarkkaa tuntuu tämä vetopyörän säätö kuitenkin olevan.
Millainen Stigu sinun vaihteiston lopputulos oli? tm

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 28 Marras 2021, 18:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Tässä kuvat Tompan puolesta:

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 28 Marras 2021, 19:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Minun vaihdelaatikkoa on vielä hienon näkösenä varastohyllyn alapuolella. En ole vielä laittanut sen Warreen. Eli en tiedä onnnistuiko minun kunnostusta. En pystynyt mittaamaan mitään paitsi kosketuskuvaa, ja elän toivossa että uusilla laakereilla kaikki tulee kohdallaan.

Keväällä antoi tarjouksen pienestä metsäpalstasta järven rannalla, ja olin siinä korkein tarjoja. Tosiaan en yltynut myyjän minimihintaan, eli oli pakko maksaa vähän enemmän. Sitä tuli kallista metsäpalstaa ja halpa rantatonti, mutta se rantatontti on kyllä halpaa. Tieheen yli suota voidaan haudata yhtä paljon rahaa, sekä rantaan edeellen yhtä paljon kuin palstan hinnan. Rakennusluvan saatavuus ei ole aivan selvääkään. Kesän helteessä raivattiin pusikoita pois tieltä, sekä kaatoin puuta huvilaa varten. Nyt kannat ja kivet on kaivettu alas, ja lauantaina siirrettiin ulkohuusi pojan Nivalla sinne 6 osissa. Paluumatka oli vähän jäännä, kun Niva meinasi valua ojaan. Vinssillä päästiin eteenpäin, ja nyt olisi laton vuoro saada siihen kevään koottavaksi.

Jos talvilomalla on lämminta, niin saatan vaihtaa kunnostettua vaihdelaatikkoa paikalle.

Kirjoittaja:  tomppa [ 29 Marras 2021, 11:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Onneksi olkoon hankinnasta!
Mökkihommat ja Warrehommat on tosi kivoja hommia. tm

Sivu 3/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/