Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=11442
Sivu 2/3

Kirjoittaja:  tomppa [ 29 Maalis 2021, 17:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Hammaskosketuksen tulisi olla leveä soikio lautaspyörän hampaan keskiosassa. Sikäli kun kuvasta voi päätellä, on se juuri sellainen. Hyvä niin.
Tämän, ja niin monta neuvoa, ohjetta ja vinkkiä olen saanut 70-luvulla, aloittelevana autoilijana, Haka-Autossa moottoripuolella työskenneeltä erikoismieheltä. Hän avuliaasti neuvoi, auttoi ja lainasipa korjaamokäsikirjankin kopiointia varten. tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 31 Maalis 2021, 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Vapapyörän ulkokotelo oli päässyt ruostumaan laakeripinnassa. Meinasin varastaa sen varalaatikosta. Sen laakeripinta ei ole ruosteessa, mutta hyvältä se ei näyttää. Onko Teillä joku mielipide tästä?

Liitteet:
DSC09861.JPG
DSC09861.JPG [ 67.95 KiB | Katsottu 2652 kertaa ]

Kirjoittaja:  tomppa [ 01 Huhti 2021, 11:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Minusta tuolla laakeripinnalla on taipumusta mattaantua. Jos siinä ei ole kuoppaantumaa, en olisi huolissani.
Kannattaa tarkistaa pääakselin hammaspyörien aksiaalivälys. Jos mutterin kiristää liian tiukkaan, painuvat hammaspyörien sisäkehät ristikappaleisiin ja välys menetetään. tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 25 Huhti 2021, 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Uuden vapapyörän ulkonapa on vaikea löytää. Käytettynä tai ruosteessa kyllä löytyy. Googlasin ja löisin vihdoin minulle aivan uuden liikkeen Berliinissä nimeltä Gabor-MS-Laden. Tilasin heiltä vapapyörän ulkonavan sekä M18 sytytystulpille kulmamaisia alumiinikoteloituja hattuja. Niitä olen jo 10 vuoden aikana etsinnyt.

Toimituksen viivästyttyä aloitin hermostua ja katsoin osoitteella Google Map:ssä. Siellä näin ruohonleikkuriliikkeen toisella nimellä. Numero kyllä viittasi toista puolta katua, mutta siellä oli iso peitetyn mainoskyltin, mutta firman nimeä ei näkynyt mistään. Onneksi paketti ilmeistyi pari päivää myöhemmin.

Lautaspyörän hammaskosketusta vähän huolestutta vaihdettua laakereita. Minulla on jo ennestään maalia, joka käytetään huishalkelmien etsinnässä. Ruiskutin sitä osan lautaspyörään ja pyöräytin sitä.
Liitteet:
DSC09873.JPG
DSC09873.JPG [ 71.43 KiB | Katsottu 2514 kertaa ]

Maalia jakautuu melko tasaisesti toiselle hampaisiin.
Liitteet:
DSC09881.JPG
DSC09881.JPG [ 72.63 KiB | Katsottu 2514 kertaa ]

Olen ollut vähän huolestunut hampaiden pohjassa oleva ruskeutunut osa, mutta kun sitä ei nähty kosketuspinnassa, niin ruosteet ei pitäisi olla haittaa. Pyyhimässä pois valkoista maalia huomasin että ruosteet lähtee mukana. Eli se oli vain öljystä jotain kertynetta ainetta.
Liitteet:
DSC09875.JPG
DSC09875.JPG [ 84.3 KiB | Katsottu 2514 kertaa ]

Otin toisesta laatikosta pakkipyörän, sen lenkit ja akselit. Samalla tarkistin hammaspyörien vierintävastus. Se oli vähän raskaampaa kun toisessa laatikossa. Avasin pääakselin mutteria ja väänsin sen kiinni momenttivarrella 118 Nm. Lukitsin mutteria samassa asennossa kuten se oli ollut ennestään käsituntumalla.

Asensin vaihdelaatikon ja ennen ensiöakselin mutterin lukituksem tarkistin vaihteita. Jostain syystä nelosvaihteen vapaa pyörä on jatkuvasti lukittu toisioakseliin. Eli on pakko avata vaihdelaatikon uudestaan.

Kirjoittaja:  tomppa [ 25 Huhti 2021, 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Olen aikoinaan vaihtanut kahteen vaihdelaatikkoon pienen vetopyörän laakerin. Silloin käytin SKF laakeria. Viime talvena kunnostin varavaihteiston. Siihen tuli DDR laakeri. Aiemmin en tarkistanut mitenkään hammaskosketusta, silti laatikot olivat hiljaisia. Tästä viimeisimmästä tarkistin ja kaikki oli kohdallansa. Koeajo tuotti kuitenkin pettymyksen sillä laatikko ulisee voimakkaasti 70-80 km/h. Simmilevyt on varmasti paikoillaan ja hammasvälys oikea. tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 26 Huhti 2021, 01:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Oliko äänessä eroa kolmas ja nelosvaihteen välissä?
Ja oliko eroa pienellä vedolla tai kiihdyttäessä?

Kirjoittaja:  tomppa [ 26 Huhti 2021, 10:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Vaihteisto on hyvin hiljainen 70 saakka kaikilla vaihteilla. Ininä alkaa melko yllättäen ja on pahimmillaan kevyessä vedossa. Täydellä kaasulla lähes kuulumaton. Myös kolmosella, vaikka moottorin melu silloin sen osin peittääkin. tm

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 26 Huhti 2021, 10:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Kuva

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 26 Huhti 2021, 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

tomppa kirjoitti:
Vaihteisto on hyvin hiljainen 70 saakka kaikilla vaihteilla. Ininä alkaa melko yllättäen ja on pahimmillaan kevyessä vedossa. Täydellä kaasulla lähes kuulumaton. Myös kolmosella, vaikka moottorin melu silloin sen osin peittääkin. tm

Ilmeisesti ulina tulee vetopyörästä ja lautaspyörästä eikä nelosvaihteen kuluneista hammaspyörästä taikka ensiöakselin laakerista . Kummallista että se tapahtuu tietyllä nopeudella, joka viittasi jonkunlaiseen värähtelyyn. Mutta mitä on vika en tiedä. Jos spekuloidaan niin hammasväli saattasi olla liian löysä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 27 Huhti 2021, 00:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Aukaisin toisioakselin uudestaan. Tarkistin leikkauskuvan ja yhden välilevyn näytti olevan paksumpaa. Näin oli myös todellisuudessa Mutta sen ei voidaan korvata muilla välilevyillä. Neulalaakerien holkit olivat myös samanpituiset.

Yritin asentaa osat uudestan ja silloin huomasin että yhden välilevyn oli kolmaspyörän väärällä puolella. Laitoin sen nyt kolmas ja kaksoispyörän väliin. Yksi aluslevy puuttui myös kulmakontaktilaakerin vieressä. Uskon nämä virheet tapahtui 35 vuotta sitten. Nyt myös nelospyörä pyörii eli asensin toisioakselin vaihdelaatikkoon.

Ennenkuin kiristin toisiakselin mutteria, niin tarkistin ja edelleen vaihteet toimivat. Leikkauskuvasta päätellen en ymmärrä, miksi levy väärällä puolella lukitsi nelospyörän.

Irroitin ykkösvaihteen siirtäjä ja laitoin sekä ykkös että nelosvaihteet päälle. Ruuvipuristimella pidin akselit yhteen ja kiristin mutteri momentilla. Kun vaihteet edellen toimivat, niin latoin koteloa päälle ja kiristin ensiöakselin mutterin. Edelleen vaihteet toimivat.

Kiitos kuvista! Korjausoppaassani ei löytyy muuta kun mittauksia erikoistyökalulla, eikä edes hammasvälystä on mainittu. Tulen tarkistamaan hammasvälyksen seuraavaksi.

Sivu 2/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/