Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=11442
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Maalis 2021, 17:24 ]
Viestin otsikko:  Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Aikonaan olen kyllä taistellut vaihdelaatikkojen kanssa. Alkuperäinen vaihdoin pois 1984, koska se alkoi laulamaan. Sillä oli ajettu 143 700 kilometrejä. Tilalle tuli käytetyn vaihdelaatikon vm. 1973. Sillä ajoin vain 1000 km ennenkuin kytkin alkoi luistamaan. Kytkinakselin kautta valui öljyä kytkimelle. Sain tiivisteen vaihdettua purkamatta laatikkoa muttei laakeria. Akseli oli kuitenkin melko väljä, ja sen takia vaihdon seuraavana vuonna toisen käytetyn vaihdelaatikon vm. 1975. Sillä on nyt ajettu 50 000 km.

Alkuperäisen vaihdelaatikon on säästetty, ja jo kaksi talvea tarkoitukseni on ollut kunnostaa sitä. Nyt talvilomalla on aloitettu. Ihmettelin kyllä kun löisin vain kaksi laatikkoa mutta kolme moottorilohkoa. Kesti kauan ennenkuin minulle välähti minne kolmas laatikko on hävitty. Ensimmäisen Warrea oli vm. 1967, jolla vielä oli 312:sen laatikkoa. Sitä en ole vaivannut säästää.

Öljytikun ja vaihteensiirtäjätangon välillä löytyy valmistusnumero. Osat ovat myös merkitty yhteen. Vm. 1968 vaihdelaatikon on kasattu pinnapulteilla ja mutterilla, kun 1973 vaihdelaatikossa löytyy pultteja. 45 PS vaihdelaatikko on pienemmän välityssuhteen nelosvaihteella kuin 50 PS moottorille tarkoitettu. Sen takia olisi hyvä saada alkuperäislaatikkoa kuntoon.

Liitteet:
DSC09786.JPG
DSC09786.JPG [ 67.11 KiB | Katsottu 5023 kertaa ]
Liitteet:
DSC09782.JPG
DSC09782.JPG [ 61.54 KiB | Katsottu 5023 kertaa ]


35 vuotta sitten olin avannut alkuperäisien laatikon löytääkseen äänen aiheuttajaa ja kasannut sitä uudestaan. Petyin kyllä, kun nyt aukasin laatikkoa uudestaan. Vain harvat mutterit piti laatiikkoa kasaan. Sisältä puuttuu pakin osat sekä vapaakytkin lukkovarsi. Mutta onneksi hammaspyörät eivät näyttävät ruosteiset. Yksi laakerin sisärengas puuttuu, ja mahtoi sitä olla syypää laulamiseen. Näitä osia on ilmeisesti ollut jossain laatikossa, joiden "roina" on heitetty pois siivouksessa. Onneksi näyttää vm. 1973 vaihdelaatikko olevan purkaamatta. Sieltä joudun varasta osia.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 03 Maalis 2021, 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Kytkinakselin väljästa laakerista ei tarvita paljon huolestua. Se on pelkkä metallipusla. Sitä olen vähän ilmetellyt, kun kytkinakselissa löytyy kolmet laakerit. Käytännössä kytkinakseli on laakeroitu päistään neulalaakerilla sivuakselissa sekä vauhtipyörässä, ja välilaakeri tarvitaan vain kun vaihdelaatikko asennetaan moottoriin. Tässä kuvan kytkinkotelosta.
Liitteet:
DSC09790.JPG
DSC09790.JPG [ 80.63 KiB | Katsottu 4987 kertaa ]


Koska vm. 1968 kytkinakseli on ollut sidottu kytkinkoteloon, ja siksi enemmät ruostunut, jatkoin kytkinakselilla vm. 1973. Oli tarkotus viedä akseli prässiin irroittamaan vapaapyörän napa. Se onnistui suhtkoht hyvin tavallisella ulosvetäjällä. Peltilevy tuli kyllä pikkusen tupruinen, mutta se voitiin oikastaa vasaralla.
Liitteet:
DSC09805.JPG
DSC09805.JPG [ 54.53 KiB | Katsottu 4987 kertaa ]


Uuden navan kanssa asentaessa oli ongelmia. Kiilaura oli pikkusen matalampi, että jouduin poistaa ainetta woodroff-kiilasta ennenkuin se meni paikalle. Tässä kuvan kahdesta vanhasta vapaapyörän navasta sekä metallipuslasta. Huomioikaa paikat, missä rullat on painanut merkkejä napapyörään. Muistaakseni nämä vapaapyörät olivat vielä toiminnassa.
Liitteet:
DSC09815.JPG
DSC09815.JPG [ 42.92 KiB | Katsottu 4987 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 05 Maalis 2021, 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Olen jo aikonaan hankinnut uudet holkit vetoakselin tripoidi-rullille. Niiden vaihtaminen vaatii tasauspyörästön isojen laakerien ja ison lautaspyörän poistoa. Ison lautaspyörän puolelle tuntui laakerin olevan pikkusen väljäämpi kuin tosella puolella. Eli se vaihtetaan ja irroituksessani aihettama vahinko laakerille ei haittaa tällä kertaa.
Liitteet:
DSC09802.JPG
DSC09802.JPG [ 67.29 KiB | Katsottu 4958 kertaa ]


Ison lautaspyörän irroitettua pystyy toisen puolen laakerin poistaa sisärenkaaseen naputtamalla lovien kohdalla eli siihen ei vahinkoa tapahtuu. Nyt pystytetään naputtaa pois kiilamaisen tapin, joka pitää vetopyörästön pienien kartiomaisien hammaspyörien akselin paikalla.
Liitteet:
DSC09818.JPG
DSC09818.JPG [ 63.53 KiB | Katsottu 4958 kertaa ]


Vasta nyt pääsee vaihtamaan holkit vetoakselien varten. Vanhassa holkissa näkyy kuopan, joka tuntuu sormella. Yski mahdollisuus olisi vaihtaa holkien paikat, koska toisella sivulla ne ovat sileä. Sen takia että vain peruttaessa ne ovat kuormitettuna. Eli vanhat holkit rasvatetaan ja säästetään varmuuden vuoksi.
Liitteet:
DSC09821.JPG
DSC09821.JPG [ 77.23 KiB | Katsottu 4958 kertaa ]


Lautaspyörä on laitetu paikalle ja päätykotelon tiiviste on hakattu valmiiksi. Laakerit ja akselitiivisteet ovat tilatut viikon toimitusajalla. Pääakselia olen ennen yrittänyt poistaa tuloksetta, että täytyy toivoa ettei sen laakeria on kulunut liikaa. Vaikka saisin sen vaihdettua, niin en osaa säätää lautaspyörän ja pääakselin hammaspyörän väljyyttä. Lautaspyörän reunat ovat pikkusen tummempi, eli onko se vain kuormittamaton alue vai ruosteen aloitus. Aloitan kyllä epäröimään, jos tästä syntyy hiljaisen vaihdelaatikon.

Kirjoittaja:  tomppa [ 05 Maalis 2021, 13:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Minusta pienen vetopyörä laakeri on laatikon heikoin laakeri joten en jättäisi sitä vaihtamatta. Vaihdoin sellaisen varaosalaatikkooni nyt talvella. Tarkastin hammaskosketuksen sinivärillä eikä säätö tarvetta ollut. Laakeriksi tuli Danzer Autoteile 15€ maksanut alkuperäislaakeri. Akseli irtoaa kuoresta puukapulalla ja vasaralla kun pultit ja tarpeelliset siirtäjät ja ryhmäpyörä on irrotettu. tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 05 Maalis 2021, 15:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Kiitos tiedosta!

Eli paras vielä yrittää, jos saisin lakeripesän irti laatikosta. Tässä kuvan, missä näkyy merkit ulkoreunalla vanhasta yrityksestäni.

Liitteet:
DSC09779.JPG
DSC09779.JPG [ 100.15 KiB | Katsottu 4945 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Maalis 2021, 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Sisäpesät voi vaihtaa keskenään, niin tripoidin kuppi tulee kulumattomalle kohdalle. Vaihtoehto on myös siirtää niveltä sisäänpäin ja lukita hitsitäpillä ja laittamalla holkki akselin puolelle. Tuon vanhan tasauspyörästön ongelma on tuo sokkalukitus. Jos tasauspyörästön ristitappi tarttuu kiinni ja murtaa sokan, tulee täystuho! 80-eteenpäin ei tuota ongelmaa enään ole, kun akseli lukittuu päätyseegereillä. Hitsatut päätyprikat estää tuon katastrofimahdollisuuden vanhassa tasauspyörästössä. Tuossa kilpavaunussa on holkki koneistettu tasauspyörästön päälle tapin kohdalle, koska laatikossa on paljon kalliita erikoisosia varjeltavana.

Kirjoittaja:  tomppa [ 05 Maalis 2021, 22:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Tuosta tapista muistuu mieleen hauska tapaus. Entisaikaan, kun talvirenkaat oli mitä oli, jäätiin jumiin vähän väliä. Tapana oli laittaa ryypyllä vähän kierroksia, ykkönen päälle ja sitten ulos ovipielestä työntämään. Näin teki kaverinikin. Auto oli kuitenkin yllättäen lähtenyt vetämään molemmilla pyörillä ja hölmistynyt kaveri jäi katselemaan auton perään. Onneksi auton matka päättyi penkkaan. Tasauspyörästö oli leikannut kiinni. Auto ei tietenkään ollut Warre vaan 127. tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Maalis 2021, 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

En pystynyt liikkuttamaan laakeripesän naputtamalla sitä. Korjausoppaassa löytyy ulosvetäjän, jolla painetaan pienen hammaspyörän keskellä mahdollisesti vahingoittaen laakeria. Laitoin pultteja reikiin ja alempien pulttien naputtamalla sain laakeripesän liikkumaan. Ei tämä menetelmäkään ole hyvä. Yhden kierteen joudun puhdistamaan, koska pultti ei enää pyörinyt vapaasti.

Liitteet:
DSC09826.JPG
DSC09826.JPG [ 83.5 KiB | Katsottu 4778 kertaa ]


Eikä minulla ole työkalu irroittamaan rengasta, joka pitää laakeri pesässään. Sitä naputin myös irti. Nyt edellisen kokeilujen jälkeen huomattiin toinen vahingon. Jouduin naputtamaan rengasta viisi kierrosta ennenkuin se irtosi. Viilamalla pois ulomman kierteet vahingot, niin rengasta kulkee kierteessä vapaasti.

Olen tilannut ja maksanut Danzerille uuden laakerin plus muutama muita osia. Laakerin hinnasta päätellen voidaan kyllä uskoa että tämä on vaihdelaatikon heikoin lenkin. Vai onko se vain harvoin tilattu. Harmittaa pikkusen kun olen jo tilannut suomalaisesta laakerimyyjästä muita laakereita. Danzer oli toinen laakeri, joka maksaisi vain kolmasosan Suomesta ostettuna.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 29 Maalis 2021, 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Ottamalla pois toisioakselin päätymutteria, niin kaikki sen akselin osat saadaan pois. Kummallista että vaihdelaatikon sisimmän osan eli urat näyttävät olevan eniten ruosteessa. Onneksi kaikki hammaspyörien neulat ja laakeripinnat olivat kiiltävät puhdistettuna, ja niihin vain kohdistuu voimaa, vain kun ne ovat lukittu toisiakseliin.
Liitteet:
DSC09828.JPG
DSC09828.JPG [ 78.44 KiB | Katsottu 4274 kertaa ]

Tässä kuvan yhdestä laakerirengasta. Pieniä kuoppia löytyy laakeripinnassa, ettei tällä olisi ajettu monta tuhatta kilometrejä enää.
Liitteet:
DSC09831.JPG
DSC09831.JPG [ 46.9 KiB | Katsottu 4274 kertaa ]

Kiitos Tomppa vihjeestäsi!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 29 Maalis 2021, 16:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968

Toisioakselin ison laakerin sain naputtamalla irti sekä uuden laakerin paikalle. Kiinnitin toisioakselin peruutushammaspyörän ruuvipenkkiin ja kiristin päätyymuutteria kaiken voimallani ison 3/4" hylsyavaimella ja 400 mm varrella, eli pääsin lähellä 118 Nm. Muuten ison hylsysarjan tuli nyt tarpeen, joka aikonaan ostin maailman nopein traktoria varten. Neljät vaihteet pelasivat ja urat vaihdeenvalitsijalle tuli samaan linjaan.
Liitteet:
DSC09837.JPG
DSC09837.JPG [ 68.73 KiB | Katsottu 4274 kertaa ]

Asensin myös uuden laakerin tasauspöyröstön lautashammaspyörän sivulle. Vanha 1 mm sovitusrengas paikalle, paljon rasvaa hampaisiin ja näin näyttää tulosta.
Liitteet:
DSC09840.JPG
DSC09840.JPG [ 93.49 KiB | Katsottu 4274 kertaa ]

Käytinkö liikaa rasvaa?

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/