Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/3   [ 22 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 29 Maalis 2021, 17:02 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 50
Hammaskosketuksen tulisi olla leveä soikio lautaspyörän hampaan keskiosassa. Sikäli kun kuvasta voi päätellä, on se juuri sellainen. Hyvä niin.
Tämän, ja niin monta neuvoa, ohjetta ja vinkkiä olen saanut 70-luvulla, aloittelevana autoilijana, Haka-Autossa moottoripuolella työskenneeltä erikoismieheltä. Hän avuliaasti neuvoi, auttoi ja lainasipa korjaamokäsikirjankin kopiointia varten. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2021, 21:29 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Vapapyörän ulkokotelo oli päässyt ruostumaan laakeripinnassa. Meinasin varastaa sen varalaatikosta. Sen laakeripinta ei ole ruosteessa, mutta hyvältä se ei näyttää. Onko Teillä joku mielipide tästä?


Liitteet:
DSC09861.JPG
DSC09861.JPG [ 67.95 KiB | Katsottu 305 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2021, 11:33 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 50
Minusta tuolla laakeripinnalla on taipumusta mattaantua. Jos siinä ei ole kuoppaantumaa, en olisi huolissani.
Kannattaa tarkistaa pääakselin hammaspyörien aksiaalivälys. Jos mutterin kiristää liian tiukkaan, painuvat hammaspyörien sisäkehät ristikappaleisiin ja välys menetetään. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 25 Huhti 2021, 14:56 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Uuden vapapyörän ulkonapa on vaikea löytää. Käytettynä tai ruosteessa kyllä löytyy. Googlasin ja löisin vihdoin minulle aivan uuden liikkeen Berliinissä nimeltä Gabor-MS-Laden. Tilasin heiltä vapapyörän ulkonavan sekä M18 sytytystulpille kulmamaisia alumiinikoteloituja hattuja. Niitä olen jo 10 vuoden aikana etsinnyt.

Toimituksen viivästyttyä aloitin hermostua ja katsoin osoitteella Google Map:ssä. Siellä näin ruohonleikkuriliikkeen toisella nimellä. Numero kyllä viittasi toista puolta katua, mutta siellä oli iso peitetyn mainoskyltin, mutta firman nimeä ei näkynyt mistään. Onneksi paketti ilmeistyi pari päivää myöhemmin.

Lautaspyörän hammaskosketusta vähän huolestutta vaihdettua laakereita. Minulla on jo ennestään maalia, joka käytetään huishalkelmien etsinnässä. Ruiskutin sitä osan lautaspyörään ja pyöräytin sitä.
Liitteet:
DSC09873.JPG
DSC09873.JPG [ 71.43 KiB | Katsottu 167 kertaa ]

Maalia jakautuu melko tasaisesti toiselle hampaisiin.
Liitteet:
DSC09881.JPG
DSC09881.JPG [ 72.63 KiB | Katsottu 167 kertaa ]

Olen ollut vähän huolestunut hampaiden pohjassa oleva ruskeutunut osa, mutta kun sitä ei nähty kosketuspinnassa, niin ruosteet ei pitäisi olla haittaa. Pyyhimässä pois valkoista maalia huomasin että ruosteet lähtee mukana. Eli se oli vain öljystä jotain kertynetta ainetta.
Liitteet:
DSC09875.JPG
DSC09875.JPG [ 84.3 KiB | Katsottu 167 kertaa ]

Otin toisesta laatikosta pakkipyörän, sen lenkit ja akselit. Samalla tarkistin hammaspyörien vierintävastus. Se oli vähän raskaampaa kun toisessa laatikossa. Avasin pääakselin mutteria ja väänsin sen kiinni momenttivarrella 118 Nm. Lukitsin mutteria samassa asennossa kuten se oli ollut ennestään käsituntumalla.

Asensin vaihdelaatikon ja ennen ensiöakselin mutterin lukituksem tarkistin vaihteita. Jostain syystä nelosvaihteen vapaa pyörä on jatkuvasti lukittu toisioakseliin. Eli on pakko avata vaihdelaatikon uudestaan.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 25 Huhti 2021, 16:41 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 50
Olen aikoinaan vaihtanut kahteen vaihdelaatikkoon pienen vetopyörän laakerin. Silloin käytin SKF laakeria. Viime talvena kunnostin varavaihteiston. Siihen tuli DDR laakeri. Aiemmin en tarkistanut mitenkään hammaskosketusta, silti laatikot olivat hiljaisia. Tästä viimeisimmästä tarkistin ja kaikki oli kohdallansa. Koeajo tuotti kuitenkin pettymyksen sillä laatikko ulisee voimakkaasti 70-80 km/h. Simmilevyt on varmasti paikoillaan ja hammasvälys oikea. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2021, 01:16 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Oliko äänessä eroa kolmas ja nelosvaihteen välissä?
Ja oliko eroa pienellä vedolla tai kiihdyttäessä?

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2021, 10:25 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 50
Vaihteisto on hyvin hiljainen 70 saakka kaikilla vaihteilla. Ininä alkaa melko yllättäen ja on pahimmillaan kevyessä vedossa. Täydellä kaasulla lähes kuulumaton. Myös kolmosella, vaikka moottorin melu silloin sen osin peittääkin. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2021, 10:47 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1709
Paikkakunta: Global
Kuva

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2021, 17:32 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
tomppa kirjoitti:
Vaihteisto on hyvin hiljainen 70 saakka kaikilla vaihteilla. Ininä alkaa melko yllättäen ja on pahimmillaan kevyessä vedossa. Täydellä kaasulla lähes kuulumaton. Myös kolmosella, vaikka moottorin melu silloin sen osin peittääkin. tm

Ilmeisesti ulina tulee vetopyörästä ja lautaspyörästä eikä nelosvaihteen kuluneista hammaspyörästä taikka ensiöakselin laakerista . Kummallista että se tapahtuu tietyllä nopeudella, joka viittasi jonkunlaiseen värähtelyyn. Mutta mitä on vika en tiedä. Jos spekuloidaan niin hammasväli saattasi olla liian löysä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 27 Huhti 2021, 00:39 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Aukaisin toisioakselin uudestaan. Tarkistin leikkauskuvan ja yhden välilevyn näytti olevan paksumpaa. Näin oli myös todellisuudessa Mutta sen ei voidaan korvata muilla välilevyillä. Neulalaakerien holkit olivat myös samanpituiset.

Yritin asentaa osat uudestan ja silloin huomasin että yhden välilevyn oli kolmaspyörän väärällä puolella. Laitoin sen nyt kolmas ja kaksoispyörän väliin. Yksi aluslevy puuttui myös kulmakontaktilaakerin vieressä. Uskon nämä virheet tapahtui 35 vuotta sitten. Nyt myös nelospyörä pyörii eli asensin toisioakselin vaihdelaatikkoon.

Ennenkuin kiristin toisiakselin mutteria, niin tarkistin ja edelleen vaihteet toimivat. Leikkauskuvasta päätellen en ymmärrä, miksi levy väärällä puolella lukitsi nelospyörän.

Irroitin ykkösvaihteen siirtäjä ja laitoin sekä ykkös että nelosvaihteet päälle. Ruuvipuristimella pidin akselit yhteen ja kiristin mutteri momentilla. Kun vaihteet edellen toimivat, niin latoin koteloa päälle ja kiristin ensiöakselin mutterin. Edelleen vaihteet toimivat.

Kiitos kuvista! Korjausoppaassani ei löytyy muuta kun mittauksia erikoistyökalulla, eikä edes hammasvälystä on mainittu. Tulen tarkistamaan hammasvälyksen seuraavaksi.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/3   [ 22 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com