Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/3   [ 22 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2021, 17:24 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Aikonaan olen kyllä taistellut vaihdelaatikkojen kanssa. Alkuperäinen vaihdoin pois 1984, koska se alkoi laulamaan. Sillä oli ajettu 143 700 kilometrejä. Tilalle tuli käytetyn vaihdelaatikon vm. 1973. Sillä ajoin vain 1000 km ennenkuin kytkin alkoi luistamaan. Kytkinakselin kautta valui öljyä kytkimelle. Sain tiivisteen vaihdettua purkamatta laatikkoa muttei laakeria. Akseli oli kuitenkin melko väljä, ja sen takia vaihdon seuraavana vuonna toisen käytetyn vaihdelaatikon vm. 1975. Sillä on nyt ajettu 50 000 km.

Alkuperäisen vaihdelaatikon on säästetty, ja jo kaksi talvea tarkoitukseni on ollut kunnostaa sitä. Nyt talvilomalla on aloitettu. Ihmettelin kyllä kun löisin vain kaksi laatikkoa mutta kolme moottorilohkoa. Kesti kauan ennenkuin minulle välähti minne kolmas laatikko on hävitty. Ensimmäisen Warrea oli vm. 1967, jolla vielä oli 312:sen laatikkoa. Sitä en ole vaivannut säästää.

Öljytikun ja vaihteensiirtäjätangon välillä löytyy valmistusnumero. Osat ovat myös merkitty yhteen. Vm. 1968 vaihdelaatikon on kasattu pinnapulteilla ja mutterilla, kun 1973 vaihdelaatikossa löytyy pultteja. 45 PS vaihdelaatikko on pienemmän välityssuhteen nelosvaihteella kuin 50 PS moottorille tarkoitettu. Sen takia olisi hyvä saada alkuperäislaatikkoa kuntoon.

Liitteet:
DSC09786.JPG
DSC09786.JPG [ 67.11 KiB | Katsottu 1228 kertaa ]
Liitteet:
DSC09782.JPG
DSC09782.JPG [ 61.54 KiB | Katsottu 1228 kertaa ]


35 vuotta sitten olin avannut alkuperäisien laatikon löytääkseen äänen aiheuttajaa ja kasannut sitä uudestaan. Petyin kyllä, kun nyt aukasin laatikkoa uudestaan. Vain harvat mutterit piti laatiikkoa kasaan. Sisältä puuttuu pakin osat sekä vapaakytkin lukkovarsi. Mutta onneksi hammaspyörät eivät näyttävät ruosteiset. Yksi laakerin sisärengas puuttuu, ja mahtoi sitä olla syypää laulamiseen. Näitä osia on ilmeisesti ollut jossain laatikossa, joiden "roina" on heitetty pois siivouksessa. Onneksi näyttää vm. 1973 vaihdelaatikko olevan purkaamatta. Sieltä joudun varasta osia.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 03 Maalis 2021, 22:39 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Kytkinakselin väljästa laakerista ei tarvita paljon huolestua. Se on pelkkä metallipusla. Sitä olen vähän ilmetellyt, kun kytkinakselissa löytyy kolmet laakerit. Käytännössä kytkinakseli on laakeroitu päistään neulalaakerilla sivuakselissa sekä vauhtipyörässä, ja välilaakeri tarvitaan vain kun vaihdelaatikko asennetaan moottoriin. Tässä kuvan kytkinkotelosta.
Liitteet:
DSC09790.JPG
DSC09790.JPG [ 80.63 KiB | Katsottu 1192 kertaa ]


Koska vm. 1968 kytkinakseli on ollut sidottu kytkinkoteloon, ja siksi enemmät ruostunut, jatkoin kytkinakselilla vm. 1973. Oli tarkotus viedä akseli prässiin irroittamaan vapaapyörän napa. Se onnistui suhtkoht hyvin tavallisella ulosvetäjällä. Peltilevy tuli kyllä pikkusen tupruinen, mutta se voitiin oikastaa vasaralla.
Liitteet:
DSC09805.JPG
DSC09805.JPG [ 54.53 KiB | Katsottu 1192 kertaa ]


Uuden navan kanssa asentaessa oli ongelmia. Kiilaura oli pikkusen matalampi, että jouduin poistaa ainetta woodroff-kiilasta ennenkuin se meni paikalle. Tässä kuvan kahdesta vanhasta vapaapyörän navasta sekä metallipuslasta. Huomioikaa paikat, missä rullat on painanut merkkejä napapyörään. Muistaakseni nämä vapaapyörät olivat vielä toiminnassa.
Liitteet:
DSC09815.JPG
DSC09815.JPG [ 42.92 KiB | Katsottu 1192 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2021, 11:01 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Olen jo aikonaan hankinnut uudet holkit vetoakselin tripoidi-rullille. Niiden vaihtaminen vaatii tasauspyörästön isojen laakerien ja ison lautaspyörän poistoa. Ison lautaspyörän puolelle tuntui laakerin olevan pikkusen väljäämpi kuin tosella puolella. Eli se vaihtetaan ja irroituksessani aihettama vahinko laakerille ei haittaa tällä kertaa.
Liitteet:
DSC09802.JPG
DSC09802.JPG [ 67.29 KiB | Katsottu 1163 kertaa ]


Ison lautaspyörän irroitettua pystyy toisen puolen laakerin poistaa sisärenkaaseen naputtamalla lovien kohdalla eli siihen ei vahinkoa tapahtuu. Nyt pystytetään naputtaa pois kiilamaisen tapin, joka pitää vetopyörästön pienien kartiomaisien hammaspyörien akselin paikalla.
Liitteet:
DSC09818.JPG
DSC09818.JPG [ 63.53 KiB | Katsottu 1163 kertaa ]


Vasta nyt pääsee vaihtamaan holkit vetoakselien varten. Vanhassa holkissa näkyy kuopan, joka tuntuu sormella. Yski mahdollisuus olisi vaihtaa holkien paikat, koska toisella sivulla ne ovat sileä. Sen takia että vain peruttaessa ne ovat kuormitettuna. Eli vanhat holkit rasvatetaan ja säästetään varmuuden vuoksi.
Liitteet:
DSC09821.JPG
DSC09821.JPG [ 77.23 KiB | Katsottu 1163 kertaa ]


Lautaspyörä on laitetu paikalle ja päätykotelon tiiviste on hakattu valmiiksi. Laakerit ja akselitiivisteet ovat tilatut viikon toimitusajalla. Pääakselia olen ennen yrittänyt poistaa tuloksetta, että täytyy toivoa ettei sen laakeria on kulunut liikaa. Vaikka saisin sen vaihdettua, niin en osaa säätää lautaspyörän ja pääakselin hammaspyörän väljyyttä. Lautaspyörän reunat ovat pikkusen tummempi, eli onko se vain kuormittamaton alue vai ruosteen aloitus. Aloitan kyllä epäröimään, jos tästä syntyy hiljaisen vaihdelaatikon.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2021, 13:30 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 50
Minusta pienen vetopyörä laakeri on laatikon heikoin laakeri joten en jättäisi sitä vaihtamatta. Vaihdoin sellaisen varaosalaatikkooni nyt talvella. Tarkastin hammaskosketuksen sinivärillä eikä säätö tarvetta ollut. Laakeriksi tuli Danzer Autoteile 15€ maksanut alkuperäislaakeri. Akseli irtoaa kuoresta puukapulalla ja vasaralla kun pultit ja tarpeelliset siirtäjät ja ryhmäpyörä on irrotettu. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2021, 15:06 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Kiitos tiedosta!

Eli paras vielä yrittää, jos saisin lakeripesän irti laatikosta. Tässä kuvan, missä näkyy merkit ulkoreunalla vanhasta yrityksestäni.


Liitteet:
DSC09779.JPG
DSC09779.JPG [ 100.15 KiB | Katsottu 1150 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2021, 19:20 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1278
Sisäpesät voi vaihtaa keskenään, niin tripoidin kuppi tulee kulumattomalle kohdalle. Vaihtoehto on myös siirtää niveltä sisäänpäin ja lukita hitsitäpillä ja laittamalla holkki akselin puolelle. Tuon vanhan tasauspyörästön ongelma on tuo sokkalukitus. Jos tasauspyörästön ristitappi tarttuu kiinni ja murtaa sokan, tulee täystuho! 80-eteenpäin ei tuota ongelmaa enään ole, kun akseli lukittuu päätyseegereillä. Hitsatut päätyprikat estää tuon katastrofimahdollisuuden vanhassa tasauspyörästössä. Tuossa kilpavaunussa on holkki koneistettu tasauspyörästön päälle tapin kohdalle, koska laatikossa on paljon kalliita erikoisosia varjeltavana.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2021, 22:32 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 50
Tuosta tapista muistuu mieleen hauska tapaus. Entisaikaan, kun talvirenkaat oli mitä oli, jäätiin jumiin vähän väliä. Tapana oli laittaa ryypyllä vähän kierroksia, ykkönen päälle ja sitten ulos ovipielestä työntämään. Näin teki kaverinikin. Auto oli kuitenkin yllättäen lähtenyt vetämään molemmilla pyörillä ja hölmistynyt kaveri jäi katselemaan auton perään. Onneksi auton matka päättyi penkkaan. Tasauspyörästö oli leikannut kiinni. Auto ei tietenkään ollut Warre vaan 127. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 14 Maalis 2021, 12:04 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
En pystynyt liikkuttamaan laakeripesän naputtamalla sitä. Korjausoppaassa löytyy ulosvetäjän, jolla painetaan pienen hammaspyörän keskellä mahdollisesti vahingoittaen laakeria. Laitoin pultteja reikiin ja alempien pulttien naputtamalla sain laakeripesän liikkumaan. Ei tämä menetelmäkään ole hyvä. Yhden kierteen joudun puhdistamaan, koska pultti ei enää pyörinyt vapaasti.

Liitteet:
DSC09826.JPG
DSC09826.JPG [ 83.5 KiB | Katsottu 983 kertaa ]


Eikä minulla ole työkalu irroittamaan rengasta, joka pitää laakeri pesässään. Sitä naputin myös irti. Nyt edellisen kokeilujen jälkeen huomattiin toinen vahingon. Jouduin naputtamaan rengasta viisi kierrosta ennenkuin se irtosi. Viilamalla pois ulomman kierteet vahingot, niin rengasta kulkee kierteessä vapaasti.

Olen tilannut ja maksanut Danzerille uuden laakerin plus muutama muita osia. Laakerin hinnasta päätellen voidaan kyllä uskoa että tämä on vaihdelaatikon heikoin lenkin. Vai onko se vain harvoin tilattu. Harmittaa pikkusen kun olen jo tilannut suomalaisesta laakerimyyjästä muita laakereita. Danzer oli toinen laakeri, joka maksaisi vain kolmasosan Suomesta ostettuna.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 29 Maalis 2021, 15:55 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Ottamalla pois toisioakselin päätymutteria, niin kaikki sen akselin osat saadaan pois. Kummallista että vaihdelaatikon sisimmän osan eli urat näyttävät olevan eniten ruosteessa. Onneksi kaikki hammaspyörien neulat ja laakeripinnat olivat kiiltävät puhdistettuna, ja niihin vain kohdistuu voimaa, vain kun ne ovat lukittu toisiakseliin.
Liitteet:
DSC09828.JPG
DSC09828.JPG [ 78.44 KiB | Katsottu 479 kertaa ]

Tässä kuvan yhdestä laakerirengasta. Pieniä kuoppia löytyy laakeripinnassa, ettei tällä olisi ajettu monta tuhatta kilometrejä enää.
Liitteet:
DSC09831.JPG
DSC09831.JPG [ 46.9 KiB | Katsottu 479 kertaa ]

Kiitos Tomppa vihjeestäsi!

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdelaatikon kunnostus vm. 1968
ViestiLähetetty: 29 Maalis 2021, 16:12 
Kultainen Wartburg
Kultainen Wartburg
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 725
Paikkakunta: Pietarsaari
Toisioakselin ison laakerin sain naputtamalla irti sekä uuden laakerin paikalle. Kiinnitin toisioakselin peruutushammaspyörän ruuvipenkkiin ja kiristin päätyymuutteria kaiken voimallani ison 3/4" hylsyavaimella ja 400 mm varrella, eli pääsin lähellä 118 Nm. Muuten ison hylsysarjan tuli nyt tarpeen, joka aikonaan ostin maailman nopein traktoria varten. Neljät vaihteet pelasivat ja urat vaihdeenvalitsijalle tuli samaan linjaan.
Liitteet:
DSC09837.JPG
DSC09837.JPG [ 68.73 KiB | Katsottu 479 kertaa ]

Asensin myös uuden laakerin tasauspöyröstön lautashammaspyörän sivulle. Vanha 1 mm sovitusrengas paikalle, paljon rasvaa hampaisiin ja näin näyttää tulosta.
Liitteet:
DSC09840.JPG
DSC09840.JPG [ 93.49 KiB | Katsottu 479 kertaa ]

Käytinkö liikaa rasvaa?

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/3   [ 22 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com