Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Projekti 311 cabrio (311-2) vm 1959
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10873
Sivu 3/11

Kirjoittaja:  pyhimys [ 31 Loka 2016, 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Ovikampien alle tulevat kilvet näyttää cabrioissa olevan kromattuja, kun ne tavallisissa on alumiinia. Vanhempien mallien pölykapselit näkyy niin ikään olevan kromattuja.

Onko kellään tarkkaa tietoa miten uudempi ja vanhempi runko poikkeaa toisista? (56-60 vs 61-64)
Silmiin pistävimpänä se etummainen poikittainen tuki on hieman erilainen, soikea reikä puuttuu, onko muuta eroa?
Kiinnityspisteet on ilmeisesti samoilla mitoilla molemmissa.

Jos jollain on oikein hyväkuntoinen runko tai vaikka edes hyvä sen etummainen poikittainen osa, jossa runkonumerokin on, niin ne voisi kiinnostaa.
Jostain syystä tuo etummainen poikittainen tuki on aina mätä tai muuten kärsinyt.

Tuosta 59 varaosa-autosta kyllä jäi jonkin kuntoinen runko, mutta sekin vaatii vähän oikomista ja tuon etutuen.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 31 Loka 2016, 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Laatikon saa irti ilman napojen purkamista, jos purat sisemmän vetonivelen paikallaan ollessa. Ne tasakantaruuvit saattavat olla vähän tiukassa. Kapseleita on varmaan sekaisin kromattuja ja alumiinisia, niin kuin Ifassa ja 312-Warressakin. Kromattu kestää paremmin, mutta painavampana irtoaa kuulemma helpommin.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Marras 2016, 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Tässä Toverin puolesta kuvia runkojen eroista:

Kuva

Runko 1956: Ensimmäinen 311 runko 3110300000


Kuva

Runko 1961: Vuoden 1961 varaosakirjassa esiintyvä runko 3110300001


Kuva

Runko 1964: Vuoden 1964 varaosakirjassa esiintyvä runko 3110300003

Oliko tuossa 61 ja 64 välissä 2-numeroon loppuva runko, siitä ei ole tietoa. Sivukorvakoissa ainakin eroja ja etupalkissa, missä uusimmissa versioissa ovaalinmuotoinen aukko edestä katsottuna. Käsijarrun kiinnityspaikka on ensimmäisessä myös erilainen ja takakorvakoiden takana olevat palkinpätkät puuttuu (mitä niihin tulikaan?). Ifa F9-rungosta kuvia tuolla myyntiosiossa. Korin sivukorvakoita siinä ei ole, vaan etukannakkeet ovat suoraan runkopalkin päällä. Käsijarruvaijerit ovat Ifassa myös erimittaiset. Onko runko lyhyempi, vai kahva eri paikassa?


Kirjoittaja:  pyhimys [ 14 Marras 2016, 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

59:ssä on tuo sama runko kuin 61:ssä eli rungon muutos on tapahtunut joskus 59 ennen.

Kuulin tuossa myös uudelleen vanhoja vakavia huhuja, että jossain ehkä Hämeessä olisi cabrio. Joku oli entisöintiseminaarissa kehunut sellaista tekevänsä... nimeä ei tämän kertoja vaan muistanut.
Jos nyt on tästä jotain hajuja niin soittakaa vaikka minulle O4O-8294223

AJ

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 14 Marras 2016, 22:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Ensimmäiset mallit olivat luotettavampia, kun niissä ei tarvittu hinaus-silmukkaa :happy 2: .

Kirjoittaja:  pyhimys [ 30 Joulu 2016, 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Tätä on tässä hieman aloiteltu vaikkei vielä pitänytkään.
Muutamia yksittäisiä osia kunnosteltu mm kaasari ja keskusöljypumppu, josta meni päädyn iso tulppa rikki, oli ihan hapera. Löytyykö rikulta uutta tai jostain korvaavaa? Aika näyttää nuo haurastavan.
Laatikko on myös nyt purussa, kaikki näyttää olevan ehjää ja uuden veroista. Tukee vahvasti ajomäärää.
Laatikosta kuullut vähän huonojakin juttuja, joten jos ois ajettu paljon tai rajummin niin varmaan näkyisi.

Sinänsä positiivista, että tekniikan ja alustan saa tuosta suht vähällä, luulen että moottorikin menee vain kiertokangen puslien laitolla. Se selviää myöhemmin..

AJ

Kirjoittaja:  pyhimys [ 19 Tammi 2017, 22:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Laatikko on jo nipussa, kumilimput pitää vielä uusia.

Moottorikin tuli purettua, kiertokanget alapäästä hyvät, runkolaakerit vaatii hieman laittoa, mutta näyttää että kampuran saa käytettyä. Yläpään helat pitää vaihtaa, mutta se oli odotettavissakin.
Syy miksi auto on jäänyt seisomaan lienee se, että keskimmäisessä männässä oli isoja naarmuja ja jälkiä muutenkin. Aivan kuin jotain roskaa, karstaa tms olisi päässyt väliin. Ylimmän renkaan ja laen välissä oli myös pieni paikallinen kuoppa.
Lohko menee poraukseen, ostamani dkw:n männät oli samanlaiset kuin warren männät.
Jokin pakottava tarve on tehdä tuo 900:n kone, tonnisen kanssa pääsisi helpommalla.
Vesipumppu on jalaltaan erilainen kuin 1000:ssa, itse irrotetta pumppuosa näytti olevan samankainen. Niitäkin on vissiin vielä paria mallia.

Onko noissa 900:ssa ollut missään normaalisti vesipumppua? Framoissa esim?

AJ

Kirjoittaja:  hara [ 19 Tammi 2017, 23:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Muistaisin jostain esitelehdestä lukeneeni vesipumpun olleen alkujaan ns "tropiikkivaruste" näissä alkupään kojeissa. Tuliko -59 vakioksi?

Kirjoittaja:  pyhimys [ 20 Tammi 2017, 09:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

hara kirjoitti:
Muistaisin jostain esitelehdestä lukeneeni vesipumpun olleen alkujaan ns "tropiikkivaruste" näissä alkupään kojeissa. Tuliko -59 vakioksi?

Ei tainnut olla vakio missään vaiheessa 900:ssa, muissa warreissa, kuin sport coupessa. Ehkä noissa paketti/kuorma-auto laitteissa on voinut olla.
Vesipumppu taisi tulla vakioksi vasta 1000:ssa.
Näissä jenkkimalleissa on nähtävästi ollut tuo vesipumppu asennettuna.

Vesipumppua näyttää olevan ainakin kolmea eri mallia.
Yksi joka kiinnittyy jalasta vesireiän keskeltä (näitä ilmeisesti myös 1000:ssa) ja toinen jalka malli jossa kiinnitys on vesireiän ympärillä. Tätä toista jalka mallia on sitten kahta mallia, niissä on erilaiset ne itse pumppuosat ainakin.

AJ

Kirjoittaja:  pyhimys [ 15 Maalis 2017, 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti 311-2

Laatikko tuli tuossa jo aikaisemmin käytettyä auki ja siinä oli tosiaan kaikki kunnossa. Kumilimput piti vain kylkiin uusia.

Moottori on nyt kasauksessa, se tuli porattua ja kasattua ostamillani dkw:n männillä... saa nähä oksentaako tuo nuo länsi hapatus mahlelaiset pihalle...
Kampiakseli meni laakerirullien vaihdolla, rullalaakerin uusimisella ja takalaakerin ulkokoolin vaihdolla. Kiertokanget oli hyvät sellaisenaan.
Vähän vielä putsausta ja kasausta ja maali pintaan.

AJ

Liitteet:
kone.JPG
kone.JPG [ 121.1 KiB | Katsottu 8040 kertaa ]
laatikko.JPG
laatikko.JPG [ 109.91 KiB | Katsottu 8040 kertaa ]

Sivu 3/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/