Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 8/10

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 07 Maalis 2018, 20:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

vanhawarristi kirjoitti:
Hylsyavain olisi hyvä työstää "teräväsärmäiseksi", koska nuo pultit ovat matalia ja siten saisi hylsyn koko mitalle sopimaan.


Hienon vinkin!

Kävin tänään läpi vanhaa varastoa, missä moottorit sijaitsivat yli 20 vuotta liikkumatta. Löisin ruttusen lukituspellin ja laatikot, missä oli Saabin, Fiatin mutterit ja pultit sekä mahdollisia Wartburgin pyörämuttereita, muttei mitään vauhtipyöräpulttia. Ja se ruosteisen vauhtipyöräpultin om ilmeisesti ollut irti, koska puolet sen kierteistä on puristettu lyttyyn.

Uskon tilapäismoottorissa löytyy 14:mm pultinpäät, eli mahdollisesti otan siitä moottorivaihdon yhteydessä tai sitten sekoilen 13:mm ja 14:mm pultinpäät.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Maalis 2018, 10:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tein lukitussalpan taivuttamalla lattaraudan, ja hitsasin siihen mutterit. Huonoa hitsausssaumaa johtaa varmasti 39 euron vaihtovirtahitsauslaitteesta, eikä hitsarin taidosta ;-). Hion päädyt hammaskehään sopivaksi, ja se kesti 60 Nm momenttia.

Liitteet:
DSC00165.JPG
DSC00165.JPG [ 35.71 KiB | Katsottu 7468 kertaa ]
DSC00174.JPG
DSC00174.JPG [ 54.24 KiB | Katsottu 7468 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Maalis 2018, 20:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Nyt alkuperäismootttori on kunnostettu ja koottu. Se kesti kaksi talvea. Ensi talvena toivoin saavani alkuperäinen vaihdelaatikon kunnostetuksi. Tämä moottori on nyt tarkoitus laittaa autoon kesäksi, että pääsen Tuurin tapahtumille. Tilapäismootttorilla en uskalla uhmata onneani toista kertaa.

Asensin vääräntyypin kytkinasetelman ja käytetyn kytkinlevyn. En tiedä milloin vaihdelaatikon sisäänmenevän akselin laakeri tulee niin väljä että öljy pääsee akselin pitkin kytkimelle.

Voi käydä kuten vanhaa ukko kerran aikonaan sanoi isälleni. Nuorena maaviljelijänä isäni kävi kyläkaupassa, ja jarruttaessa Valmet 20:n jarrut vinkuivat. "Kyllä te nuoret klopit traktoria osavat ostaa, mutta voidella jarrut te eivät ymmärrä tai osaa", sanoi vanhaa miestä. Onneksi isäni ei noudattanut saamansa neuvoa.

Liitteet:
DSC00187.JPG
DSC00187.JPG [ 81.77 KiB | Katsottu 7403 kertaa ]

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 06 Huhti 2018, 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Koeta lämmittää mäntää kuumailmapuhaltimella. Usein männäntappi poistuu kevyellä naputtelulla, tai jopa käsin. Kunhan "roinat" kaavittu tieltä pois.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 07 Huhti 2018, 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

vanhawarristi kirjoitti:
Koeta lämmittää mäntää kuumailmapuhaltimella. Usein männäntappi poistuu kevyellä naputtelulla, tai jopa käsin. Kunhan "roinat" kaavittu tieltä pois.

Olen sama mieltä. Männätapin ulostyöntäjä on lähes turha käyttää.
Korjausoppaassa lukee että männät on lämmitettävää 60° - 80°:seen ennen asennusta, ja naputtaminen ei olisi sallittu.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 30 Kesä 2018, 20:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tällä viikolla olen illalla vaihtanut Warressa kunnostettuun alkuperäiseen moottoriin. Se ei lähtenyt eilen käyntiin.

Kipinä syntyi sytytystulpassa eli tarkistin sytytysajankohtat. Se oli päin persettä. Kaakkossylinteri oli kaukana yläkohdassa kun sen kipinä syttyi. Eli pitäisi vaihtaa sytytyskaapelien paikat. Ongelma oli etten saanut selville sopiko se ykkös tai kolmas sylinterille.

Tänään tarkistin asiat paremmin. Ja tosiaan kaikille sylintereille syntyi kipinä männän olevan alakohdassa. Muistaakseni kiilahihna pyörä ei voi asentaa 180 astetta väärin. Irrotin vanhasta moottorista ja totesin ettei näin voi tapahtua.
Liitteet:
DSC00237.JPG
DSC00237.JPG [ 61.42 KiB | Katsottu 6840 kertaa ]


Olisko uutta kiilahihnapyörää väärin työstetty? Kyllä tappi vanhassa ja uudessa näyttää olevan vasemmalle sivulle ruuvien verrattuna.
Liitteet:
DSC00246.JPG
DSC00246.JPG [ 75.22 KiB | Katsottu 6840 kertaa ]


Tarkistin että minulla on toinen katkojenkärjen pesä ja tein uran muovikappaleeseen toiselle puolelle (vanha ura ei näyttää hyvältäkään).
Liitteet:
DSC00250.JPG
DSC00250.JPG [ 41.56 KiB | Katsottu 6840 kertaa ]


Tein uuden merkit kiilahihnapyörään alkuperäisien väliin. Säädin kakkos ja kolmas katkojen väliä pikkusen. Nyt on kyllä syytä mitata männän korkeus yläkuolokohdasta sytytysajankohdan säätäessä. Uuden uran paikka onnistui yllättävän hyvin. Sytytysajankohta on ollut säädetty poiketen myöhempään 2,5 mm. Se tuli nyt 2,7 mm. Kakkos ja kolmas sytytysajankohdat joudun pikkusen säätää.

Tarkistin ja nyt kipinä syntyy männän olevassa yläpäässä. Joudun kyllä vetää kiilahihnapyörän vähän vauhdilla ennenkuin kipinät syntyivät.

ELI OSTAMANI KAMPIAKSELIN VIIMEINEN PÄTKÄ ON 180 ASTETTA VÄÄRINPÄIN ASENNETTU.

Kuitenkin en saanut moottoria vielä käyntiin.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Heinä 2018, 10:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tarkistin ettei imu- tai pakosarjaan jäänyt suojapaperia. Annoin käynnistysapua sekä laitoin hyppylangan plussasta ja sytytyspuoleisiin. Moottori ei pyörähtänyt täyttä kierrostakaan ilman ryyppyä, ennenkuin se lähti käyntiin.

Otin pois hyppylangan ja käynnistysavun ja edelleen se lähti heti käyntiin. Eli se voinut olla liikaa bensaa moottorissa, mutta uskon kyllä jossain on huonoa sähkökytkentää. Koko kevät se on ollut vaikea käynnistää.

Eli ylimääräisen akun ja johtoja on otettava mukaan kun tehdään matkaa. Myös volttimittari että voidaan selvittää missä heikkoa jännitettä syntyy kun ei lähde käyntiin.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 02 Heinä 2018, 13:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

En tiä liittyykö tähän, mutta virtalukon johtojen liitokset kannattaa tarkastaa.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 02 Heinä 2018, 17:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Oliko varma, että uusi akseli on 45 hp koneeseen? 45hp ja 50 hp hihnapyörät eivät käy keskenään.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Heinä 2018, 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

pyhimys kirjoitti:
En tiä liittyykö tähän, mutta virtalukon johtojen liitokset kannattaa tarkastaa.

Kyllä hyvin voi liittyä. Minä epäilen virtalukon.

Sivu 8/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/