Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

6 volttinen 12 volttiseksi
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10612
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  piippuhylly [ 24 Syys 2014, 10:05 ]
Viestin otsikko:  6 volttinen 12 volttiseksi

En löytänyt jännitteen vaihdosta keskustelua,, Minkälaisia kokemuksia/vinkkejä teiltä löytyy
Harkitsen 311/1962 muuttamista 6=>12

Kirjoittaja:  Tasty [ 24 Syys 2014, 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

Minulla oli kymmenisen vuotta sitten 311 vm -65, joka oli onnistuneesti muutettu 12-volttiseksi. Johdot olivat alkuperäiset, mutta kaikki sähkövempaimet oli (tietenkin) otettu uudemmasta Warresta. Eli startti, laturi, puhaltimen- ja tuulilasinpyyhkimien moottorit, äänimerkki jne. Sytytysyksikkö kondensaattoreineen oli myös vaihdettu (vaikken tiedä olisiko pakko?) ja tietenkin polttimot. Jotkut MR-katsastajat eivät tällaista muutosta kehu ja toisten mielestä tämä on vain liikenneturvallisuutta parantava operaatio... En tiedä, kannattaako volttien vaihto, mutta jokin ajatushan tuossa on takana? :miksi:

Kirjoittaja:  piippuhylly [ 24 Syys 2014, 10:54 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

Onhan tossa tosiaan jonkinlainen ajatus takana eli mulle tuli toimiva moottori 12v sähköillä, siinä ois toimiva vaihtovirta laturi :thumpupb: Myös sähköosien hankinta ois helpompaa/halvempaakin.
Eikä huonona puolena voi pitää sitäkään että tarvittaessa apuvirtaa niin se olis helpompi järjestää kuin 6 volttisella..
Tosin täysin toimiva paketti tollanen 6volttinenkin on ku enhän tällä syksyn pimeisiin meinaa lähteäkkään..

Kirjoittaja:  Tasty [ 24 Syys 2014, 11:23 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

totta horiset! Varsinkin käynnistyminen/käynnistäminen on helpompaa, kun on "tarpeeksi" voltteja.
Ja onko kukaan muu huomannut, että 6-volttiset akut vanhenevat ennen aikojaan (verrattuna 12-volttisiin)? Vai riippuuko tuo käytön vähyydestä ja laturien heikkoudesta?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 24 Syys 2014, 14:50 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

12V:n systeemissä, entisessä 6V:n, on etuna pienemmät johdinhäviöt. Koska on suuremmat johdinpoikkipinnat, 6V:n systeemissä kun virrat ovat tuplat 12V:iin verrattuna. Virta aiheuttaa jännitehäviöitä* kaikessa muussa, paitsi suprajohteissa. Myös 6V:n akun kestoikä saattaa olla lyhyempi, johtuen juuri suuremmista virroista. Sytytysyksikköön ei muuta vaikutusta, kuin puolat pitää olla 12V:n. *Riippuu mm. johdinvastuksista, Cu:n ominaisvastushan on 0,0175 Ohm x mm2/m. Hyväkuntoisissa autosähkölaitteissakin ei tosin häviöt ole, kuin teoreettiset. Voltit, jännite sinänsä vaikuta käynnistymiseen, vaan esim. käynnistysmoottorin teho, se on sama 6-volttisella ja 12-volttisella.

Kirjoittaja:  watte64 [ 25 Syys 2014, 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

Katso onko autosi akkukaapelit alumiinia.Mun Warren kuumana käynnistymis ongelmia etsittiin vaatimattomasti 45 vuotta!!!
Sitten yksi vanha automies ehdotti missä voisi olla vikaa.Ja siellähän se.Säädinkin sitten hyyty.....,mutta...
Jenkeistä saa 6V vaihtovirta latureita.TOIMII.
Näillä konsteilla pääsin sähkövaivoista.
Lähtee käyntiin kuin palmun alta.

Kirjoittaja:  watte64 [ 25 Syys 2014, 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

Siis vaihda akkukaapelit kuparisiin. :oops:

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 26 Syys 2014, 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 6 volttinen 12 volttiseksi

Ei alumiini itsessään ole ongelma, vaan sen liitokset kenkään, jne. On hankala korjata. Kuparia tilalle, kenkiin vielä juotellen. Yksi hyvä keino on käyttää yleismittaria. Mittaillaan kaapelien, kaapelien ja kenkien yli jännitteet. Esim akun miinusnapa-moottori. Kone käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Jos jänniteetä enemmän, kuin muutama kymmenen mV:a, sitten mittaillaan tyyliin: akun napa-kenkä-kaapeli, jne. Jostain paikasta löytynee sitten se häviökohta. Kunnossa olevissa liitoksissa ei ole paljon mitattavaa. Jos jännitettä löytyy, se on liitoksen yli syntyvää häviöjännitettä. Se on pois sitten kohteesta ja rajoittaa virrankulkua. Varsinkin, jos on kyseessä akkukaapelit, niin lataus voi hyvinkin jäädä vajaaksi.
Mm. Xantian lyijyisen pluskengän ja Cu-kaapelien puristusliitos on ollut ongelma.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/