Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Wartburg w353 -87(-86?)
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10504
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  taatto- [ 07 Tammi 2014, 01:02 ]
Viestin otsikko:  Wartburg w353 -87(-86?)

Moro vaan kaikille.
Oma wartburg-harrastus tuli aloitettua tuossa lauantaina kun pihaan haettiin 80-luvun Wartburg. Aikasemmin oli hakusessa 70-luvun takavetoinen auto(lavamosse tai joku vastaava) Olivat vaan meikäläisen budjettiin turhan hinnakkaita ja inspis isoihin projekteihin vähäistä. -70lukuinen/takavetoinen siksi että olisi saanut kesäisin tyyliin sopivan "veturin" meikäläisen veneelle: vanhalle Bella Mosquitolle jossa moottorina -76 50hv Terhi.
Jotenkin tuo 3-sylinterisen kaksitahtisen ääni miellyttää, sittenpä alkoi kiinnostus heräilemään vanhoihin Warreihin. Jotenkin sitten mielenhäiriössä katselin myynti-ilmoituksia ja tämän haetun ilmoitus osui kohdalle, eikä hintakaan ollut paha.

Vaikka auto on 80-luvulta, päällepäin on kuin 70- lukuinen. Tossa on väärän auton keulamaski kiinni.

Auto on seissyt muutaman vuoden ja ennen sitä sillä on kierrelty erillaisia tapahtumia. Seisoi renkaat tyhjänä pehmeässä hiekassa koivun vierellä. Kattoluukku oli kai jäänyt auki, sisällä oli vettä ihmeen paljon. Siitä vedettiin edellisten omistajien kanssa vähän kovemmalle pihalle ja ilmaa renkaisiin. Siitä trailerilla meille kotiin.
Seuraavana päivänä jatkoin touhuja: kone lähti helposti käyntiin, ryyppyä suoraan kurkkuun ja startille vähän kopsua että rupes pyörittämään. Muutama kerta hörppy suoraan että alkoi imemään bensaa tankista.
Vesi ei alkuun pysynyt koneessa, alavesiletku oli liian iso ja lohkon kupeesta oli pakkasroppu pullahtanut ulospäin. Letku kuudestaan kiinni ja pakkastulpan naputtelu takaisin, niin johan nesteet rupes pysymään.

Jatkuu...

Kuvia laitan kunhan osaan

Kirjoittaja:  taatto- [ 07 Tammi 2014, 19:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 08 Tammi 2014, 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Onneksi olkoon!

Olet löytänyt hyvin värikkään Warren. Ja kuvat ovat hyviä.

Minusta tuntuu että vasen takajousi on poikki tai mennyt tukivarresta läpi, vai onko se vain epätasaista pihaa?

Kirjoittaja:  J.K. [ 08 Tammi 2014, 01:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Onneksi olkoon hankinnan johdosta!

Tuo on kyllä tuttu yksilö jostakin vuosien takaa... en muista missä olen nähnyt, mutta jossakin tuo on tullut vastaan.

Kirjoittaja:  taatto- [ 08 Tammi 2014, 01:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Kiitos, kiitos :)
Velipoikaa yllytin mukaan harrastukseen, saa nähdä osallistuuko.

Tossa taitaa olla kaikki jouset poikki. Elikkä madallettu reippaasti. Saatto olla montussakin pyörä. Kunhan kehtaan kurkkia alle, selviää mitä muuta uutta/ehjää tarvii. Ainakin kontin puolelta ja takapenkin kohdalta yllättävän hyvä. Etupuolella onkin sitten hitsaamista.

Tässä vaiheessa ainakin vetokoukku(saako näihin mistään?) ja kuskin penkki olis listalla. Ehjät takavalot tuli mukana.

Joo, kuulema jossain Mobilistissa ollut kuvakin. Edelliset omistajat kiertäneet tolla kai jotain ratapäiviä ja käyneet forssa pick nickissä.

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 10 Tammi 2014, 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Penkkejä kaupittelin tässä ketjussa viewtopic.php?f=10&t=10104.

Paremmat ovat vielä ylimääräisenä. Olisiko talvihinta 40 eur paha?

Mökillä katselin kesällä vetokoukkua mitä en raaskinyt heittää romuun. Sen saat kaupan päälle, muistelisin että aika pahan näköinen eikä tyyppikilpeä jne. Rapsaamalla selviää kehtaako laittaa vielä paikalleen. Seuraavan kerran kun käyn mökillä, voin ottaa mukaan penkkien kaveriksi Tampereen keskustan tuntumaan.

Kirjoittaja:  taatto- [ 18 Tammi 2014, 21:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Kiitokset osia tarjonneille :)

Nyt kun kelitkin on ruvennu suosimaan ulkoharrastuksia, jotain on tullu tusattua. (mittarissa nyt -17)
Vaikka auto lähti yllättävän hyvin käyntiin, se kävi vaan kahdella(välillä yhdellä) Sit jäljittämään, että missä vika. Puolat ja tulpanjohdot olivat toimivia. Epäilykset kohdistuivat kärkilevyyn.
1. pytty oli pimeänä, joten sen piuha ja kärjet syyniin. Hioin sileällä paperilla kärkiä ja säädin välin: ei kipinää. Konkat oli jokainen sillei sökönä että kun niiden päässä olevia muttereita aukoi, sisus pyöri mukana. Sinä iltana alkoi vilu iskeä, joten harjoitukset jäivät siihen.

Myöhemmin viisaampien neuvoja uskoen otin kärkihässäkän pois ja viilasin kärjet. Olikin kulunut miten sattuu. Sitten osat takaisin, virta päälle ja pyöritin konetta käsin (tulpat irrallan) kunnes 1. kärjet meni kiinni. Sitten ruuvarilla kärkiä auki/kiinni, niin johan tulet räpsyi. Samalla testasin muutkin ja kipunoi kaikilla. Tarkempaa säätöä en kehdannut tehdä. Tilalle tulisi uutta palikkaa, vanha saa olla vaikka varalla. (Uusi kärkilevy konkkineen oli tässä vaiheessa jo postin hyllyssä odottelemassa, kiitos vaan sinne Pöljälle!)

Alun huolimattomuudessa olin kaadellut koneeseen jotain laimeata nestettä, tänään (pakkasta aamulla 19) kurkin koneeseen että aika kiinteälle näyttää.. No, sähkölämmitin kaveriksi. Annoin sen töhöttää konehuoneeseen. Sitten kun oli sulaa, käytin konetta jonku aikaa ja laskin kurat pois.

Tätä Foorumia kun olen tutkiskellut (warre-tietämystä itsellä ei ennestään ole) oon ihmetelly tota etu- ja takajäähdytin juttua. Tää mikä mulla on, pitäis kai olla uudella keulalla. Kuuluuko siihen sitten etujäähdytin? Kun mulla on paisuntasäiliö lämmityslaitteen etupuolella kiinni, (ihan oikeissa korvakkeissa) mutta silti siinä on takajäähdytin ja ropelli hihnalla. Eikö etujäähdyttimellisessä ole sähköinen puhallin?

Mites kaasutin, missä vuosimalleissa sitä Jikovia on? Mulla on yksikurkkuinen.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 19 Tammi 2014, 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Etujäähdyttimellä on sähköpuhallin. Paisuntasäliön kiinnitys lämmityslaitteeseen sanoisin kuuluu etujääähdyttimellä. Takajäähdyttimellä paisuntasäiliön paikka on kaasuttimen vieressä. Ja etujäähdyttimellä etumaski on vähän paksumpaa sekä erillisen vasenpuolinen ja oikeapuolinen umpiot. Sinun etumaskilla ei mahtuu etujäähdytinta ilman virityksiä.

Yksikurkkuinen kaasutin on ilmeiseisti BWF 40. Ensinmäiset 353:n vuodet käytettiin myös BWF 36 kaasutinta. Mikä vuosi Jikov-kaasutinta tuli käyttöön en voi tarkalleen sanoa, mutta jollain 1980-luvulla.

Muuten olen monta vuotta ajannut hiotulla kärjellä ongelmitta. Mutta uudet kärjet on aina uudet. Tässä hyvän videon kärjen säädöstä:


Kirjoittaja:  taatto- [ 13 Huhti 2014, 20:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Taukoa ollut kirjoitteluun...
Mutta nyt on warputtimen kaasutin putsailtu ja bensapumppuun vaihdettu kalvo. Kaasarissa oli kiihdytyspumpun hilut irrallaan.
Sytykkeet on nyt myös säädetty ja uusi kärkilevy paikallaan.
Näiden toimenpiteiden jälkeen oli pientä tupsahtelua/aivastelua. Ja sammui lopulta kun kävi jonkun aikaa. Ihmettelin että missä vika. Vähän ku ei kuitenkaan olisi saanut bensaa.
Tähän on joskus vaihtunut tankin korkki, otin kokonaan pois ja käyttelin sen jälkeen, kävi jo paremmin. Pitää jostain etsiä oikea korkki. Ei saanut korvausilmaa kai?
Uusia vesiletkuja laittelin myös, osan vanhoista vaan putsailin ja laitoin takaisin. Se ilmausletkusysteemi pitää tähänkin laittaa, pitää vaan ensin tilata vähän osia varaosakeskukselta, mm. paisuntasäiliössä ei venttiiliä ollut enää ollenkaan!
Tulpat laitoin myös "uudet"
Pakoputkisto pitää laitella myös uusiksi, etummaisen pöntön tilalle oli sovellettu joku tarvikevaimennin. Ja loppukin oli mitä sattuu.
Eiks näissä keskivaimentimen voi heittää kokonaan pois? Vai muuttuuko ääni liian kovaksi?

Tämän kulkineen isoin savotta onkin noissa helmakoteloissa ja ovien alareunoissa. Käytännössä pitää tehä uudet. Jonkunlainen pikaremontti niille pitää ensin tehdä ja sit ajan kanssa kuntoon. Tai muuten ei kesällä ajeta.

Koukku ja paremmat etujakkarat sekä ovipahvit löytyivät Kangasalabaman jemmoista, kiitos vaan :)

Kirjoittaja:  taatto- [ 16 Elo 2015, 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg w353 -87(-86?)

Ollut piiiitkä tauko Wartburgin rakentelussa ja projektista kirjoittelussa. Tässä välissä kerenny nainen ja veneetkin vaihtua.(moskiiton vetoonhan warren hankin) Nykynen nainen innokkaampi wartburgin ja veneiden kanssa. :tanssi: Oli jopa tavote että kerkeis juhannukseks lavatansseihin wartburgilla. Nooh, eipä vene ym. kiireiden takia ehitty. Mutta ehkä sekin juhannus vielä tulee. Jopa DDR-ajoneuvojen kokoontuminen jäi näkemättä tänäkesänä Muistojen Suur-Saimaan ajoihin valmistautumisen takia.

Lisää kipinää projektiin antoi uusi hankinta: Combi-Camp telttaperävaunu vuodelta 1972. Ja reissukalustoks saatiin ostettua aito DDR-salkkupöytä jakkaroilla. Haaveissa oli että "koomakämppää" vedettäis vielä warrellaki. :vihellys:

Liitteet:
combi.jpg
combi.jpg [ 87.94 KiB | Katsottu 11483 kertaa ]


Projektia autossa riittää. Helmakoteloita oon jo alotellu. Helmat ja etulattian joutuu askartelee uusiks. Mutta kerran tullu tää projekti otettua, on se vielä ajokuntoiseksi saatettava. Tuulilasikin tuli talvella särettyä, onneks uusia näköjään saa suhteellisen edullisesti jopa.

Toivottavasti tarina jatkuu...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/