Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Uutta projektia 353w limo -75
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10112
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  VEB [ 05 Elo 2013, 11:04 ]
Viestin otsikko:  Uutta projektia 353w limo -75

Moi. Tuli ajankohtaiseksi siirtää eräs sininen sedan vm. 75 "perheenjäsen" siis ollut uudesta asti perheessä vuodesta 1976. Katsastettu moitteetta -94. Toisinsanoen kone ei ole ollut käynnissä lähes 20 vuoteen, kunnes viime viikolla sain sen taas eloon. Sinänsä oli yllätys, että kone pyöri heti ihan kevyesti vesipumpun pyörästä kääntämällä, ilman tulppia tietysti. Auton on seissyt 5 vuotta taivasalla ja viimeiset 13 vuotta katoksessa rungosta tuettuna eli ei jousten päällä. Olosuhteet on olleet kosteat, mutta sisustakaan ei ole homehtunut tms. Nyrkin mentävä reikä on mm. vasemman etulokarin takaosassa helmakotelon yläpuolella. En tiedä ulottuuko reikä sisälle asti. Helmakotelokin oli reunasta alumiinilistan alta melko haperoa, mutta niitäkin siis saa uusia?! En ole oikein päässyt tutkimaan tarkemmin, kun auto on pitkähkön matkan päässä ja aika on rajallista. Jarrusatulat ainakin vaativat täyden kunnostuksen, suojakumit ym tipahtaneet, näihin osia ilmeisesti saa. Männät luultavasti menee vielä kunhan saa satulat käteen ja pääsee puhdistushommiin. Muutama kysymys:
-Onko bensatankin tyhjennystulppa mahdollisesti helposti irroitettavissa ja jos sen saa irti, pysyykö se tiiviinä? avainväli on kaiketi 22
-Onko bensapumppu niin heikkotehoinen, että se ei jaksa imeä bensaa pullosta, joka on samalla tasolla pumpun kanssa? Vai onko pumpun kalvo entinen? Bensansuodattimen pohjalle tuli pieni määrä bensaa, mutta se ei lisääntynyt starttaamisen myötä, joten uitin bensaa suoraan letkulla kaasariin. Melko janoinen laite startatessa!! Suunnitelmissa olisi pumpata ns. pallopumpulla bensa tankista suodattimelle ja pumpulle, mutta jos jonkun mielestä kalvo on entinen, niin huollan sen sitten suosiolla.
Tämä olisi tarkoitus siirtää ajamalla (!) Eli jarrut, renkaat ja ohjaus olisi ainakin syytä olla kunnossa. Minkälaista seosta käyttäisitte näin pitkään seisoneessa ensi metreillä? Tuleeko mieleen jotain muuta huomioitavaa ennen liikenteeseen lähtemistä?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 05 Elo 2013, 11:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Tervetuloa Foorumille!

Hienoa, että taas yksi Helmi löytää pelastajan. :thumpupb: Warre-Teamilla oli samankaltainen projekti alkuvaiheesa = auto oli seissyt 21 vuotta ja vielä sisätiloissa. Sen jälkeen lähes kaikki on käyty läpi ja edelleen 3 vuoden jälkeen tulee ylläreitä eteen.

Suosittelen kyllä auton siirtämistä lavetilla / dollyllä paikasta toiseen, ettei projekti saa katastrofaalista alkua. Etenkin jos välimatkaa on enemmänkin, kuten ymmärsin. Tollasen seisomisen jälkeen varmaan jäähdytyspuoli on myös ihan finaalissa ja auto keittää muutaman kilometrin jälkeen.

Mutta onnea projektiin ja päivittele kuulumisa tänne! Lähes kaikkia osia saa Pöljän Varaosakeskuksesta.

Kirjoittaja:  VEB [ 05 Elo 2013, 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Kiitoksia! En usko, että lavetilla siirtäminen on vaihtoehto tässä vaiheessa. Kyllä sen varmaan pystyy siirtämään ajamalla, kunhan malttaa körötellä 60-70 km/h :lol:
Syyläri oli korkkiin asti täynnä nestettä. Varmaankin olisi hyvä uusia niitä letkuja ja tiivisteitä sekä tarkistaa vesipumpun kunto niin ei tule yllätyksiä. Termostaatin aukeaminen olisi myös hyvä testata.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 05 Elo 2013, 14:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Meillä vaihdettiin kaikki vesiletkut, termostaatti, syylari ja sitte auto toimi välillä ilman keittämistä. Kaikki näytti paperilla siis hyvälle mutta lämpenemisongemista päästiin lopullisesti, vasta kun kansipahvikin vaihdettiin. Nämä siis vain vinkkinä, jos Hän oireilee samalla tavalla tulevaisuudessa, kun kerran ultrapitkää seisomista sielläkin on ollut historiassa.

Löytyykö autosta kuvia? Entä koska haaveissa on projektin maali = katsastus?

Kirjoittaja:  VEB [ 05 Elo 2013, 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Tulin järkiini ja varasin trailerin. Syylärin uskon olevan ok, koska on ollut täynnä ja siis hapeton(toiveajattelua ainakin). Löytyy joitakin kuvia. Auto oli katoksesta huolimatta melkoisen mömmön, siitepölyn ym. peitossa. Sisällä oli melkoisen ahdistava tunnelma kun ikkunoista ei nähnyt ulos :D . Voin laittaa kuvia, kunhan saan auton huomenna ihmisten ilmoille.
Katsastus siintää jossain tulevaisuudessa mielessä. En usko, että sentään museokatsastus, koska uutta maalipintaa tuskin kovin äkkiä on tulossa pintaan. On tarkoitus purkaa kaikki mitä ei ole pistehitsattu, on ruosteessa tai on muuten huonokuntoisen näköistä. Runko sentään kesti tunkkaamista eikä iskaritkaan tulleet mistään kulmasta läpi vaikka paino on päällä. Ruosteisiin osiin kuten tukivarsiin olen ajatellut käyttää sähköistä ruosteenpoistoa. Runko on vielä kysymysmerkki.
Kokonaisuutena kunto näyttäisi vielä olevan hallittavissa. Toivottavasti ei tule pettymystä. :roll:

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 05 Elo 2013, 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

VEB kirjoitti:
Tulin järkiini ja varasin trailerin.


Varmasti viisas päätös. :thumbpup: On mukavampi jatkaa, kun ei heti alkumetreillä tule pommia syliin.

WT:n helmen maalipinta oli myös aika lohduton, enkä aluksi uskonut museoon ilman uudelleen maalausta. Sitten kun näytin maalipinnalle myllyä niin olin täysin hämmentynyt - alta kuoriutui lähes virheetön pinta (ruosteet tietysti piti korjata muilla keinoilla). Kuvia koko projektista tässä ketjussa josta voit verrata lähtökohtia. Sain museoleiman tällä maalipinnalla, eikä se läheltä ole todellakaan virheetön.

Kun olet tänne foorumille löytänyt tiesi niin uskon vahvasti, että projektin onnistuminen helpottuu huimasti. Kontaktit ovat kunnossa. ;)

Kirjoittaja:  VEB [ 05 Elo 2013, 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Muutama kuva:

Kuva

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  VEB [ 05 Elo 2013, 19:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Järjestyksessään toinen käynnistys:
Kuva

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 06 Elo 2013, 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

Toi väri on ihan helmi ja noita ei paljon kylillä pyöri. Kromitkin näyttää kuvien perustella olevan ihan siedettävässä kunnossa?

Video oli asiaa - toimiiko lämpömittari?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 08 Elo 2013, 00:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta projektia 353w limo -75

VEB kirjoitti:
.... Muutama kysymys:
-Onko bensatankin tyhjennystulppa mahdollisesti helposti irroitettavissa ja jos sen saa irti, pysyykö se tiiviinä? avainväli on kaiketi 22...


Tervetuloa Wartburg-forumiin!

Sain kyllä tankin tyhjennystulpan irroitettua 40 vuoden jälkeen, mutta tiivisteen meni kelvottomaksi.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/