Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Kampiakselin asennus
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11628
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  puhajus [ 02 Helmi 2024, 21:15 ]
Viestin otsikko:  Kampiakselin asennus

Löytyykö keneltäkään kampiakselin asennukseen työkalua lainaan ? Tehdas tai omatekoinen.
Myös hyvät vinkit otetaan vastaan, esim jos on männänrenkaiden puristustyökalu...
Tai jos löytyy "asennuskaveri" itä-suomen alueelta.

p 0440676760 / Jussi P

Kirjoittaja:  pyhimys [ 03 Helmi 2024, 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Minkäs työkalun siihen tarvitsee?

Kirjoittaja:  tomppa [ 03 Helmi 2024, 22:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

No vaikkapa pieni köysitalja tallin kattoon kiinni ja kampiakselin päätylaakereiden ympäri lenkkipäinen naru. Sillä pärjää. Soveltaa voi vapaasti. tm

Kirjoittaja:  puhajus [ 03 Helmi 2024, 23:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Jep, sellainen nostoliina / talja proke on suunnitteilla. Minulla on tallissa kapeita nostoliinoja jtn 30mm leveitä..

Kirjoittaja:  pyhimys [ 04 Helmi 2024, 01:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Kyllä mie oon nuo ihan käsin laitellut…

Kirjoittaja:  puhajus [ 04 Helmi 2024, 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Problem solved. Ryhmä pystyyn, samoin kampiakseli jossa vauhtis kiinni. Ja tasainen pyötä, onnistui yllättävän helposti..
Enkä luultavasti edes särkenyt mitään.. Foorumin jäsen soitti ja antoi ohjeet, yhteistyö on voimaa :happy 2: .

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Helmi 2024, 19:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Vinkki 1: Älä käytä männänrengaspihtejä. Valurautarengas ei kestä laajentamista teräsrenkaan tavoin. Levittävä lattapihti on hyvä.

Vinkki 2. Asenna lohko kyljelleen pöydän reunalle ( vauhtipyörän uloke pöydän reunan ulkopuolelle) ja tarvittaessa säädä korokepalikoilla vaateriin. Laita kampiakseli lohkon viereen sopivan korkuiselle alustalle. Alustan voi tehdä vaikka styrox-levystä, vanerista yms. kunhan akseli on oikealla korkeudella. Pyöritä kampiakseli lohkoon sisälle mäntä kerrallaan. Tällä tavalla männän voi ohjata rauhassa sylinteriin ja samalla vaikka puutikulla painella renkaat viiston pinnan kautta kohdalleen. Olen kuullut kaikenlaisista muista tavoista siinä vaiheessa, kun kysellään irrallisia männänrenkaita.

Muistakaa myös tarkistaa jokaisen männänrenkaan päiden välys asentamalla jokainen rengas irrallaan sylinterin yläosaan. Sopiva välys on 0,25-0,30mm.

Lohkon ja kampikammion väliin tiivistelakkaa.

Mikäli sylinterissä on tuntuva rappu, tulisi se poistaa oikealla työkalulla. Uusi rengas ei kestä törmätessään rappuun.

Vauhtipyörään uudet pultit ja vauhtipyörän merkki kohdalleen. Merkki tulee suoraan ylös 1. sylinterin ollessa yläkuolokohdassa.

Kannen jälkikiristys useaan kertaan.

Kirjoittaja:  tomppa [ 05 Helmi 2024, 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Uloimmat akselitiivisteetkin kannattaa tiivistää liimalla lohkoon. Pysyy moottorin päädyt kuivina ja kai se jotain kampikammion paineisiinkin vaikuttaa. tm

Kirjoittaja:  puhajus [ 06 Helmi 2024, 00:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Joo minäkin mietin tuota Rikun tapaa laittaa kyljelleen ja kampiakselin alle sopivat rotit.. Mutta lohkon alle laitoin kakkosviitoset lappeeleen ja paineasetelman ruuveilla säädin "oikean pystykoron kampiakselille".
Käykö tiivistelakaksi perinteinen joka tuoksuu samalle kuin 80-luvulla, missä pensseli korkissa kiinni :)?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 06 Helmi 2024, 18:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin asennus

Juu, se karmealta tuoksuva pensselilakka on jees. Kestää bensaa ja paineenvaihtelua. Taitaa olla Englantilaista Timex-merkkistä. Tosiaan se labyrinttipesän ja lohkon välinen liitos myös lakalla, niinkuin Tomppa kirjoitti.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/