Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10721
Sivu 2/4

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 16 Elo 2015, 13:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Haka-Auton koulutusmonisteen mukaan kohon ja kannnen väli 36-kaasarille 9,5 ja 40-kaasarille 12,5 ja toleranssi 0,3mm kummassakin.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 26 Elo 2015, 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Nyt sain yhden illan Warren kanssa ja yritin tyhjentää tankin pensaputken kautta. Aluksi valui hyvin mutta sitten vauhti hiipui. Avaamalla tankkikorkin niin se taas hyvin tuli, mutta vähän ajan myöten se oli kun vanhan miehen kusellessa. Kuitenkin 15 minuutissa tuli noin 5L litraa ulos. Se tekisi 20 L/100 km jos vauhti olisi 100 km/h, eli minusta aivan riittävästi. Ja ilma pystyin puhaltamaan takaisin pumpusta putken läpi.

Noin 12 litran jälkeen kippoini olivat täynnä ja kiinnitin pensaputkeen takaisin. Silloin se kyllä hitaasti valui ulos, mutta oletin että tankissa oli vain 10 litra. Bensa siis valuu ulos tankista omilla voimilla, ja muistaakseni olen kokeillut ajamaan ilman tankkikorkkia tuloksetta.

Tietysti voi olla että molemmat pensapumput ovat virhellisiä ja imee heikosti. Toinen mahdollisuus olisi huonoa sylinteriä, missä ei syntyy hyvä imua alakammiossa. Tai sitten pensaputkessa kulkee ilmaa muttei pensaa.

Tulen ostamaan irrallinen sähköpumppua ja kokeilla sillä.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 27 Elo 2015, 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Onko tankin sisällä oleva suodatin puhdas? Sähköpumppu nostaa ehkä liikaa painetta ja tarvitset silloin myös paineenalentimen. Vakiopumppu kunnossaolevana riittää ainakin kolmelle 38mm Mikunille.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 27 Elo 2015, 18:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Alipainepumpun ei pidä päästää ilmaa/nestettä tankkiinpäin. Se selviää vaikkapa puhaltamalla pumpun lähtöpiipusta. Ei ilma kulje, toisinpäin kyllä. Eikä kampikammioon päin mitään virtausta. Jos näin tapahtuu, venttiilit, tai membraani taitaa olla vaihtokunnossa. Onko memraanin jousi paikallaan. Molemmat venttiilit ovat estosuunnassa tankkiin päin. Ehkä tankin korkissa olisi hyvä olla "henkireikä".

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 27 Elo 2015, 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Katsoin vanhaan bensatankkin, mutten pystynyt näkemään sitä suodatinta tankissa. Olisi kai syytä hankkia jonkulainen pienen peilin siihen.

Kokeilin pensapumput. Vanhan pumpun paineventiilin pystyin puhaltaamaan kaasuttimesta membraanikoteloon sekä imemään ilmaa kaasuttimelle. Imuventtiili toimi eli pystyin puhaltamaan "tankista tuleva putkea muttei imeä sitä.

Korjatun pumpun ventiilit toimivat kuten pitäisi.

Katsoin uusia sähköisiä bensapumppuja Biltemalta, ja pumput yleensä antavat 3 - 5 baarin painetta, mutta löytyy myös sellaisia imupumppuja, joiden paine ovat vain 0,15 - 0,3 baaria. Pitäisi myös varoa että pumpussa on katkaisija, ettei se jatkuvasti yrittää syöttää bensaa.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 28 Elo 2015, 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Tankin suodatin löytyy tyhjennustulpan yläpuolelta.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 19 Syys 2015, 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Kävin Biltemassa pari viikkoa sitten. Siellä oleva myyjä sanoi ettei pumppu pysähtyy kuin tarpeeksi painetta on. Näin ostin varaosaliikkeestä kunnollisen imupumpun 70 eurolla.

Tänään sain sen paikalle laitettua. Ylimääräisiä reikiä en halunnut, niin vaihdoin etupuskurin kiinnitysruuvit pitempiin. Kaksi mutteri päälle niin tekemäni konsollia sopii pidempien pulttien päälle. Kokeilin aluksi ja kyllä sähköpumppu täytti kaasutinta ja naksaukset loppuivat. Otin virtaa sytytyspuolasta pumpulle.

Wartburg lähti käyntiin ilman ylimääräistä ryyppyä. Tein noin 30 kilometrin lenkin ongelmitta. Ja tankkikorkki oli paikalla. Kysymys on nyt jos mulla on kahdet huonot alkuperäispumput vai onko moottorissa liian huono imua saadakseen bensaa imettyä tankista.

Tässä kuvan pumpun asennuksesta.

Liitteet:
DSC09027.JPG
DSC09027.JPG [ 113.65 KiB | Katsottu 12958 kertaa ]

Kirjoittaja:  warremies [ 20 Syys 2015, 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Jos sinulla on alkuperäinen pumppu vielä lohkossa kiinni, niin kokeile moottorin pyöriessä sormella jaksaako se imeä sormenpään tiiviisti imuliitännän suulle kiinni. Vastaavasti kokeile tuntuuko tuottopuolella yhtään painetta.
Jos nämä on kunnossa, voit kokeilla imeä vähintään auton pituisella kirkkaalla muoviletkulla polttonestettä maassa olevasta astiasta ja valuttaa vastaavasti kaasuttimelle menevän pituisen kirkkaan muoviletkun kautta polttoaineen astiaan joka on yhtä korkealla kuin kaasutin. Letkusta näet läpi jos on kuplia ja tuotosta näet onko virtauskatkoja.

Kirjoittaja:  heikki [ 03 Loka 2015, 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

Laitetaanpas tähän...Pitkin kesää vähän ihmettelin kaasarin säätöä omassa warressa. Viimesenä ajopäivänä huomasin "ilmaruuvin" olevan käytännössä kiinni, oli parisataa kilometriä aikaisemmin 1 1/2 kierrosta auki. Säädin kohdalleen, laitoin jotakin bitumimassaa siihen, säätö pysyi kohdallaan...
Jotakin silikonimassaa vissiin paras laittaa, etteivät nuo säätöruuvit pyöri itsekseen?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 03 Loka 2015, 15:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.

BVF-kasuttimessa jousen löytyy säätöruuvien alla. Jousi pitäisi pitää asennuksen kohdalla.

Sivu 2/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/