Wartburg & Trabant Forum http://www.warreteam.com/forum/ |
|
Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=43 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | warreteam.com [ 07 Marras 2010, 02:07 ] |
Viestin otsikko: | Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Olen havainnut viimeisillä kerroilla tälläisen kummallisuuden pariin kertaan: Paikaltaan lähdössä laitan vaihteen ykköselle ja nostan kytkintä tuntumaan mutta veto ei kytkeydy päälle? (Kytkin ei irroita vaan vaihde on ikäänkuin edelleen "vapaalla".) Homman saa laukeemaan mun laitan vaihteen takaisin vapaalle ja nostan kytkimen kokonaan ylös ja aloitan taas alusta, niin taas lähdetään liikkeelle normaalisti. Vapaakytkin on päällä (näin on ollut koko kesä). Onko tämä vika/ominaisuus/merkki jostain? Ekassa Helmessä emme muista tälläistä käyneen... |
Kirjoittaja: | E.P. [ 07 Marras 2010, 03:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta kytkin ei irroita? |
Nyt ei ole oikeasti tarkoitus saivarrella. Mutta onko ongelma siis se, että kytkintä nostettaessa veto ei kytkeydy? Ja kun kytkimen painaa uudelleen pohjaan, ja sen jälkeen yrittää uudelleen liikkeellelähtöä, niin veto kytkeytyy? (Maalaisjärki saattaa sekoittaa käsitteet "kytkimen irroittaminen" ja kytkimen kytkeytyminen.. Kyse siis vain termeistä, ja siitä mitenpäin ne haluaa ajatella.) Äkkiseltää kuulostaa siltä, että vapaakytkin siellä temppuilee. Se vapaakytkin kun on mun käsityksen mukaan yksuuntaislaakeri, joka nappaa toiseen suuntaan kiinni, mutta toiseen suuntaan rullailee vapaasti. Siis moottorin ja voimansiirron välillä. Voi toki olla niinkin, että joku tietää mua paremmin. Piru vie. En tahtoisi niitä seinille maalailla, mutta onko nyt vapaakytkin (yksuuntaislaakeri) rikki? Sehän on vaihteiston sisällä, öljytilassa. Itte kokeilisin tehtaan suosittelemaa GL-4 öljyä ennen vaihteiston avaamista. Tämä tuntuma siis sen perusteella, kun ei tiedetä toisessa ketjussa puhutusta vapaakytkimen ongelmista suhteessa käytettyyn öljyyn. Oliko siis käytetty GL-4, vai GL-5 öljyä. Tässä kohtaa kun GL-5 ei siis ole sen parempaa kuin GL-4, vaan riskinä voi olla se, että GL-5 on vain vääränlaista, eli liian liukasta. |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 07 Marras 2010, 12:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta kytkin ei irroita? |
Ymmärtääkseni kytkin ei luistaa, vaan auto ei lähtee liikkeellä. Muistakseni kulunnut vapaakytkin voi tehdä sellainen tempun, mutta se tapahtua myös ajattaessa. Eli kun kaasu on päästy irti, ja taas painamalla poljinta moottori vain ottaa kierroksia eikä auto lähtee kiihdyttämään. Jännittävä juttu risteyksissä. Voi olla jotain ongelmia vaihdevipustossa, tai vaihdelaatikon ykkösvaihteen synkronisoinissa. Öljyn laatua voi tietysti vaikuttaa synkronisointiin. Öljynvaihto kuten E.P. kirjoittaa voi olla hyvän toimenpide. Sitten löytyy rattitankossa kojelaudan alapuolella vipun. Sillä saadaan vapaakytkin poiskytketyksi. Voit kokeilla ajaa vapaakytkin poistettuna vähän ajani. Jos ongelma silloin häipyy, niin vika olisi kulunnut vapaakytkin. Toinen asia on että silloin saat Warresta elämyksen lisää. Warren 2T-moottori toimii heikoksi moottorijarruna ja yleensä se alkaa vähän nykisemään. Bensan öljynsekoitus voisi silloin nostaa pikkusen. Moottoriin ei tulee öljyä, kun sillä jarrutetaan. |
Kirjoittaja: | warreteam.com [ 07 Marras 2010, 12:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Vaihdoin vähän otsikkoa kun tätä on vähän vaikeaa selitellä... ja saa saivarrella! Yritettään vielä selventää: Eli joskus harvoin tapahtuu niin, että laitan vaihteen silmään ykköselle (ja tuntuu että vaihde menee päälle ok vaikka keppi on kuin onkivapa) mutta kun nostan kytkintä niin ketään ei ole kotona? Vaihdekeppi on sittenkin vapaalla vaikka näyttää olevan ykkösellä. Vaihdekeppi ei mene loppuun asti? Eli voisiko olla jotain tekemistä kytkimen säätöjen kanssa (voiko sitä säätää)? Muistan että joku sanoin kesällä massiivisten korjausten yhteydessä, että kytkin pitäisi "säätää"? En vaan muista kuka sen sanoi, kun autoa korjattiin kolmessa eri paikassa! Öljyn määrä ei pääse tarkastamamaan kun tikku on mennyt poikki (klassikko). Metallinen mittatikku saatiin pois laatikon pohjalta ja muut rojut magneetilla. Automaattiöljyä on sisällä mutta varmaan vuotaa vanhoista tiivisteistä = öljyn määrä voi tietysti olla jo liian alhaalla, vaikka öljyn vaihdon jälkeen on ajettu vain 500km. |
Kirjoittaja: | E.P. [ 07 Marras 2010, 12:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
No sitten, voitte huokaista helpotuksesta vapaakytkimen suhteen, ainakin toistaiseksi. Mä lähtisin etsimään vikaa vaihdevivustosta. Onko siellä jossain väljää tavallista enemmän. Joku joskus kuvasi vaihdekepin epämääräistä toimintaa niin, että vaihdekeppi on kuin vasikan jalka. Mutta tuo onkivapa huvitti myös. Kykimen säätötarve ilmenee käytössä yleensä siten, että kytkin ottaa kiinni vasta ihan ylhäällä. Pahimmillaan kytkin voi jopa luistaa vain säätämättömyyden takia. Säätötarvetta tulee sitä mukaan, kun kytkinlevy kuluu, eli ohenee käytön myötä. Tämä säätötarve on olemassa niissä autoissa, joissa on vaijerikytkin. (Ite tosin eilen juuri säädin nestekytkintä omasta uudesta 38tkm ajetusta Ladasta 1500S:stä. Joku sitäkin oli ehtinyt jo räpeltää.) |
Kirjoittaja: | warremies [ 07 Marras 2010, 12:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Tuntuuko vaihde menevän päälle sitten keppiä eteenpäin työntämällä kun on kerran nostettu kytkintä ja painettu uudelleen kytkin pohjaan? Vai pitääkö keppi nimenomaan käyttää välillä vapaalla että saadaan ykkönen päälle? Ongelman aiheuttaja on joko vaihteensiirtovivuston virheellinen asento tai vapaakytkimen väljä "silmälaakeri". Laakerointi on muutettu neulalaakerista metallipuslaksi todennäköisimmin Marraskuun 1986 vaihteistoista alkaen koska tällöin tapahtui muita pieniä muutoksia. Jos haluaa vaihtaa neulalaakerin 12/16x13 (joka on myös kampiakselin silmälaakerina) puslaksi 12/16x10 täytyy vaihteiston kotelon etummainen kolmannes avata, jolloin myös tasauspyörästö laakereineen ja shimmilevyineen otetaan pois. Onko tällä hetkellä laatikon sisällä oleva ATF-öljy punaista vai ns. perinteisen öljyn väristä? Mielestäni punainen öljy on liian ohutta AWE-vaihteistoihin. (Kun en nyt muista niitä ATF-merkintöjä.....) Jos vaihteistoöljy vuotaa auton alle yhteen pisteeseen ja se peltilaatikko on jatkuvasti märkä, tulisi tarkistaa onko vaihteiston pystyakselin alapään läpivientimutteri (Versclussscraube) kiinni ja mahdollisesti vaihtaa siihen stefa (Wellendichtring) 12x22x7 ja läpivientimutterin ulkopuolelle tulevat tiivisterenkaat. |
Kirjoittaja: | warreteam.com [ 07 Marras 2010, 13:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Vaihdekeppi pitää käyttää vapaalla, muuta en ole vielä tajunnut kokeilla. Toinen havainto on, että kun ykkönen ei mene silmään niin jos laittaa siitä suoraan kakkoselle niin se kytkeytyy normaalisti. Tämä ongelma on siis vain erittäin satunnainen = 1krt / 50 tai 100 lähdöstä, mutta syy olisi hyvä tietää. Auton alla ei ole lammikkoa öljyistä ja olisin huomannut sen kyllä kun Helmi seisoo aina samassa paikassa lämpimässä hallissa. Öljyt taitaa olla punaisia, mutta tarkastetaan. |
Kirjoittaja: | warreossi [ 07 Marras 2010, 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Jos kytkintä haluaa säätää,selkeät ohjeet on siinä Ihlingin kirjassa alkaen sivulta 75 |
Kirjoittaja: | Toveri Sladimir [ 07 Marras 2010, 16:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Vapaakytkinongelma selvästikkin. Jos öljynä ATF, taitaa mennä Warremiehen ehdottamaksi remontiksi. Vaihtamalla GL-4 öljyyn, ongelma vain pahenee. |
Kirjoittaja: | warremies [ 07 Marras 2010, 20:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vaihde on silmässä mutta veto ei kytkeydy päälle? |
Jäi vielä kysymättä, että ilmeneekös ongelma kylmällä vai lämpimällä laatikolla (siis ajon alkuvaiheessa vai joskus myöhemmin)? Vai onko ihan fifti-sixti molemmat se ja sama kun näin käy? |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |