Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=33
Sivu 3/4

Kirjoittaja:  E.P. [ 11 Marras 2010, 16:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Kun vaan olisikin linkki ihan minne tahansa muualle kuin wikipediaan.. :? Ne kun mun mielestä painii samassa sarjassa kuin suomi24.fi keskustelupalstat. "Jos jostakin on vähänkin epäselvää, niin kannattaa tarkastaa suomi kaksneljästä."

No, olen siinä mielessä rajoittunut, ette ihan vielä ymmärrä saksankielestä kuin kuvat. Ja tämä asia oli mulle vähän sama kuin joku väittäisi maailman olevan pyöreä. Ei sitä ihan heti halua uskoa, mutta jos hyvin perustellaan, niin asian tila voi muuttua.

Enhän mä tiedä onko tämäkään sivusto oikeassa, mutta ne ovat samaa mieltä kuin minä: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm Enkä sano, että ammattikoulun opettajakaan on ollut oikeassa. Hän vain teki silloin aikanaan lähtemättömän vaikutuksen tässä asiassa. ;)

Kirjoittaja:  Sdelano v SSSR [ 11 Marras 2010, 17:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Terve!

Asian voi tarkastaa esim. ATZ/MTZ Handbuch Verbrennungsmotor'ista, joka on alan perusraamattuja.

http://books.google.fi/books?id=tz_wTducxcMC&pg=PA10&dq=otto+arbeitsverfahren&hl=fi&ei=pvHbTN-IJYrsOZCo-ccJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDQQ6AEwAw#v=onepage&q=otto%20arbeitsverfahren&f=false

Jos kieli ei taitu, selviää asia vaikkapa kuvasta 3-4; zweitakt tarkoittaa kaksitahtista.

***

Ammattikoulun oppi on tässä tapauksessa ollut samaa tasoa kuin auto.howstuffworks.com:in tieto. Ihmetellä täytyy, etteivät tällaiset perusasiat ole selvillä.

SvS

Kirjoittaja:  E.P. [ 13 Marras 2010, 11:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

howstuffworks on ollut olemassa niin kauan kuin minä olen nettiä käyttänyt. Kyllä sieltäkin olisi ehditty asiavirheet korjata, luulisin.

Tämmöinenkin löytyi: http://www.animatedengines.com/otto.shtml

Pitää vissiin elää tässä mun uskossa niin kauan, kunnes opin saksankielen. Muissa kielissä kun tuntuu ottomoottori olevan nelitahtinen. Myös vihaamani wikipedian mukaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_engine :mrgreen:

Eikö kukaan muu tällä foorumilla olisi jotain mieltä tästä asiasta?

Kirjoittaja:  Sdelano v SSSR [ 13 Marras 2010, 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Terve!

Onhan tuolla gallup-aluekin, jossa voi järjestää asiasta kyselyn. Mutta ei se ottomoottorin olemus siitä muutu.

Toistan vielä: ottomoottori (kuten dieselmoottorikin) ovat saaneet nimityksensä palamisessa tapahtuvan lämmönvapautumisprosessin mukaan, ei sen mukaan oliko esim. Otton ensimmäinen moottori X-tahtinen.

Nimitys on yleismaailmallinen, eikä riipu siitä kielestä, millä se esitetään.

menestystä termodynamiikan opinnoissa toivottaen

SvS

Kirjoittaja:  warreossi [ 14 Marras 2010, 20:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Ainakin noissa Itä-Saksalaisissa KFT-lehdissä ( KFT-Kraftfahrzeugtechnik vom VEB Verlag Technik Berlin) kirjoitetaan Zweitakt-Ottomotoren.Lehti on sellainen melko tieteellinen julkaisu.

Kirjoittaja:  Sdelano v SSSR [ 17 Marras 2010, 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

E.P. kirjoitti:


Terve!

Vasta nyt katsoin E.P:n lähettämät linkit.

Molemmat ovat ottomoottorin suhteen roskaa.

Sääli.

SvS

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 17 Marras 2010, 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Se, että Nicolaus Otton mukaan nimetty Otto-kiertoprosessi koostuu neljästä vaiheesta/osaprosessista, ei tee ottomoottorista nelitahtista.

pV-diagrammia http://theory.phy.umist.ac.uk/~judith/stat_therm/img97.gif mukaillen kierto menee seuraavasti: 1-2 Adiabaattinen (lämpö, Q, on vakio) puristus, 2-3 Isokoorinen puristus (tilavuus, V, on vakio) = lämmöntuonti, 3-4 Adibaattinen (lämpö, Q, on vakio) laajeneminen, 4-1 Isokoorinen laajaneminen (tilavuus, V, vakio) = lämmön poisto. Sama kiertoprosessi moottorin tahdeista riippumatta.

Niitä, joita termodynamiikka ei kiinnosta, googlettamalla löytää helposti yhteyksiä 2-tahtisuuden ja ottomoottorin välillä.

Kirjoittaja:  heikki [ 07 Tammi 2011, 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Minulla on warren ohjekirja vuodelta 1986, siinä suositellaan automaattiöljyä ympärivuotiseen käyttöön.

Kirjoittaja:  toweri spedeemus [ 02 Helmi 2011, 23:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

warreossi kirjoitti:
... Toinen vanha Warre vinkki on irroittaa mittatikusta se mitta osa pois ja käyttää pelkkää korkkia vaihteistossa.Toinen tikku sitten takakontissa öljyn määrän mittaamista varten.Tiettävästi noita mittatikkuja on juuttunut hammaspyörän väliin ja sitten on päässyt laatikon purkuhommiin....


...jaa että Warreen jotain muuta kuin automaattiöljyä?. Enpä ole edes tullut ajatelleeksi että jotain muuta. Isäukko oli -70 luvulla Kesoilin autohuoltajana. Ja Warreilla ajettiin tuonne -90 luvun alkuun asti. Teki muistaakseni Warrejakin huollossa, kun kerran sillä oli käynyt tehtaan vieraita DDR:stä asti. Enpä tiedä puhuttiinko öljyistä, mutta ekaan Warreeni äijä käski laittaa automaattiöljyt. Ja juuri niin tapahtu muuten, kuin ei pitänyt... Öljy toimi ihan hyvin, mutta vaihdon jälkeen tuli ikävä sivuääni, jonka kyllä heti huomasin. Oli mittatikku vinossa ja hammaspyörä oli jo hieman sitä raapinut. Ei sentään rikkonut. Sellaista historiaa. Ja yhä on automaattiöljyt rin-tin-tin-issä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 20 Maalis 2011, 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

heikki kirjoitti:
Minulla on warren ohjekirja vuodelta 1986, siinä suositellaan automaattiöljyä ympärivuotiseen käyttöön.

Tätä löisin minun suomenkielisesta kirjoista:

Käyttöohjessa vuodesta 1966 sanotaan 2,25 l SAE 80 talvella ja SAE 90 kesällä.
Vuoden 1975 (neljäs painos) käsikirjassa lukee 1,8 l SAE 80 EP talvella ja SAE 90 EP kesällä.
Omistajan käsikirjasta vuodesta 1977 (viides painos) taas 1,8 l öljyä GL 60 tai SAE 80 EP ympäri vuoden.

Herr Ihling on kirjoittanut seuraavasti:

"Wie hilfe Ich Mir Selbst" vuodesta 1977 (viides painos) lukee kesäksi 1,8 l GL 125 ja talveksi GL 60, ja keskieurooppalaisessa ilmastossa voidaan käyttää GL 60 koko vuoden.
"Ich fahre ein Wartburg" vuodesta 1978 (kuudes painos) kesäksi 1,8 l GL 125 ja talveksi GL 60. Vuodesta 1975 lähtien laitettiin GL60 ympärivuotisen käyttöön. Vaihtaessa öljyä voidaan myös käyttää GL 125 ympäri vuoden.

Sivu 3/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/