Silloin ymmärrän hyvin ne erikoiset öljyvalinnat, jos ne on tehnyt valmistaja. On toivottavasti suunnitellut ne laitteensa toimimaan valitsemallaan öljyllä. Monilla automerkeillä on omanlaisensa valinnat, joita lisäksi vielä suojelevat pakkaamalla aineet semmoisiin purkkeihin, ettei niistä aina tiedä mitä on sisällä. Saavat siten myytyä öljyä ns. erikoisöljynä, erikois kovaan hintaan.
Mutta tämä warren tapaus vaikuttaa nyt suomalaiselta jutulta, ainakin toistaiseksi, ei siis tehtaan suositukselta. Varsinkin, kun niihin 1980-luvun Mazdoihinkin laittoivat ATF:ää, vaikka muissa japanilaisissa käsittääkseni käytettiin oikeaa manuaalivaihteiston öljyä. Olin työharjoittelussa Haka-Autossa joskus, ja siellä vannottivat, että manuaalimazdoissa pitää olla automaattiöljyä. Sitä silloin pikkupoikana ei osannut kyseenalaistaa. Elettiin aikaa 1990-luvun alku.
Onko jollain tallessa ohjekirjaa 1980-luvun warresta? Olisi mielenkiintoista tietää mitä siinä neuvotaan vaihteistoon laittamaan.
Laitoin googleen haun "wartburg getriebeöl". Ei löytynyt ATF:ää, mutta EP lisäaineistettuja GL-4 öljyjä kyllä. Tiedän, ettei internetissä ole kaikki totta, mutta antaa se suuntaa joskus.
Mineraali vaihteistoöljyt ovat kankeita talvella. Synteettisillä lootaöljyillä kankeutta ei pitäisi olla. Ovatko aikoinaan laittaneet ohutta ATF:ää vain meidän tulipalopakkasten (<- outo sana) takia. Oliko silloin 1980-luvulla synteettisiä vaihteistoöljyjä? Jos oli, niin olivatko ne niin kalliita, ettei niitä kehdattu huollossa laittaa.