Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Jousitettu vai kiinteä...
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11581
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  puhajus [ 16 Huhti 2023, 22:45 ]
Viestin otsikko:  Jousitettu vai kiinteä...

Tässä kesän aikana on tarkoitus avata kytkin ja katsoa mitä sinne kuuluu. Osat arvelin tilata etukäteen. Kumpaa levyä suosittelette, jousilla vai ilman ? JOS ei maltilla nosta kytkintä niin ravistaa. Öljyvuotoa ei näy kytkinkopan alla. Epäilen että jouset on valmiit :).

-jussi p-

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 17 Huhti 2023, 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

Tervetuloa Warre-forumille!

Ensimmäisessa Warressani oli sellainen kytkinlevyä, jossa oli kumitulppia jousien tilalle. Syytän nämä kumitulpat, kun liikenteeseen lähtiessä tuntui tankissa olevan kängurunpensaa.

Kirjoittaja:  tomppa [ 18 Huhti 2023, 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

Ehdottomasti jousitettu laatumerkki. Olen aikoinaan kokeillut kovaa levyä ja se oli turha kokeilu. Samaten asetelmaksi levyjousella varustettu. Näiden alavääntö kun on melko heikko ja kun ovat vielä taipuvaisia vähän nykimäänkin. tm

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 18 Huhti 2023, 17:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

Aikoinaan Sachsin kursseilla asiaa valoitettiin. Kytkimen jousilla ei ole merkitystä kytkimen luistatusvaiheessa, joten liikkeellelähtöön niillä ei ole merkitystä. Toisaalta voisi epäillä, että liian löysät voisivat päästää kykimen ravistamaan. Yleensä kytkinjousien pettäessä jousia on urissa poikittain ja irroitus voi olla heikkoa. Jousien tarkoitus on pehmentää vetoa ja vähentää nykimistä. Vaimennusta tapahtuu kampiakselin ja tien pinnan välissä monessa kohtaa. Kytkimen jousissa (nykyään kaksoismassavauhtipyörässä), alustan puslissa ja renkaissa. Renkaan profiilin muutoskin voi vaikuttaa kokonaisuuteen haittaavasti. 311-mallissa ei ole jousia, mutta toisaalta vetoakselin kumilimput ovat erittäin joustavia. Trabant-harrastajat tykkäävät jousittamattomasta jostain syystä enemmän. Itsellä ei ole kokomusta vakio-Warressa jousittamattomasta kytkimestä, mutta parempi varmaan pysyä tehtaan ratkaisussa. Tarkennatko Tomppa, mitä huonot kokemukset olivat?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 18 Huhti 2023, 17:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

p.s. Pöljän Varaosakeskuksen levyt ja asetelmat ovat tällä hetkellä Luk-merkkisiä.

Kirjoittaja:  tomppa [ 18 Huhti 2023, 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

Auto oli -67 353, eli ei kuminiveliä vetoakseleissa. Kyseessä oli VW kuplan levy. Liikkeellelähdössä ei mitään kummempaa, mutta muistaakseni levy teki nykimisistä terävämpiä ja ärsyttävämpiä, eikä levy vanhemtunut kovin kauan autossa. tm

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 18 Huhti 2023, 22:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

Kytkinakselin silmälaakeri oireilee myös ravistuksena ja yleensä siitä lähtee myös narahdus luiston loputtua.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 19 Huhti 2023, 00:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

tomppa kirjoitti:
Auto oli -67 353, eli ei kuminiveliä vetoakseleissa. Kyseessä oli VW kuplan levy. Liikkeellelähdössä ei mitään kummempaa, mutta muistaakseni levy teki nykimisistä terävämpiä ja ärsyttävämpiä, eikä levy vanhentunut kovin kauan autossa. tm

Minun ensimmäiseni Warreni oli juuri vuosimallia 1967, muttei 353 vaihdelaatikolla vaan vanhalla 312 vaihdelaatikkoa muutetulla välityksellä. Vaihdon siihen käytetyn 311 vaihdelaatikkoa laakerivian vuoksi.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 24 Huhti 2023, 12:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousitettu vai kiinteä...

Kaksikin jousitettua sachs kytkintä silpunneena siirryin kiinteään levyyn ja ongelmat loppui siihen. Tosin en juurikaan yrittänyt ajella viittä-kuuttakymppiä nelosella ja pintakaasulla, että nykimisestä ei ole kokemusta. Vetoa oli tai ei ollut välimuoto oli tuntematon asia.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/