Toveri Sladimir kirjoitti:
Valmistusvuoden ilmoittaminen poistui tyyppikilvessä kokonaan 80-luvun aikana. Voi hyvinkin olla, vuosiluku painettiin maahantuojalla. Esitteitä ei kannata katsoa liian tarkkaan. 82-malli ilman niskatukiakin ihmetyttää, kun silloin oli jo niskatuellisiakin autoja.
. . .
Export-autoissa oli oma tyyppikilpi, mutta Suomeen tulevat olivat Saksankielisellä-kyltillä. Miksiköhän?
Eihän se valmistusvuoden merkintä poistu, vaan muuttuu sisäänrakennetuksi kv-formaatin mukaiseksi 17 -merkkiseen VIN koodiin. On tietysti merkitty kirjaimella ja numerolla aiemman selkokielisen sijaan..
Jos tyyppikilven vuosilukukohta on jätetty tehtaalla tyhjäksi tai on tilattu varaosana nippu leimaamattomia tyyppikilpiä "pilalle hapettuneiden alumiinilevyjen tilalle"..?
Oiskohan nämä niskatuettomat autot olleet niitä pihan perälle jääneitä myymättömiä autoja joissa tippakouruissa alkoi jo ruoste kukkia ja myyntihuollossa meikattiin pensselillä pilkut ja läikät piiloon?
Onko niitä Export -tyyppikilpiä ollut muita kuin Brittimarkkinoiden paunapainoilla oleva kilpi? 311:n USA -kilpi? Venäjän/bulgariankielinen? Tanska, ruotsi..?