Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

353W Vaihteistoöljy
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11360
Sivu 2/3

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 07 Heinä 2020, 00:31 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Omat kokemukset vuosien (>20v.)ajalta, v-öljystä. Shell Donax TM, tai sen uudempi versio. Ei ongelmia. Muutoin 353-toosassa pitää käyttää vaihteistoöljynä GL-5, koska perävälitys on hypoidinen. 311:ssä ei ole.

Kirjoittaja:  tomppa [ 07 Heinä 2020, 10:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

GL 5 on vaatimuksena raskaasti kuormitettuihin
hypoidiperiin joissa iskumaisia kuormituksia.
GL 4 riittää kevyesti kuormitettuihin, jollainen
käsittääkseni warren vetopyörästö on. Tavallinen
moottoriöljy yltää muistaakseni GL 4 tasoon. tm

Kirjoittaja:  tumo62 [ 07 Heinä 2020, 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Noniin

Vapaakytkin toimii nyt napakasti ja tuntuu,että nopemmin saan syötettyä uutta vaihdetta silmään
ilman varsinaisen kytkinpolkimen käyttöä.Tämä voi olla tuntemuskin

Ei arvattu takapyöränlaakeria availla rasvausta varten.Aikanme rakennetta ihmeteltiin ja sitten loppui uskallus.
Jotenkin kummallinen rakenne minulle ja hovikorjaajalleni.

Auttakaa hyvät veljet miten saan laakeroinnin purettua ja rasvattua.
Sen kun oppisi niin tietenkin molemminpuolin huolto tehtävä.

Kirjoittaja:  warremies [ 07 Heinä 2020, 16:17 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

tumo62 kirjoitti:
Ei arvattu takapyöränlaakeria availla rasvausta varten.Aikanme rakennetta ihmeteltiin ja sitten loppui uskallus.
Jotenkin kummallinen rakenne minulle ja hovikorjaajalleni.


Jotenkin arvasin tämän kun edellinen postaus oli että öljynvaihdon yhteydessä rasvataan laakerit..

Apua löytyy tehtaan korjauskäsikirjasta.

Ladattavissa tuolta -> http://www.warreteam.com/wartburg353_2/353W_Korjaamokasikirja/Wartburg_353W_Korjaamokasikirja_FI.pdf

Taka-akseliston huoltoa tehtaan kirjassa sivulta 119 eteenpäin.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 07 Heinä 2020, 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Älkää käyttäkö niitä GL-4 tai 5 öljyjä Warren laatikossa. Synkronointi hidastuu ja vapaakytkin jää "auki" kylmänä. Särkyy laatikko vain äkillisistä iskuista, kun vapaakytkin haukkaa kiinni. Perän hampaiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia 100 hp tehoillakaan ATF:n ja Totalin Gear8:n kanssa. Jos kestää rallikäytössä tuhansia, niin kestää normiajossa maailman tappiin. 353:n laatikon osat ovat reilusti ylimitoitettuja. Vaihteistovaurioiden syynä on ollut öljyn puute, mittatikun meneminen kytkentälaitteen väliin, vaihteen vaihtokikkailu isommalle vapaakytkintä käyttäen ja tasauspyörästön tapin karkaaminen vuosimalliin 4/82 saakka. Muut viat harvinaisia. Öljyt ylärajaan ja kytkimen käyttö isommalle vaihtaessa!

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 07 Heinä 2020, 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Rakenne on poikkeava, mutta nerokas. Takanapa: Tietenkin pyörä ja rumpu pois. Poistetaan takapuolelta kumilaippa. Sitten sopivin hylsyavaimin napapultti pois, sokka ensin. Vedetään napa pois vaikkapa liukuvasaralla. Avataan 4 kuusiokolopulttia. Napautetaan laakeripesä irti. Jne. Mieluusti sitten uusi akselitiiviste, etupäähän tiivisteet. Navathan ovat laakereineen samanlaiset. Voi olla hyvä laittaa uudet laakerit, vanhat voivat olla vielä "hyvät", mutta meluisat. Siis yksi melunlähde muiden ohella. 29,9v kokemusta.
Kyllä ATF-öljyt ovat hyvin kelvollisia. Hampaat ovat olleet kauniita. Toosa on hiljainen, kunhan varsinkin murikan laakeri on ok. Muutama vaihdettu perän uudelleensäätöineen. Ei voi luottaa siihen, että uusi laakeri sopisi säätämättä. Sataset, 1/100- mm. ratkaisee. Öljynvaihto n. 20tkm välein. Pyöränlaakerit muutaman vuoden välein, sillä ehdolla, että on hyvät akselitiivisteet

Kirjoittaja:  tomppa [ 08 Heinä 2020, 17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Mun laatiko,93tkm, kyllä kahisee
pikkuvaihteilla enemmän kuin
muistelen menneiltä ajoilta. Ei niinkään
nelosella. Ei vaikuta pienen vetopyörän
laakerilta. Onko takapään kuulalaakereita
jouduttu vaihtamaan? Edellisessä
oli rullalaakeri pääakselin päässä.
Muuten laatikko toimii normaalisti. tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 08 Heinä 2020, 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Muistaakseni olen vaihtanut yhden laakerin sisäänmenevällä akselilla, koska vaihdelaatikko alkoi vuotamaan liikaa öljyä ulos että kytkin alkoi luistamaan. Mutta se laakeri ei kanna hammaspyörien voimat, ja vain ohjaa vapaakytkinakselia.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 09 Heinä 2020, 00:00 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Siis akselitiivisteen?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 09 Heinä 2020, 00:23 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Kyllä laakereita on vaihdeltu. Rullalaakeri muuttui -88 kuulalaakeriksi? Kytkinakselin loppupäässä 4-pistelaakeri, jaetulla sisäkehällä muuttui myös "normaaliksi."

Sivu 2/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/