Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

353W Vaihteistoöljy
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11360
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  tumo62 [ 01 Heinä 2020, 17:40 ]
Viestin otsikko:  353W Vaihteistoöljy

Moi

Vaihdoin suosituksen mukaiset mineraaliöljyt lootaan.
Hetikohta alkoi temppuilu.Vapaakytkin ei etenkään kylmänä nappaa aina kiinni.

Jostain kuulin että automaattivaihteistoöljy olisi tomivampaa?
Sellaista siellä taisi olla,koska väri oli punertavaa.

Onko kokemuksia vai onko vapaakytkin hajoamassa?

Tuomo

Kirjoittaja:  tomppa [ 01 Heinä 2020, 21:15 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Vastoin tehtaan suosituksia Haka-Auton
huoltopuoli suositteli automaattivaihteistoöljyä vaihteistoon
minullekin 70 luvun alkupuolella juuri
vapaakytkinongelmien vuoksi. Mitään
haittaa ei atf öljystä näytä koituvan.
Tänäpäivänä laatu on dexron 2. Ainakin
Teboil ja Mobiloil kokeiltu toimiviksi.
Kerran saanut kyllä kovassa ajossa kesällä
moottoritiellä tulemaan huohottimesta
pakoputken päälle. Melkoinen savu!
Uskon myös sae 75 gl 4 vaihteistoöljyn
toimivan. Ainakin Febin VW vaatimuksen
täyttävää öljyä löytyy helposti. Jos atf
arvelluttaa. tm

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 01 Heinä 2020, 23:02 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Joo, väärillä oljyillä vapakytkin alkaa reistailemaan ja siitä on kokemusta täälläkin. Itsellä on toiminyt hyvin Mobil ATF 220 öljyt.

Lisää juttua öljyistä/vapaakytkimestä löytyy tästä ketjusta:

http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10819&p=15286&hilit=laatikon+%C3%B6ljyt#p15286

Kirjoittaja:  tumo62 [ 03 Heinä 2020, 13:38 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Kiitos vastauksista

Vaihdan öljyt.Ongelma esiintyy harvakseen kylmänä,mutta on kiusallinen ja nolo.
Mitähän kävisikään syksyn viileissä aamuissa ennen Warpusen talviunia.

Eilen kävin leimalla ja ilman huomautuksia meni 353W -80 läpi.
Oikea takajarru hieman jumpsutti ja sen dynamometri huomasi.
Ajossa ei tunnu.Laakeriäänikin oli kuivan oloinen samassa pyörässä.

Taitanee olla rumpu soikea? Onko kokemuksia?

T

Kirjoittaja:  hara [ 03 Heinä 2020, 18:33 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Laakeri kuivan oloinen, sanoit? Voi sekin häiritä menonhillintää. Nämä ovat niin herkkiä laitteita, nämä Wartburgit, että laakerien pitää olla just´oikeat ja voiteessa. Muuten ei ole mukavaa. :)
Noista vaihteistoöljyistä on taiteltu peistä tai jotain. Olen minäkin ajanut joskus ATF:llä (353:lla, en 312:lla) ja toimiihan se. Tämä on nyt sellainen muistikuva, ilman lähdeviitettä, mutta välttämättä se ei ole hyvä ratkaisu satunnaisessa käytössä olevalle. Ohut öljy valuu pois laakereista ja net sitten ottavat kuivien hampaiden kera korskuvat voimat vastaan. Sain myös luotettavalta taholta vinkin, ettei kannata pitkään lämmityskäyttää Autoa paikallaan: Öljyä ei roisku tarpeeksi akseleille ja sitten tulee asiaa Nokialle.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 03 Heinä 2020, 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Totalin Gear8 on hyvä sekä 311, että 353-laatikoille. Hieman paksumpi kuin ATF ja vapaakytkin toimii. Pelaa kuumanakin rallikäytössä, joten normiajossa erittäin hyvä. Ranskalaisiin liukulaakerilaatikoihin tarkoitettu, joten pitäisi olla paineenkestoltaankin hyvä. Saa Motonetista ym. liikkeistä.

Kirjoittaja:  tumo62 [ 04 Heinä 2020, 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

On hieno tämä meidän Warrehenkilöiden foorumi.Saa neuvoja vertaistukihenkilöiltä.
Huomatkaa,että käytän sanaa henkilö,koska en tiedä onko naisia mukana?
Nykyään pitää olla niin piruntarkka sanomisistaan ettei kukaan loukkaannu.

Käväisen Motonetissä ja ostan parilitraa TOTAL 75W-80 oilia ja baanalle.
Takapyörän laakeritkin samalla rasvataan.
Pitäähän Warpusesta pitää hyvää huolta.

Nämä ovat edullisia huoltotoimenpiteitä ja välttyy isommalta harmilta.

T

Kirjoittaja:  tomppa [ 04 Heinä 2020, 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Jos laatikossa on oikea määrä
öljyä niin pääakselin rattaat kyllä
pyörivät öljyssä ja roiskivat sitä
ympäriinsä myös lämmityskäytössä.
Ei huolta. tm

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Heinä 2020, 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

Öljy maksimiin. Vapaakytkin on 353-malleissa pinnan yläpuolella ja linkoaa voiteluaineet pois keskilaakerista muutenkin. Neulalaakeri korvattiin myöhemmin messinkihelalla, joka on parempi tuossa kohdassa. Vapaakytkimen toimimattomuus johtuu yleensä tuosta hajonneesta/pikeytyneestä neulalaakerista. Olen ongelmatapauksissa neuvonut täyttämään vaihteiston hetkellisesti kytkinakseli tason yläpuolelle. Muutamassa tapauksessa vapaakytkin on "peseytynyt" ja alkanut toimimaan. 311-laatikossa vapaakytkin on öljypinnan alapuolella (sivuakselilla).

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 06 Heinä 2020, 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W Vaihteistoöljy

93000 km ajettu kilpaa ATF 220 laatikossa eikä mitään ongelmia paitsi kerran.

Olikohan Pohjois-Häme ralli. Eka pätkän puolivälissä pikku hypyn jälkeen laskeutumisalueella oli melkoinen routamonttu jossa rytkähti senverran että vaihdelaatikon peräosa katkesi ja öljyt tietysti ulos.Kilpailutilanne oli kuitenkin senverran tiukka että keskeytys ei tullut kysymykseen joten jatkettiin. Kaksi viimeistä pätkää tultiin kolmosella kun vaihdekeppi ei suostunut enää liikkumaan. Kun warre oli seissyt parc fermessä kolmisen tuntia niin vaihteisto toimi taas kuin uutena.

Kotona purettaessa varsinaisesta vaihteistosta ei löytynyt mitään vikaa mutta lautaspyörän hampaat oli siniset ja hampaiden kärjet teräviä kuin partaveitsi.

Silloinkaan vika ei ollut öjyssä vaan sen puutteessa. :HH:

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/