Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

353 Lämmityslaite
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11325
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  pyhimys [ 13 Huhti 2020, 19:15 ]
Viestin otsikko:  353 Lämmityslaite

Tuo lämmityslaitehan ei ole varsin tehokas ja sen säätö on tuntunut olevan aina vähän erikoinen. Se lämmittää vain kun on ihan auki ja kun laittaa vähänkin pienemmälle, niin sitten ei lämmitä ollenkaan.
Tänään seku vain nostkistelin lämmityslaitteen hanaa, niin tulipa katottua sisälle ja eihän tuo ole ihme jos ei lämmitä ja säätö käyttäytyy oudosti. Täysin auki asennossa hana aukeaa vain puolittain. Ja vähän kiinni laittaessa menee kokonaan kiinni.
Virtausta saa lisättyä lämppärin kennolla helposti, kun viilaa sitä yläreunan hahloa jonku millin lisää ja säätää vaijerin niin että se pääsee työntämään vivun pidemmälle.
Riku voisi katsoa oliko tämä vain minun hanan ominaisuus vai onko uusissa samalla lailla?

Liitteet:
IMG_1986.jpg
IMG_1986.jpg [ 52.49 KiB | Katsottu 7323 kertaa ]
IMG_1985.jpg
IMG_1985.jpg [ 55.4 KiB | Katsottu 7323 kertaa ]
IMG_1984.jpg
IMG_1984.jpg [ 63 KiB | Katsottu 7323 kertaa ]

Kirjoittaja:  pyhimys [ 13 Huhti 2020, 19:39 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

No eihän se nyt ihan niin toiminutkaan, sieltähän taittuu uutta metallia eteen...

Muokkaus onnistuu poistamalla tuo kieleke. Säätimen joutuu purkamaan. Ei tarvitse välttämättä irrottaa kokonaan autosta, koska tuon säätimen keskiosan saa kyllä poistettua paikalla olevasta säätimestäkin.

Mikähän tarkoitus tuolla kielekkeellä on?

Kirjoittaja:  tomppa [ 13 Huhti 2020, 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Sen reiällisen osan voi asentaa kummin päin vaan. Jos se puolipyöreä
osa on kennoon päin niin säätö on joko tai. Toisinpäin siinä on
vähän laajempi säätöalue. En osaa selittää miksi.
Sen hahlon voi viilata ketjuviilalla, mutta kannattaa tehdä siitä
v muotoinen. Paljoa se ei kuitenkaan auta kun sitten kuristaa
seuraavaksi termostaattikotelon lähtö.
Omituinen on myös ilman ohjaus lämppärin kennossa.
ilmavirta on jaettu pelleillä kolmeen osaan. keskimmäinen 1/2
on puhaltimelle reunimmaiset osat, yhteensä toinen puolikas
vain patopaineelle. Nostamalla kenno pois ja kitkuttamalla
pellit poikki saadaan koko kenno käyttöön. Rintapellin reunimmaiset
aukot pitää sitten kyllä jotenkin tukkia. Lämppärin kannen takimmaiset
ruuvit on vähän hankalat kun niissä on mutterit piilossa. Ne voi kootessa
korvata peltiruveilla. Ja sitten tietysti 87 asteinen termostaatti.
Näillä mentiin Talviajoissa. Vaikka ei niin kylmä ollutkaan minusta
lämppäri päivittyi melkoisesti.
tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 13 Huhti 2020, 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Minulla tuli vaikeuksia lämpösäädin kanssa. Kun avasin hana huomasin että uran oli ummessa. Kun poistin moskaa urasta, niin säätö taas toimii kuten normaalisti Warressa.

Eli jos säädetään lämpöisemmäksi, niin kestää ainakin minutiin verran ennenkuin lämpökennossa on lämpöisempää jähdytysnestettä. Ja saman verran jos säädetään kylmempään, niin kestää aikaa ennenkuin lämpökennon jäähdytysnestettä on kylmennyt. Säädettäessä lämpöä Warressa täytyy olla pitkäaikainen ja tehdä pienet säädöt askeleittain. Ja muistaakseni sääädöt täytyy vaihtaa maantien ja kaupunkiajon välillä.

Muissa autoissa on yleensä ilmavipun, millä säädetään kuinka paljon kylmää ilmaa menee lämpökennon ohitse, ja sillä menetelmällä on tuloilman lämpöä heti tunnettavissa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 14 Touko 2020, 11:21 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Näitä säätöhanoja on viilattu, järjestään. Toinen ongelma on flekti. Sillä ei ole voimakasta imutehoa ja kun kenno on flektin edessä, niin se heikentää. Olen pariin Warreen laittanut Nissan Cherryn flektin, auttaa jonkin verran. Myös kennokotelon ja lämppäriletkujen ulkopuolinen lämpöeristys.... Kabiinin puolella rintapellin, lattian, penkinalustojen lämpö- ja äänieristykset sopivin materiaalein... On tarjettu, ainakin edessä. Lämppäri työpöydällä kyllä puhaltaa, mutta kenno sitten vaimentaa.

Kirjoittaja:  tomppa [ 29 Touko 2020, 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Tässä yksi viritelmä lämmityslaitten puhaltimeksi. Tarkoitus oli tehostaa puhallusta ja asentaa jonkinlaiset raitisilmasuuttimet ilman että ulkonäkö pahemmin muuttuisi. Hyllystä löytyi Boscin valmistama Peugeot 405 puhallin joka mahtui helposti koteloon. Moottorin ympärille tein halkaistusta putkesta pannan johon hitsasin korvat samalla tapaa kuin alkuperäisessä. Panta sitten letkuklemmarilla moottoriin kiinni. Näin siiven etäisyyssäätö kotelossa onnistuu helposti. Etuvastus taitaa olla jostain vanhasta Corollasta. Kotelon sisäpelteihin pitää leikata mahdollisimman suuret aukot jotta raitisilmasuuttimille tulisi vapaasti ilmaa. Suuttimet on venetarvikeliikkeestä. Kotelo kannattaa vuorata sisäpuolelta rouhepuristeäänieristeellä melun vähentämiseksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  tomppa [ 29 Touko 2020, 21:43 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Koska uuden puhaltimen ottovirta on yli viisinkertainen on se johdotettava uudestaan ja varustettava releellä. Puhallinnopeuksia otin käyttöön kolme. Ykkös ja kakkosnopeuden lisäksi puhallin pyörii pienellä perustuuletusnopeudella aina kun virta on päällä. Warren omaa katkaisinta käyttäen. Puhallusteho kyllä kasvoi jonkin verran ja taaksepäin suuntautuva ilmavitta auttaa lämpimällä, mutta ilmamäärä jää paljon alkuperäisestä Peugeot määrästä. Arvelen tämän johtuvan ennenkaikkea siiven ympäriltä , spiraalin tapaan leviävän kotelon puuttumisesta. Tuntuu kuin ilma ei oikein irtoaisi siivestä. Minusta kenno on melko harva, paljon tiuhempia on monessa autossa joten imupuoli ei minusta ahdista. Kuvia myöhemmin. tm

Kuva

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 30 Touko 2020, 00:44 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Lisätty kuvia ketjuun ja toivottavasti meni suunnilleen siinä järjestyksessä kuin tarkoitus... :fingers:

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 31 Touko 2020, 08:26 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Onhan pyörimisssuunta kokeiltu. Omassa versiossa suurin oli murhe on imuvastus. Nopeussäädön tein tehotrankuilla ja 5-asentoisella kytkimellä. Suurin nopeus suoraan 12 kannoille. Kantavirrat pysyivät hyvin kuosissa. Olisihan voinut laittaa ohitusreleen..

Kirjoittaja:  tomppa [ 31 Touko 2020, 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: 353 Lämmityslaite

Se pyörii samaan suuntaan kuin alkuperäinen. Näissä autopuhaltimissa siivet on taivutettu yleensä pyörimissuuntaa vasten. Warren puhaltimessa pyörimissuuntaan. Edellinen varustetaan kaavulla jotta paineenkehitys ja hyötysuhde olisi hyvä. Jälkimmäinen toimii ilmankin. Täytyy kokeilla pyörimissuunnan vaihtoa koska warren kotelo voi hyvinkin muuttaa tilannetta. tm

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/