Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

311 vetarin irroitus
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10539
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  pyhimys [ 17 Helmi 2014, 22:27 ]
Viestin otsikko:  311 vetarin irroitus

Kysytäämpä jos vaikka välttäisi ilimääräistä purkamista.
Mitenkäs tuota vetaria saisi helpoiten sen verran irti, että saisi kumit vaihdettua, eli riittäisi jos siitä sisäpään poorista saisi pois...
Navan päässä on kaikki niin paksun vaseliinin peitossa ettei oikein muoto erota...

AJ

Kirjoittaja:  pyhimys [ 01 Maalis 2014, 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Itse itselleni vastaten jos siitä olisi jollekin joskus apua...
Raidetangon pää irti olkatapin vierestä, alatukivarret irti rungon puolesta.
Pakettia ulos vetämällä vetari mahtuu juuri ja juuri kääntymään pois sisäpään hahlosta, jonka jälkeen koko navan voi pyöräyttää vaikka ympäri.

AJ

Kirjoittaja:  pyhimys [ 07 Maalis 2014, 21:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Löytyykö tuolle etuvetarille/rummulle momentti?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 08 Maalis 2014, 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

353 käsikirjassa lukee "pyörän napa nivelakseliin 10-12 kpm". Mahtaisiko olla sama 311:ssä?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 08 Maalis 2014, 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Ei löydy tietäjiä. Nyt on tulossa uusi sukupolvi warreharrastukseen, eikä viimeiset mohikaanit, jotka näillä oikeasti ajoivat, ole nettikansaa. Minulla on varaosakirjat, mutta ei korjaamokirjaa. Trabantissa on vanhemmassa vetarissa 16-20 kilon kiristystarve. En tosin ole varma sen mutterikoosta sen enempää kuin 311-mallinkaan. Tuohon em. momenttiin nyt vähintään, muuten on napa väljä ja harmia edessä.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 08 Maalis 2014, 23:11 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Sakemannit vertailivat momentteja Saksan keskusfoorumilla Trabin ja 311-välillä. Trabissa 16-20 ja Warressa 16-19? Ilmeisesti mutteri sama M24x 1.5.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 09 Maalis 2014, 10:42 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Kyllä tuon tiukoille saa vetää, 20-30, noin hatusta vedettynä. Olennaista on myös jälkikiristys. Sekä joskus tarkistus. Koska muuten mutteri saattaa löystyä ja napa alkaa liikkua kartioakselissaan saaden kiilan murtumaan, Sitten akseli pyöriikin tyhjää. Laakereihin tämä ei taida vaikuttaa. Napa/rumpu on siis kartiokiinnityksellä. Olen muistaakseni irrottanut vain lehtijousen yläpään, ehkä raidetangonkin, jotta sain vetarin pois nivelestä. Toosan nivel irtosi ohutseinäisellä, tai sellaisella, joka mahtui akselireikään, hylsyllä 14mm, muistaakseni, öljyt eivät valuneet toosasta. Kyllä nivelkumeja joskus vaihdeltiin.

Kirjoittaja:  warremies [ 09 Maalis 2014, 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Eiköhän tuo 20kpm ole riittävä, tärkeämpää kuin yletön ylikiristäminen, on katsoa ettei napa pohjaa ennen kartion kiinnipuristumista. Jos pohjaamisesta on jälkiä, niin saa kiristää vaikka maailman tappiin asti ja silti liitos jää löysälle.

Momenttiin kiristyksen jälkeenhän mutteria kierretään sitten vielä sen verran, että seuraava vapaa sokan aukko on mutterissa esillä.

Kirjoittaja:  juha-66 [ 19 Touko 2020, 23:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Tänään innostuin jatkamaan omaa seisahtanutta vm -61 311 Warren remonttia. Jarrurempan lisäksi aikomus tutkia ikävää ravistusta liikkeelle lähdettäessä. Epäilin syyksi vetoakselin väljyyttä.

ilmeisesti vika onkin vaihdelaatikon puolen murrosskumipaketissa. Vasemman puolen vetoakselin kun vedin poreiltaan ja tutkin sitä laatikon puoleista kuminivelpakettia huomasin siinä olevan päittäisvälystä, vaikka en ollut vielä avannut sitä kiinnipitävää pulttia. Yllätys pultin aukaisussa oli, että kanta oli 13 mm avaimelle eikä 14 mm, kuten korjaamokirjassa sanotaan. Pultti ei ollut edes Eska, vaan kannassa luki Bufo. Prikkana oli levyprikka eikä jousialuslevy. Lisäksi siellä oli myös kumiprikka. Varaosakirjassa joka on kyllä vanhempaan autoon on kuvissa jousiprikka.
Oikealla puolella sama paketti oli ilman päittäisvälystä. Mutta siellä taas murroskumipaketin ulompi siipiosa oli todella väljä. Se klonksui merkittävästi joten kumin täytyy olla todella huono. Riku jo etsiskeli varastossaan vetarit, mutta vika taitaa olla näissä kuminivelissä.

Ongelmaksi nyt, että vaikka murroskumipaketit on nyt vaihdelaatikosta irti ne ei mahdu tulemaan paikaltaan pois kun ottavat runkoon kiinni. Saako sen irti kokonaisena ilman että pitää ottaa vaihdelaatikko ja moottori irti? Uskoisin kumien vaihdon irtonaisena olevan inhimillistä mutta vaihdelaatikon ja rungon välissä perkeleellistä ähellystä joka ei onnistu.

Miten tänne muuten saa kuvan lisättyä halutessaan. Kiitos jo etukäteen asiantuntevasta avusta foorumilaisilta.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 20 Touko 2020, 07:55 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Minä en ole onnistunut niitä irroittamaan kokonaisena ilman moottorin ja laatikon irrotusta.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/