Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Termostaatti
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10122
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  pyhimys [ 20 Elo 2013, 19:53 ]
Viestin otsikko:  Termostaatti

Käykö tuohon 353:een minkä laitteen termari?
Pöljällä ei näyttänyt olevan termareita.
Tahtoo maantie ajossa käydä punaisen tuntumassa, mittari tosin laskee heti kun sammuttaa valot :roll:
Kuitenkin mielenrauhan takaamiseksi voisi vaihtaa termostaatin, tiedä vaikka on paikalla talvimalli...

AJ

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 20 Elo 2013, 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Itsellä sama vika ollut niin viisarimittarissa kuin digitaalimittaristossa, että ajovalot vaikuttavat lämpömittarin lukemaan. Ainakaan mittariston maadoituksen tarkistus ei muuttanut asiaa. Ratkaisu oli tarvikelämpömittari, anturi alkuperäisen paikalla kannessa.

Käy edelleen kuumana (100 astetta) matka-ajossa ja täytyy tutkailla asiaa. Tarvikemittarin näytön tarkistin kuumalla vedellä, jossa lämpömittari. Seuraavaksi listalla on termostaatin tarkistus keittämällä ja varmistaa että on ns talvimalli (en muista vaihdoinko vuosia sitten). Sitten vikaa voisi lähteä hakemaan muusta jäähdytysjärjestelmästä ja sytytyksestä. Tämän ehtii talvella puuhastella. Tulppina tällä hetkellä NGK BP6HS, normaalisti käyttänyt isän vuosikymmeniä koeponnistamaa yhdistelmää edestä lukien BP7HS-BP7HS-BP6HS. Tällöin kaikissa nätti maitokahvin väri.

Motonet tuntee kaksi tarviketermaria: 87 astetta opel/ford ja 83 saab V4, molempia saa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 20 Elo 2013, 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Digimittari? Lienee ledipatsas-analoginäyttö. Digihän on numero....Miltä tuntuu jäähdytysnesteen, syylärin lämmöt. Ainakin aikoinaan BEHR- termostaatit olivat niitä oikeita, kun niissä oli tarkka ja lyhytalueinen avautumis/sulkeutumislämpötilat. Ei siis avautunut heti seljälleen, vaan päästi vettä jäähtymään vain sen verran, kuin oli tarpeellista.

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 20 Elo 2013, 21:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Tokihan se on ledimittaristo :D

Joskus kun kourallisen käytettyjä termareita keittelin niin avautumis ja sulkeutumisajoissa oli tosiaan eroja. Hitaampi siis parempi? Joskus yksi oli sellainen joka veti ihan punaiselle ennen kuin ehti aueta ensimmäisen kerran, mutta sen jälkeen toimi kuten pitikin.

Muistelisin että termostaatti mahtuisi molemmin päin, onko merkitystä asennolla? Jousi ylös vai alaspäin?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 21 Elo 2013, 01:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Mulla on sellanen termari joka avautuu hitaasti. Jos lähden suoraan motarille ajamaan niin käy nopeasti melkeen punaisella ja sitten samantien viilenee "normaaliin" lämpötilaan. Hyvin on toiminut.

Lämpöjen aisoissa pitämiseen olen tehnyt sellasen modauksen, että lämppärinkenno on raotettu n 6cm auki (rungosta) ja lämmin ilma ohjattu takaisin moottoritilaan peltisellä levyllä. Eli mulla on sisätilan lämmitin kokoajan täysillä ja näin kaikki "lämpötilaa alentavat tekijät ovat käytössä". Sisällä ei tule kuitenkaan kuumaa, enkä tarvitse lämppäriä mihinkään, koska ajelen vain kesällä.

Hyvin lämmöt pysyi aisoissa Idän Ihmeiden matkalla, kun ajeltiin n 110km/h taulussa pari-kolme tuntia. Mittari on tälläsessä asennossa kun valot ovat päällä (onko se alempana kuin muilla?)


Kuva

Kirjoittaja:  heikki [ 21 Elo 2013, 08:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Eikös se jousi ole ylöspäin...?
Mulla on tarvikelämpömittari, tasaisesti nousee lämpö(ehkä pieni piikki on alussa, siis nousee yli 90) asettuu sitten 85-90 välille.
Pitää tutkia tuota wt:n kuvaamaa lämmön kierrätystä, tulee joskus "raskaassa" ajossa pelattua lämmönsäätimen kanssa.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 21 Elo 2013, 08:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Onpas sitä pidetty reipasta matkavauhtia.
Mulla nousee jo 100:n vauhdissa tuohon punasen pinnassa olevalle väkäselle.
Pitää hakea tänään motonetista kesämallin termari ja kokeilla sillä.

Autoa ostaessani, kun se kävi vain kahdella niin lämmöt ei tullessa noussut puolenvälin yli vaikka kokoajan piti mennä läppä lattiassa.
Kun sain kolmanne pytyn toimimaan nousi lämmöt heti merkittävästi.

Kirjoittaja:  emppu [ 21 Elo 2013, 10:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Mulla oli pahastikin lämpöhuolia viime kesään saakka, jolloin guru-Kalevi sääti sytytyksen paikalleen. Nyt on tasan 90 astetta tarvikemittarin mukaan riippumatta lämmityslaitteen asennosta.

Kirjoittaja:  J.K. [ 21 Elo 2013, 11:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Huoltotiedotteen mukaan termostaatin asennolla on merkitystä.

http://www.warreteam.com/wartburg353/Hu ... taatti.pdf

Kirjoittaja:  warreossi [ 21 Elo 2013, 12:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Motonetissa myytävät Warreen käyvät termarit näyttävät olevat Opel/Ford tai Saab V4 yhteensopivia. Ottaa vanhan mukaan ja tekee vertailua varaosaliikkeessä

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/