Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Kärjetön sytytys vs. kärjellinen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10102
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  heikki [ 14 Heinä 2013, 16:50 ]
Viestin otsikko:  Kärjetön sytytys vs. kärjellinen

Monessa viestiketjussa sivutaan kärjetöntä sytytystä.
Minulla taitaa kahdeksas warre olla menossa, kaikissa on ollut perinteiset katkojan kärjet. Siedettävän tasaiseen käyntiin olen warret saanut ajoituslampulla, ennakon katson männän päältä...
Mietin vaan, missä suurin hyöty kun verrataan perinteistä kärkivehjettä ja kärjettömällä sytytyksellä varustettua warrea?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Heinä 2013, 18:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys vs. kärjellinen

Aihe kiinnostaa myös täällä! :wrench:

Edit: Muutin otskikkoa, ettei ole kahta samannimistä ketjua. Tähän voidaan laittaa tekniikkahöttöä ja aikasempaan vaikka kokemuksia kärjettömästä sytytyksestä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Heinä 2013, 20:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys vs. kärjellinen

Kun jäähdytin on keskellä mootttoritilassa, niin on vielä tilaa säätää kärjet, mutta ymmärtääkseni kun laitetaan jäähdytintä eteen, niin tilaa on ahdasta. Kärjetön sytyksen etu oli kai alkuperin huoletttomuus. Ei enää tarvittiin vaihtaa kärjet. Kokemuksia kärjettömästä sytytyksestä tai etujäähdyttimestä minulla tosiaan ei ole.

Kirjoittaja:  heikki [ 19 Heinä 2013, 09:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys vs. kärjellinen

Minulla on jäähdytin edessä, pystyy kuitenkin ihan hyvin tuon sytytysjutun huoltamaan/säätämään. Helpompi on kyllä säätää kun jäähdytin on moottorin takana, edestä katsoen.
Enemmän huolenpitoa varmasti tuo kärjillä varustettu vehje vaatii, mutta onhan meillä aikaa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 20 Heinä 2013, 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys vs. kärjellinen

Kärjettömän etuja: Systeemistä riippuen tarkka (Ei induktiivisillä antureilla) ajoitus, joka pysyy. Tarkka sytytyshetki, terävä täystehokipinä hyvinkin matalilla varveilla, varsinkin verrattuna katkojan hitaaseen avautumiseen käynnistyksissä ja joutokäynnillä. Siten lisääntynyt vääntö alakierroksillakin. Tyyliin: Kytkin pohjaan, 1 silmään, vähän starttia näytteeksi, ja samantien kytkin ylös ja menoksi. Omat kokemukset. Myös BOSCH- tulpista W7BP, tässä omassa kärjettömässä, olivat omaa luokkaansa, toimivat hyvin, aina kuivia, myös pakoputken pää.

Kirjoittaja:  heikki [ 21 Heinä 2013, 16:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys vs. kärjellinen

Kieltämättä vaikuttaa että kärjettömän sytytyksen vahvuudet verrattuna kärkivehkeeseen on juuri noilla 1000 kierroksen tuntumassa olevilla kierroksilla. Kipinä on kaiken aikaa tasaisen vahva.
Kierroslukumittaria käytin tänään, ei tule vedätettyä korvakuulolla yli 3000:n kierroksen useinkaan kiihdyttäessä, meteli on melkoine. Numeroiden mukaan paras vääntömomentti (100/3000kierrosta).

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/