Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Termostaatti
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10122
Sivu 2/3

Kirjoittaja:  pyhimys [ 21 Elo 2013, 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

emppu kirjoitti:
Mulla oli pahastikin lämpöhuolia viime kesään saakka, jolloin guru-Kalevi sääti sytytyksen paikalleen. Nyt on tasan 90 astetta tarvikemittarin mukaan riippumatta lämmityslaitteen asennosta.

Onko ennakoissa jotain poikkeamaa käyttöohjekirjan arvoihin?

Tänään haettu molempiin 83 asteen termostaatti...

AJ

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 21 Elo 2013, 15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

emppu kirjoitti:
Mulla oli pahastikin lämpöhuolia viime kesään saakka, jolloin guru-Kalevi sääti sytytyksen paikalleen. Nyt on tasan 90 astetta tarvikemittarin mukaan riippumatta lämmityslaitteen asennosta.


Tähän pitää myös yhtyä. Kalevi vaihtoi mulle samalla kertaa kansipahvin ja laitto uudella kärkien levyllä (jossa on siis kärjet ja konkat) sytytyksen kondikseen. Näiden korjausten jälkeen ei ole ollu lämpöongelmia. Tänä keväänä uusilla kärijillä tuli 2500km täyteen ja uudet kärjet kuulemma pitää säätää siinä kohdalla uudelleen kohdalleen. Kalevi hoiti homman tälläkin kertaa ja nyt sen pitäisi olla kohdallaan pitkään.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 21 Elo 2013, 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Takajäähdytinmalliin muutaman millin reikä termarin reunaan, jos ei ole tuota huoltotiedotteen ilmausventtiiliä. Reikä on hyvä olla ilmauksen helpottamiseksi ja siksi, että pienen virtauksen ansiosta reagointi avautumiseen on nopeampaa. Jos minulla kilpavaunussa lämmöt pysyy kurissa orkkisjäähdyttäjällä yli 30-asteen helteessä, ei pidä ongelmia olla muillakaan kunnossa olevissa laitteissa. Barkaksessakin on samankokoinen jäähdytin ja omapainoa 1400 kg, eikä ole mitään lämpöongelmia. Nyt talven tullen jäähdyttimet irti ja molemminpuoliseen puhdistukseen, termarit kuntoon, uudet nesteet ja lämpömittarit tarkastelun alle! Ensi kesänä ei vedetä jonoja!

Kirjoittaja:  warreossi [ 21 Elo 2013, 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Kärkien säätämisen tiheyskin on vähän yksilöllistä.Joitain on saanut säädellä vähän väliä,ainakin nämä muovirunkoiset kärjet tuntuvat kuluvan herkemmin.Vai onko se vain mielikuva-mene ja tiedä.Fiiberilevyn huopaakin pitäisi muistaa voidella. Mutta jos sytkä on pielessä niin varmasti on lämmöt koholla.

Kirjoittaja:  iippo [ 21 Elo 2013, 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Itellä helteellä ruuhkissa nousee lämmöt Led-näytöllä joskus niinkin ylös että vain ylempi vihree palaa. Yleensä vain alempi. Punasta en oo saanu vilkahtamaankaan vielä. Liekkö ehjä. ;-)
Käytössä Motonetin tarvikemallin 83C asteinen kesätermari. Kannattaa vanhasta otta se kumi reunus varovasti irti. Mulla ei ainakaan Motonetin termarissa sitä tullu mukana. Ilman sitä ei termari istu paikoilleen, vaan heiluu pesässään.
-iippo

Kirjoittaja:  pyhimys [ 21 Elo 2013, 22:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Nyt on termari vaihdettu, tietenkin vähän vastusti kun kaksi pulttia kolmesta meni poikki - no se ei ollut kuin pieni hidaste hommaan.
Motonetin termarissa ei ollut ilmareikää.
Nyt lämmöt asettui motarilla 110 km/h ajossa tuohon samaan kuin warreteamin kuvassa, eli tilanne parani. Jos uskolle haluaa lujiketta niin laittaa valot pois, niin viisari laskee vielä 5 milliä.
Parempi olisi, että ajolämmön näyttämä olisi tuolla alhaalla (missä mittari muuten on kaupunkiajossa), niin olisi hieman enemmän aikaa reagoida jos jotain sattuu...

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 22 Elo 2013, 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

pyhimys kirjoitti:
... Jos uskolle haluaa lujiketta niin laittaa valot pois, niin viisari laskee vielä 5 milliä.
Parempi olisi, että ajolämmön näyttämä olisi tuolla alhaalla (missä mittari muuten on kaupunkiajossa), niin olisi hieman enemmän aikaa reagoida jos jotain sattuu...

Ymmärtääkseni ei valon pois tai päälle muuttaa moottorin lämpötilaa, vain mittarin näyttöä. Jos valot on päälle ja mittari on lähes ylin asennossa, se vastaisi vähän korotettua lämpöä mittarissa ilman valoa. Moottorissa on kuitenkin korotettua lämpötilaa.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 22 Elo 2013, 13:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Se olikin kevennys...
Mikä muilla on lämpömittarin näyttämä ns moottoritienopeudessa.
Poikkeaako tuosta warreteamin kuvasta ja kuinka paljon? Vai onko tuo jo normal?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 26 Elo 2013, 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

Jos mittarien näyttämä muuttuu valojen laiton myötä, silloin saattaa maadoituksissa olla häikkää*. Maadoitus- ,siis miinusjohdoissa kulkee samat virrat, kuin ao. piirin plus-puolellakin. Nämä virrat saattavat aiheuttaa miinus/maadoitus-, tai oikeammin paluuvirtajohtoihin jännitehäviöitä. Varsinkin, jos johtopoikkipinnat ovat ätöisiä, tai johdinliitokset huonokuntoisia. Auton korikaan** ei ole hyvä paluuvirtajohto, koska siinä kulkee sekaisin kaikensorttisia virtoja. Hyvä esimerkki huonon maadoituksen seurauksista on takavaloshow. *Tai sitten mittariston, antureiden plus otetaan lampuille menevän johdon jälkeen, tässäkin tuon plusjohdon jännitehäviöt sotkisivat.
Jännitehäviö on vastuksen yli syntyvä jännite, silloin, kun vastuksen läpi kulkee virta. Siitä ei pääse mihinkään, paitsi suprajohteilla! Ja johdoilllakin, liitoksilla on oma vastuksensa, joka riippuu johdinpituudesta ja -poikkipinnasta, liitosten kunnosta. Palauttakaapa mieliinne Ohmin laki, se puree aina. Ja auttaa ajattelutavassa. Myös autoissa käytetty ketjutettu maadoitus** ei ole paras mahdollinen, vain jotenkin riittävä.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 26 Elo 2013, 10:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Termostaatti

kangasalabama kirjoitti:
Tokihan se on ledimittaristo :D

Joskus kun kourallisen käytettyjä termareita keittelin niin avautumis ja sulkeutumisajoissa oli tosiaan eroja. Hitaampi siis parempi? Joskus yksi oli sellainen joka veti ihan punaiselle ennen kuin ehti aueta ensimmäisen kerran, mutta sen jälkeen toimi kuten pitikin.

Muistelisin että termostaatti mahtuisi molemmin päin, onko merkitystä asennolla? Jousi ylös vai alaspäin?


Hitaampi?? Pikemminkin vähemmän avautuva, ettei "heti vedä seljälleen". Termari niin päin, että patruuna (jousikin)olisi moottoriin päin.

Sivu 2/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/