Wartburg & Trabant Forum http://www.warreteam.com/forum/ |
|
Jäähdyttimen puhallinsiivet http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10753 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | kaha [ 02 Joulu 2015, 20:12 ] |
Viestin otsikko: | Jäähdyttimen puhallinsiivet |
Mitähän käytännön eroa on neli-ja kuusilapaisilla puhaltimilla muuta kuin siipien määrä? Puhallustehossa/äänessä? Molempia on käsillä ja olisi hyvä tietää kumman laittaa paikoilleen |
Kirjoittaja: | Tasty [ 03 Joulu 2015, 15:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdyttimen puhallinsiivet |
Molempia malleja on tullut käytettyä miten sattuu. sanoisin, ettei niissä ole käytännön eroja ollenkaan. Esteettinen puoli on mielestäni sitäkin tärkeämpi! Eli vanhempiin "kuuluu" kuusisiipinen ja "uudempiin" kuuluu nelisiipinen. (Koskahan nuo vaihtui? 80-luvulla kuitenkin...) |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 03 Joulu 2015, 20:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdyttimen puhallinsiivet |
Yllättävästi neljäsiipisen puhallin puhaltaa vähän enemmän ilmaa. |
Kirjoittaja: | Toveri Sladimir [ 04 Joulu 2015, 11:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdyttimen puhallinsiivet |
Eiköhän tuo nelisiipinen tullut joskus 70-luvun lopulla, samalla vaihtui vesipumpun kotelo yksiosaiseksi ja kanteen kiinnitettävä puhallinkanavan "rätin" kannake hävisi. Puhallintehoon vaikuttaa olellisesti, että siivet on sivusta katsottuna 2/3 tunnelin ulkopuolella. Tuossa vanhemmassa versiossa ei tämä sääntö toteudu. Tämä asia täytyy tuolla työelämässä ottaa huomioon jäähdyttimen etäisyyttä passatessa. Kumpiko näistä potkureista sitten on tehokkaampi, enpä edes arvaile. Ulkonäkö ratkaisee. |
Kirjoittaja: | warreteam.com [ 04 Joulu 2015, 12:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdyttimen puhallinsiivet |
Minulla auto on vm79 ja siinä on nelisiipinen. Tässä TM:n testissä vuodelta 1976 on vielä kuusilapainen eli olisiko muuttunut vm78/79 autoihin? EDIT: tässä vuodelta 1978 olevassa testissä on nelilapanen jo kiinni. |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 04 Joulu 2015, 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdyttimen puhallinsiivet |
"WHIMS" (Wie hilfe Ich mir selbst) mukaan syyskuussa 1977 no 12 26 762 lähtien vaihdettiin vapaaseen puhaltimeen, jolla on parempia tehoa ja vähempää ääntä, sekä jätettiin pois ilmajohtorengasta, "manshettia", kiristysrenkasta ja jousia. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |