Nyt kun tuli puheeksi mittariston valot;
Noiden DDR:läisten messinkisten lampunpitimien mureneminen ajan myötä on pienoinen ongelma ja tästä saattaa tulla mittariston taakse pieni oikosulku, mutta yleensä vika jää pimenneeksi polttimoksi..
Lampunpitimen voi korjata jo ennen kuin se on kokonaan halki, tai vasta sitten sen hajottua ja pohjan lennettyä irti (ennakoiva/korjaava kunnossapito..).
Korjaukseen olen käyttänyt ohutta kuparilankaa, joka kierretään lampunpitimen ympäri ja langan päät tiukalle kierteelle toistensa ympäri, tämän jälkeen juotetaan lanka lampunpitimeen kiinni ja lyhennetään ylimääräinen lanka pois. Kun lanka kierretään aivan sen mankeloidun osuuden viereen, pitää panta pahvikiekon lampunpitimen sisällä yhtä tiukasti kiinni kuin se on tarkoitettukin.
Toistaiseksi on vielä saatavana vanhaa varastoa käyttämättömiäkin lampunpitimiä, mutta korjaus on ihan perusteltua, jos lamppu pitää saada palamaan ja uutta osaa ei ole omassa hyllyssä.
_________________ Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60 Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...
|