Aloitellaan 353 muutoksia käsittelevää aihetta. Office 365-ohjelma kääntää yllättävän hyvin Saksan teknistä tekstiä. Listasta jätetään pois maininnat, joilla ei ole enää merkitystä ajoneuvon alkuperäisyyteen pyrkiessä. Jokainen voi kommentoida, kysyä ja ehdottaa muutoksesta käsittelevää kohtaa, jotka liitetään sitten ensimmäiseen listaukseen.
1. heinäkuuta 1966 alustasta nro. 01 30001
Pääjarrusylinteri 22,2mm Kaasutin BVF 36 F11-1. Kiinnitys kolmella pultilla.
5. heinäkuuta 1966 alustasta nro. 01 30 390 Uusien, parannettujen raidetankojen käyttöönotto. Vaihtokelpoiset.
15. joulukuuta 1966 alustasta nro. 01 42 918 Konepellin ja siten tuulilasin edessä olevan raitisilman sisääntulon muokkaus kaksiosaiseksi aikaisemman pitkän yksiosaisen aukon sijaan.
23. tammikuuta 1967 alustasta nro. 02 2089 Parannetun pakojärjestelmän 710 esittely, jonka avulla saavutetaan 1-2 hv: n suorituskyvyn kasvu. Ilmeisesti ns. väliputki muuttuu 40-45 mm:iin. Vaatii etuvaimentimen, keskiputken ja välivaimentimen yhtäaikaisen vaihdon.
20. kesäkuuta 1967 alustasta nro. 02 14 001 Täysin synkronoidun vaihteiston 353 asennus. Vanha 311-mallista periytyvä vaihteisto vaihtuu siis täysin uuteen malliin. 312-mallissa vaihdettiin perävälitys 13" pyörälle sopivaksi ja siirryttiin triboidi-vetoniveleen vaihteistonpuoleisessa päässä. 312-mallin vetoakseli ei käy 353-malliin. Triboidinivel muuttuu myös uuden vaihteiston myötä.
20. heinäkuuta 1967 alustasta nro. 02 15 168 Parannetun vesivirran omaavan sylinterikannen käyttöönotto.
9. lokakuuta 1967 alustasta nro. 02 23 001 Vähennetään tuulilasinpyyhkijöiden melua poistamalla tuulilasinpyyhkimen moottorin akselin käyttövipu ja käytetään kumielementeillä varustettua joustavaa kampea ja katkaistaan rakenteen aiheuttaman melun siirtyminen tuulilasinpyyhkimen moottorista vivustoon. Samaan aikaan pyyhkimen varsien kiinnityksen parantaminen (kiinnitysmutterit ulkopuolella).
25. tammikuuta 1968 alustasta nro. 03.2082 Polttoainesäiliön ilmanvaihdon parannus.. Tämä tarkoittaa virheetöntä ja nopeaa tankkausta myös korkeilla polttoainepumpuilla. Tuuletusaukon kiinnitys säiliön täyttökaulaan. Tämä estää polttoaineen kuplimasta takaisin ulos täyttökaulasta. Säiliössä ja täyttökaulassa on putket ilmanvaihtoputkia, jotka on yhdistetty PVC-letkulla. Sisäpuolinen ilmanvaihtoputki.
6. helmikuuta 1968 alustasta nro. 03 3156 Parannettu lattiapäällyste takaistuimien jalkasyvennykseen, joka on valmistettu kuituvillasta kumimaton sijaan.
4. heinäkuuta 1968 alustasta nro. 03 15 489 Kojelaudan alle tuodaan uusi kuitumuovista valmistettu hylly, joka on yhtenäinen sekä luksus- että vakiomalleille. Tärinäilmiöiden poistaminen lisätukien ja sisustuslaitteiden parantamisen avulla, erityisesti vakioversiossa.
25. marraskuuta 1968 alustasta nro. 03 26 497 Etupuskurin kiinnityksen vahvistaminen etupuskurien lepatuksen vakauttamiseksi ja vähentämiseksi (esim. Sumuvaloja asennettaessa). Puskurin kannattimien käyttö lisäraudoituksella. Vahvistetun pidikkeen jälkiasennus.
4. helmikuuta 1969 alustasta nro. 04 3006 Urakumi matto korvataan muottiinvaletulla matolla, joka säilyy tuotannossa loppuun asti.
7. maaliskuuta 1969 alustasta nro. 04 5710 Noin 50 mm pidennetyn vaihdekepin käyttöönotto lisää käyttömukavuutta ja vähentää vaihdevoimia. Lisäksi vaihdekeppi päällystettiin mustalla muoviletkulla.
6. toukokuuta 1969 alustasta nro. 04 10 474 Rakenteellisesti uudistettujen jarrurumpujen käyttöönotto. Ripojen määrää lisättiin 18-24.
6. toukokuuta 1969 alustasta nro. 04 10 474 Tehokkaamman 50 hv: n moottorin 353 käyttöönotto 1. Uudelleen kehitetyn kampiakselin käyttö pyöreillä limpuilla , parannettu kampiakselin tiivistys labyrintti männänrenkaiden ja vulkanoidun värinänvaimentimen avulla. Lisäksi koko kampiakseli on täysin tasapainoitettu (ilmeisesti vauhtipyörän kanssa). Imuajoituksen muuttaminen lyhentämällä mäntää 3 mm. Ilmeisesti lohkon aukkojen mitoitukset säilyy?
Uusi kaasutin 40 F 1-11 ja imusarja.
6. toukokuuta 1969 alustasta nro. 04 10 174 Kierrejousikytkin vaihtuu kalvojousityyppiseksi. Vaihtokelpoinen.
6. toukokuuta 1969 alustasta nro. 01 10 471 4. vaihteen välitysmuutos 0,968 - 0,906
20. toukokuuta 1969 alustasta nro. 04 11 830 Itsestään nousevan tavaratilankannen saranan käyttöönotto.
21. toukokuuta 1969 alustasta nro. 04 11 855 Konepellin tukitangon kiinnitys etulokasuojaan. Aikaisemmassa versiossa kiinnitys lukkopeltiin. Nyt konellin tukea voidaan käyttää ilman lukkopeltiä huoltojen aikana.
16. kesäkuuta 1969 alustasta nro. 04 13 983 Pyöreät mittarit 100mm nopeus ja 2 x 60mm tankki ja moottorilämpö.
alustasta nro. 06 1950 21 W: n pyöreäkantaiset lamput otettiin käyttöön sopeutuakseen kansainvälisiin ECE-määräyksiin. Näillä korvattiin putkipolttimot. Etulokasuojiin tuli aukot suuntavaloille ja takapintapeltiä muotoiltiin uudelleen.
5. helmikuuta 1971 alustasta nro. 06 3710 Uusien ovenkahvojen esittely. Ulkoisen turvallisuuden lisäämiseksi toimintopainike on asetettu taaksepäin siten, että se ei enää ulotu kahvan ulkomuodon ulkopuolelle. Samalla parennettiin painonapin tiivistystä ja avaimen kääntökulma muuttui 180 °: sta 90 °: een.
6. helmikuuta 1971 alustasta nro. 06 3845 Sytytysjärjestelmän toiminnan parantamiseksi, etenkin kosteudelle altistumisen yhteydessä ja häiriöiden vaimennuksen parantamiseksi käytettiin uutta sytytyskaapelia.
Se eroaa vanhasta versiosta siinä, että johdinydin jätetään pois, häiriönvaimennusholkit, joita käytetään häiriöiden vaimentamisee, ja ulkovaippa on väriltään sininen.
Samaan aikaan muovimutterit tuli sytytyspuolien suurjänniteliitäntään.
29. heinäkuuta 1971 alustasta nro. 06 20 87l Varaosien saatavuuden parantamiseksi ja sytytystulppien enimmäislämpötilojen vähentämiseksi sytytystulppien kierrekoko M 18-240 muutettiin M 14-240: ksi.
17. elokuuta 1971 alustasta nro. 06 22 608 Jarrupaineensäätimen (183 1046) käyttöönotto paineenrajoittimen (183 05 75) sijaan. Vaihtokelpoinen.
2. syyskuuta 1971 alustasta nro. 06 24108 Tehokkaamman jäähdyttimen käyttöönotto.
Vanhaan versioon verrattuna tämä jäähdytin on noin 1 kg kevyempi, kun taas tilavuus on pienentynyt 700 cm³. Jäähdytysteho kasvoi noin 10-15%. Jäähdytysnesteen määrä koko jäähdytysjärjestelmässä muuttui 8,2 I: stä 7,5 I: seen. Jäähdyttimet ovat keskenään vaihdettavissa.
15. marraskuuta 1971 alustasta nro. 06 31160 Tubeless vanteet.
17. joulukuuta 1971 alustasta nro. 06 34 476 Tarkistetun ja parannetun ilmanohjausjärjestelmän käyttöönotto lämmittimestä sivusuuttimiin.
10. tammikuuta 1972 alustasta nro. 07 1081 Koko sisätilan ilmanvaihdon parantaminen takaosan kattopylväiden rakenteellisten muutosten avulla. Tämä lisää ilman virtausta ajoneuvon sisätiloissa noin 36%. Ilmeisesti C-pilarin kromatut ritilät korvataan muovisilla? Pilarisuojat eivät ole vaihtokelpoisia.
13. tammikuuta 1972 alustasta nro. 07 152 Kiinteiden kumista tehtyjen kestävien puskurikäpyjen käyttö teräs-kumikäpyjen sijasta. Vaihtokelpoiset.
17. helmikuuta 1972 alustasta nro. 075676 Uuden kevennetyn käynnistimen käyttö samoilla suorituskykyparametreilla. Vaihdettavissa.
6. maaliskuuta 1972 alustasta nro. 077870 Ulkopeili muuttuu suorakaiteen malliseksi.
30. kesäkuuta 1972 alustasta nro. 0723001 Yhdistetyn suunta - ja varoitusjärjestelmän asentaminen (hätävilkku).
7. joulukuuta 1972 alustasta nro. 07 43 801 Pantakiinnitteiset kondensaattorit vaihtuvat pohjalevyyn painettavaan malliin.
27. helmikuuta 1973 alustasta nro. 086812 Muovisen kiilahihnapyörän käyttöönotto sylinterinkannessa.
31. toukokuuta 1973 alustasta nro. 08 18 406 Muunnetulla kylmäkäyntipiirillä varustetun 40 F 1-11-kaasuttimen käyttöönotto. Vaihtokelpoinen imusarjan kanssa.
2. heinäkuuta 1973 alustasta nro. 08 18 673 Renkaiden 165 SR 13 käyttöönotto.
20. heinäkuuta 1973 alustasta nro. 0820932 Uudistetun vaihteen siirtotangon käyttöönotto.
25. syyskuuta 1973 alustasta nro. 0831 212 Sylinterilohkon ja sylinterikannen tiivistepintojen laajentaminen kaikille Wartburg-moottoriversioille. Tämä tarkoittaa ilmeisesti pakosarjan puolelle tulevaa levennystä tasopintoihin??
13. helmikuuta 1974 alustasta nro. 094811 Panoraamapeilipeili yhdessä muutettujen aurinkolippojen kanssa.
21. toukokuuta 1974 alustasta nro. 09 14 450 Keskimmäisen vaihteistokotelon toisen öljyntyhjennystulpan poisjääminen.
14. elokuuta 1974 alustasta nro. 0923043 Oven alatiivisteen tiivisteen parantaminen. 311-mallista periytyvä tiiviste vaihtuu uuteen tyyppiin??
30. syyskuuta 1974 alustasta nro. 0927422 Levyjarrua varten vanteen sisäreunaan tulee muutos.
8. lokakuuta 1974 alustasta nro. 0928328 Parannetun pyyhkimen moottorin käyttöönotto. Kantikas pyyhinmoottori korvautuu pyöreällä moottorilla ja matoruuvilla olevaan versioon.
3. maaliskuuta 1975 alustasta nro. 10.10.1994: Wartburg 353 W: n esittely seuraavilla muutoksilla: -Levyjarrut eteen -Kuormantunteva Lad-jarrupaineensäädin -2-piirinen jarrujärjestelmä 19,05 jarrusylinterillä ja 19,05mm takajarrusylintereillä -Vaihtovirtalaturi -Kokoonpuristuva ohjausakseli. Tämä on toteutettu muutoksella, jossa hammastangolta tuleva akseli kiinnittyy rättiniveleen kahdesta vierekkäisestä pultista ja ohjausakselin kiinnitys samalla tavalla. Aikaisempi tapa oli kiinnitys vastakkaisilla pulteilla. -Polttoaineen täyttöputkeen tulee ulkopuolinen korvausilmaletku. Suomeen tuotavat mallit lattiavaihteella (aiemmin lisävaruste).
31. lokakuuta 1975 alustasta nro. 1040400 Polttoainepumppu vaihtuu pienempään ja tehokkaampaan täysalumiiniseen versioon ja korvaa alumiini/bakeliittirunkoisen mallin.
1. joulukuuta 1975 alustasta nro. 1050501 312-mallista periytyvä Jäähdytysnesteen suorakulmainen paisuntasäiliö vaihtuu pyöreään malliin.
7. huhtikuuta 1976 alustasta nro. 11 09951 Uusien, parannettujen, myös huoltovapaiden kuulanivelten käyttö raidetangoissa. Vaihtokelpoiset.
8. heinäkuuta 1976 alustasta nro. 11 20135 Taka-akseliin kierrejouset, joita ei enää ole hiottu päistä. Samalla jousien yläpäähän tulee kumityynyt.
29. huhtikuuta 1977 alustasta nro. 1213350 Jarrunesteen paisuntasäiliön palkeelle oleva korkki korvataan hermeettisellä korkilla. (Tuleekohan merkkivalollinen korkki tässä vaiheessa???)
2. syyskuuta 1977 alustasta nro. 1226762 Vapaasti puhaltavan, hiljaisemman ja korkeamman virtausnopeuden puhaltimen pyörän käyttö. Siivikko muuttuu 4-lapaiseksi. Kanteen kiinnittyvä puhaltimen ohjaintunnelin kannatin poistuu. Jäähdyttimen tuulitunneli muuttuu. Ilmeisesti vesipumpun runko muuttuu tässä vaiheessa yksiosaiseksi???
30. syyskuuta 1977 alustasta nro. 1229928 Takajarrurumpujen rivat poistuvat.
6. tammikuuta 1978 alustasta nro. 1300968 Kaasuttimen (tyyppi 40 F 2-11) käyttöönotto muunnetulla joutokäynnistysjärjestelmällä. Kaasuvivusto muuttuu vaijerikäyttöiseksi.
28. lokakuuta 1977 alustasta nro. 12.33005 Etuakselin jouset muuttuvat. Päiden hionta poistuu ja ilmeisesti kumityynyt tulevat jousien yläpäihin.
Joulukuu 1978 Lämmitetyn takalasin käyttö asiakkaan pyynnöstä. Ilmeisesti Suomeen lain vaatimana 1981?
20. tammikuuta 1979 alustasta nro. 14,02482 Suurempi muovirunkoinen ulkopeili.
15. helmikuuta 1979 alustasta nro. 14,04477 Pyörännapojen suojusten ja mutterikorkkien aiemmin käytettyjen pölykapselien sijaan (vakiomalli musta, de Luxe kromattu). Suomi-autot ilmeisesti kromatuilla osilla?
17. heinäkuuta 1979 alustasta nro. 14.23601 Korin sivukiinnitys runkoon vaihtuu vulkanoiduista pyöreisiin tyynyihin, joissa kiinnityspultti kulkee kumityynyn läpi.
17. syyskuuta 1979 alustasta nro. 14.30822 Mattamustat maalatut pyyhkimen varret, joissa hupullinen korkki.
17. lokakuuta 1979 alustasta nro. 14,34639 Kromireunaiset etusuuntavalot ja takavalot uudistetaan. 1980 Takana olevat merkit muuttavat fonttia. Muutos ei ilmeisesti tapahtunut kerralla. Wartburg-tekstin eteen tuli IFA-logo, jonka Suomen maahantuoja katkaisi.
29. tammikuuta 1980 alustasta nro. 15,03743 Uusi konepellin lukko. Ilmeisesti lukkopelti vaihtuu myös??
20. maaliskuuta 1980 Poljinpinnat muuttuvat kantikkaiksi.
24. huhtikuuta 1980 alustasta nro. 15. 14 851: Polttoainesäiliön ja korin välillä ei ole enään kumitiivistettä.
4. heinäkuuta 1980 alustasta nro. 15. 23 076: Etuspoileri.
6. tammikuuta 1981 alustasta nro. 16. 01 183: Etu-tukivarsien puslat muuttuvat vulkanoiduista puslista irrallisiin kumiholkkeihin, joissa irrallinen metallinen sisäputki. Samalla tukivarressa oleva reikä muuttuu.
3. helmikuuta 1981 alustasta nro. 16. 04 300: Parannetun nopeusmittarin käyttöönotto 100 m: n näytöllä.
6. helmikuuta 1981 alustasta nro. 16. 04 467: Uusi, parannettu kaksipiirinen pääjarrusylinteri ZE 512 vanhan version SWE 62 sijaan.
23. kesäkuuta 1981 alustasta nro. 16. 21 410: Niskatuelliset etuistuimet. Muoviset ovenkahvat. Samalla oven pintapelti muuttuu kahvoille sopiviksi. Vanteet ilman kapselien kiinnityspatteja. Jännitteensäädin siirtyy sisälokasuojasta laturin yhteyteen. Ajovalot muuttuvat: Heijastin muuttuu kiinteäksi lasin kanssa. Pika korkeudensäätävipu muuttuu ulkopuolelta konehuoneen puolelle (muutos myös kiinnityspeltiin).
25. syyskuuta 1981 alustasta nro. 16. 33 354: Taka-tukivarsien puslat muuttuvat vulkanoiduista puslista irrallisiin kumiholkkeihin, joissa irrallinen metallinen sisäputki. Samalla tukivarressa oleva reikä muuttuu.
24. marraskuuta 1981 alustasta nro. 16. 40 645: Parannetun polttoaineanturin käyttöönotto, jossa on ontto muovinen uimuri ilman vaimennusmäntää.
3. helmikuuta 1982 alustasta nro. 17.04 001: Puskurin pystykäpyjen poistaminen ja korvaaminen puskurin liitoksen peittävällä muovikoristeella. Puskurit muuttuvat mustiksi.
9. helmikuuta 1982 alustasta nro. 17.11 900: Uudet sulakerasiat mustilla kansilla.
14. kesäkuuta 1982 alustasta nro. 17. 20 932: Jikov 2-kurkkuinen kaasutin ja nestelämmitteinen imusarja. Samalla vesipumpun runkoon liitos esilämmitykselle. Taloudellisuusmittari ja uudet led-näytöt. 30mm leveät jarrut taakse. Uusi virtalukko, jossa lattaliittimet ja kaksoiskäynnistyksen esto.
30. kesäkuuta 1985 alustasta nro. 20,24 100: Facelift: erillinen maski poistuu ja jäähdyttimen ilmanotto integroidaan korin etupeltiin. Uudet ajovalot. Uudet puskurit, joissa liitoskohdat lähempänä puskurin päitä. Uudet puskurien kannakkeet eteen ja taakse. Lämmönsäätövivut siirtyvät uuteen keskikonsoliin. Jäähdytin siirtyy koneen etupuolelle, joka varustetaan sähkötuulettimella. Vesipumpun kotelon läpivienti poistuu.
Tämän jälkeen ei ole muutoksista tarkempaa tietoa. Ainakin seuraavat muutokset toteutuneet:
1985 Kytkimen paineasetelma ja painelaakeri muuttuu. Eivät ole vaihtokelpoisia.
1986? Vetoakselin sisänivel ja akseli muuttuu.
1987 Rungon palkkiprofiili muuttuu pyöreäsärmäisestä kantikkaammaksi. Samalla metallinlaatu heikkenee huomattavasti.
1987 Uudistettu hammastanko. Ohjausakselin hammaspyörän yläpuolella oleva säätöruuvi poistuu (ulkoinen ero).
1988 Ovien tiivisteprofiili muuttuu (ontto profiilirakenne).
_________________ PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat varaosat@warreteam.com 0400-142568
Viimeksi muokannut Toveri Sladimir päivämäärä 22 Marras 2020, 11:33, muokattu yhteensä 7 kertaa
|