warreteam.com kirjoitti:
....Kuva 153. Halkileikkauksesta näkee tuon yläkuolokohdan eriaikaisuuden. Mitä tällä sitten saavutettiin, tai haluttiin saavuttaa?...
Löytyykin sellaiset 2-tahtimoottorit, missä on kahdet vastakkaiset männät. Ne moottorit ovat korkeaita, koska periaattessa on toinen moottori laitettu nurinpäin toisen moottorin päällä. Sellaista tilavuutta ei löytyy autoissa.
Tässä erikoismoottorissa on toisen moottorin ensimmäisen moottorin vieressä. Näin päästään eroon suuresta korkeudesta sekä toisesta kampiakselista, ja saavutetaan 2-tahti moottorin kahden mäntien hyödystä, eli aukkojen paremman ajoituksen.
Tavallisessa 2-tahti moottorissa männän alaspäin menessä aukaistetaan pakokaasuaukon ennen huuhteluaukon. Näin pakokaasut helpompi poistuu pakosarjaan, eikä eksyy huuhteluaukolle estäen tuoretta bensailmaseosta. Valitettavasti kun mäntä menee ylös huuhteluaukko suljetaan aluksi, ja bensailmaseos voi lipsua ulos pakokkaasuaukon kautta ennenkuin se suljetaan.
Tässä kaksimäntämoottorissa ensimmäisen männän hoitaa pakokaasukanavan ja toinen männän huuhteluaukon. Kun on pikkusen eroa männän liikkeessä saadaan pakokaasuaukon aluksi auki päästääkseen pakokaasut ulos ja huuhteluaukon aukaistetaan vähän myöhemmin. Mäntien menevän ylöspäin ensimmäisien männän suljee pakokaasuaukon, ja toisen männän vähän myöhemmin huuhteluaukon. Ja saadaan mahdollisuuden suurempaan ylipainoistukseen puristustahdin alussa.
Kuitenkin mäntien sivuvoimat tässä erikoismoottorissa ovat suuremmat kuin tavallisessa mäntämoottorissa.