Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 6/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 24 Marras 2016, 19:26 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Minulla on Barkaksen koneessa vieläkin pahempia pystyuria, mutta koneessa on vetoja niin että pieniä poikia hirvittää. Tuskin urista haittaa on.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2017, 20:46 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Kiinniottanutta vanhaa mottoria on vaivannut minua pitkään. Tein täällä viikolla koivusta lyöntituurnan. (männystä tehty välikappale halkesi)

Liitteet:
DSC09814.JPG
DSC09814.JPG [ 60.3 KiB | Katsottu 7451 kertaa ]


Lekalla joko männät irtoavat tai särkyvät.

Liitteet:
DSC09819.JPG
DSC09819.JPG [ 47.84 KiB | Katsottu 7451 kertaa ]


Heureka, se onnistui!

Liitteet:
DSC09831.JPG
DSC09831.JPG [ 81.58 KiB | Katsottu 7451 kertaa ]


Kampiakselin runkolaakerit tuntuivat hyviä, enkä huomannut kampilaakereissä mitään vikaa. Kuitenkin löisin vain yhden irrallisen männänrenkaan. Tarkistin vauhtipyörän kiinnitystä. Siellä ongelma oli. Yhden pultireikää on porattu irti.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 17 Huhti 2017, 20:08 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Lämmittämällä männät sain vielä kolmet männänrenkaat irti, mutta muut oli sahattava että pystyin rikkottamalla niitä poistetuksi. Hoonasin sylinterista ruostetta pois ja putsasin männät. Ykkössylinterin yläpäässä sain 0,10 mm rakotulkkin männän ja sylinterin väliin, mutta kakkos ja kolmas sylinterin yläpäässä vain poikittaissuunnassa. Pituusuunnassa mahtui vain 0,05 rakotulkki väliin. Elektroonisella työntömitalla sain ykkösmännän halkaisija 74,34 mm, kakkosmäntä 74,35 mm ja kolmasmäntä 74,40. Näillä männillä olivat 3 mm pitemmällä helmalla.

Kasasin moottoria uudestaan paljon öljyllä ja ilman männänrenkaita. Jos vaihtaa kampiakselin vauhtipyörätappia, tästä voi syntyä vähänkäytetyn mottorin.

Muuten, alkuperäismoottorin lohkoa on porattu 73,70 mm:ksi. Olen ostanut uudet 73,70 mm männät saksasta, jotka tulivat keskiviikkona perille. Nyt lohkoa hoonataan niiden mukaisesti.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 23 Huhti 2017, 18:00 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Nyt alkuperäislohko (vm. 1968) on tullut koneveistämöstä. Jo ensinmäisellä ylimitalla (73,75 mm) urat poistuvat. Nyt lohko odottaa maalia.


Liitteet:
DSC09856.JPG
DSC09856.JPG [ 72.51 KiB | Katsottu 7263 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 23 Huhti 2017, 19:04 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Paljonko laittoivat männänvälystä?

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2017, 18:24 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Pitäisi olla 0,06 mm kuten ohjekirjassa luetaan. Minulla ei ole mittamahdollisuudet, mutta tarkoitus on kokeilla yhden männän ja 0,05 mm rakotulkin avulla.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 17 Syys 2017, 14:17 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Tarkistin välys rakotulkilla ja uudella männällä. 0,05 mm meni väliin muttei 0,10 mm. Siis aloitin mäntien asennus kampiakseliin. Sattui yllätyksen. Kahdet uudet männäntapit olivat ruosteissa. Yritin hiota pois yhdeltä, muttei ruostemadon jälkeet häipyivät, ja hiomapaperi P2000 oli vielä liian karkeaa. Asensin yhden männän, ja meinasin käyttää vanhat tapit, mutta niissä näkyy käytön jälkiä.

Odotan nyt uudet männätapit Kuopiosta, ja kun syksy on tullut, niin toivottavasti postilla ei ole niin paljon nurmikkoa leikattavaksi Kuopion ja Pietarsaaren välillä. ;)

Kuvassa ylin tappi on käytetty ja tappi keskellä ja alin ovat saksasta tulleita.


Liitteet:
DSC00005.JPG
DSC00005.JPG [ 58.11 KiB | Katsottu 6797 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 20 Syys 2017, 18:29 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Uudet tapit tulivat perille tänään.

Nyt illalla kampiakseli männillä on paikalla. Uskon löytäväni alkuperäisen kiilahihnapyörän, toki ruosteessa. Alkuperäisestä vauhtipyörästä en ole aivan varma. Löytyy kahdet irralliset ruosteiset vauhtipyörät hyllyssä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 21 Syys 2017, 22:02 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 26 Kesä 2016, 21:34
Viestit: 339
Onkos tämä moottori tulossa siihen ruskean väriseen kaunokaiseen vai johonkin muuhun projektiin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 21 Syys 2017, 23:30 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Kyllä se ruskeaan Wartburg:iin on tarkoitettu. Moottorilohko on siitä alkuperin tullut.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 6/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com