Tekniikan Maailma 8/1989, sivut 96-105.
Jutussa oli arvioitu katsastusmiehen silmin 25 erilaista automallia. Paras oli Toyota Carina 96 vertailupisteellä, heikoin Lada (mallia ei eritelty) 53 vertailupisteellä.
Lainaus sivulta 100:
Vertailupisteet ovat kaikkien haastatteluun osallistuneiden antamien pisteiden keskiarvo. Siinä jokainen katsastusmies on pannut autot paremmusjärjestykseen. Pistemääriä on pidettävä vain suuntaa antavina.
Tuloksien yhteenveto sivuilta 101-105:
Toyota Carina, 96 vertailupistettä, 5 tähteä MB 190, 95 vertailupistettä, 5 tähteä Mazda 626, 94 vertailupistettä, 5 tähteä Toyota Corolla, 92 vertailupistettä, 5 tähteä Citroen BX, 85 vertailupistettä, 4 tähteä Audi 100, 84 vertailupistettä, 4 tähteä BMW 316-325, 84 vertailupistettä, 4 tähteä Opel Kadett, 84 vertailupistettä, 4 tähteä Peugeot 205, 81 vertailupistettä, 4 tähteä Peugeot 309, 80 vertailupistettä, 4 tähteä Nissan Sunny, 78 vertailupistettä, 3 tähteä Mazda 323, 78 vertailupistettä, 3 tähteä Volvo 240, 77 vertailupistettä, 3 tähteä Honda Accord, 74 vertailupistettä, 3 tähteä Volvo 340-360, 74 vertailupistettä, 3 tähteä Ford Escort, 74 vertailupistettä, 3 tähteä VW Golf, 73 vertailupistettä, 3 tähteä Ford Sierra, 71 vertailupistettä, 3 tähteä Mitsubishi Colt, 71 vertailupistettä, 3 tähteä Saab 900, 69 vertailupistettä, 2 tähteä Fiat Uno, 66 vertailupistettä, 2 tähteä Nissan Cherry, 60 vertailupistettä, 2 tähteä Wartburg, 56 vertailupistettä, 1 tähti Skoda, 55 vertailupistettä, 1 tähti Lada, 53 vertailupistettä, 1 tähti
Lainaus kuvatekstistä sivulta 98:
WARREN takavalot tahtovat haalistua ajanmittaan niin, että jarruvalokin vaikuttaa enemmän peruutusvalolta.
Lainaus loppuarvostelusta sivulta 105:
Wartburg
WARRE ruostuu, mutta ei puhkea. Rungollisessa autossa on ruostumiseen himan varaakin. Korin ja rungon liitokset olivat aikaisemmin arka kohta. Uusimmissa tätä vikaa ei ole havaittu.
Jarruissa on runsaasti ongelmia. Tyypillinen mutta muissa autoissa epätavallinen vika on pitkä jarruvalojen syttymisviive. Kevyemmässä jarrutuksessa jarruvalo ei välttämättä syty aina ollenkaan. Lisäksi lyhdyn punainen väri haalistuu melko nopeasti, jopa vuodessa. Jarrut täristävät ja ottavat kiinni epätasaisesti. Jarruletkut murtuvat aikaisessa vaiheessa. Käsijarrun nuppi jää sisään ja tulee vain kolistelemalla ulos.
Kaikki suojakumit ovat erikoisen haurasta tavaraa. Niiden murtumiseen ei tarvita edes huippupakkasia.
Tuulilasinpyyhkimissä on usein toimintahäiriöitä. Ne pysähtyvät näkökenttään tai pyyhkivät vajaan alueen. Muoviset käyttövivut ohjauspylväässä katkeilevat ja niitä on käsiteltävä erityisen varovasti.
Pakoputki kestää pitkään, koska saa öljyvoitelun, mutta se tahtoo ajanmittaan tukkeutua.
56 vertailupistettä, yksi tähti
|