Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 17 Heinä 2016, 11:02 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 809
Paikkakunta: Pietarsaari
Se on jo kuusi vuotta sitten kun kunnostin raamia. Silloin laittamassani kunnostetun sylinterikannen päällä totesin että yhden männän voidaan kiertää pikkusen sylinterissä, eli jompaakumpaa tai molemmat kiertokangen laakerit ovat väljäitä.

Viime kesänä taistelin bensansaannin kanssa. Kunnostetulla bensapumpulla ongelmat eivät poistuneet. Mutta sähköisellä pumpulla kyllä kaasarille tuli tarpeeksi bensaa. Moottori on vuodesta 1975 eli kampiakseli on metallirenkailla tiivistetty. Aloitin epäröida että runkolaakerit on sen verran väljäät ettei tarpeeksi imua syntyy kampiakselikammiossa imetäkseen bensaa tankista.

Kyllä alkaa olla syytä toteuttaa 5-vuosi-suunnitelman ja kunnostaa alkuperäismoottoria, ennenkuin nykyisen moottoria hajoa.

Alkuperäismoottorilla ajettiin 129 600 km kunnes 3 sylinterin kiertolaakeri hajosi. Jo noin 20 000 km ennen sitä verstas sanoi isälleni, ettei nakuttaminen voidaan poistaa sytytyksen säätämällä. Rullat alkuperäismoottorissa oli hankatttu sileäksi vain 2x8x10 milliseksi pelliksi. Kun niiitä kerääntyi alapuoleen mäntä nostettiin niin korkeaksi että se painettiin sylinterikanteen, eikä kampiakselia enää pyörinyt. Tässä kuvan 3-sylinterin haljennesta männästä.


Liitteet:
DSC01414.JPG
DSC01414.JPG [ 103.69 KiB | Katsottu 26547 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 17 Heinä 2016, 11:40 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 809
Paikkakunta: Pietarsaari
Vuodessa 1969 korotettiin tehoa 45 PS => 50 PS. Se tehtiin vaihtamalla kaasarin halkaisija 36 mm:stä => 40 mm:seen, lyhentämällä mäntien helmat 3 mm, suurentamalla tuuletusaukon männissä, täyspyöreitä vastapainot kampiakselissa sekä uudemman mallin pakosarjan. Samalla käytettiin männänrenkaita tiivistemään kampiakselia stefojen sijaan.

Ymmärtääkseni tuli neulalaakeroituja 20 mm männäntapit 1966 luikulaakeroitujen 18 mm männäntapin sijaan.

3 mm pidemmät männät 20mm männätapilla en ole nähnyt myytävänä. Eli suunnitelma on ottaa yhden männän kahdesta poistetusta vanhasta moottorista. Se edellyttäisi ettei alkuperäislohkon sylinterit ovat liian kuluneitä eikä vanhat männätkään. Aloitin yrittämällä aukaistamaan vuoden 1966 moottoria. Kampiakselissa ja sen kammiossa oli edelleen öljyä, mutta sen sylinterit eivät näytä hyviltä. Ja kolmen viikon käsittelyä ruosteenirroittajalla ei näyttää auttavan mäntien liikkuttamiseen. Tässä kuvia 1966 moottorista, joka on seisonnut pyörittämätta yli 30 vuotta.


Liitteet:
DSC09207.JPG
DSC09207.JPG [ 152.85 KiB | Katsottu 26528 kertaa ]
DSC09193.JPG
DSC09193.JPG [ 148.99 KiB | Katsottu 26528 kertaa ]
DSC09192.JPG
DSC09192.JPG [ 130.9 KiB | Katsottu 26528 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 17 Heinä 2016, 12:24 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 809
Paikkakunta: Pietarsaari
Käydessäni Visulahteen tapahtumiin pahat aavistukset toteutuvat. Joku pienen ylimääräisen äänen alkoi kuulua matkalla Mikkeliin. 80 km/h se tuli ja meni noin sekunnin välissä moottorien vedätessä. 100 km/h ääntä ei kuullut, eikä moottorin ollessa tyhjäkäynnissä. Epäröin oikean pyörälaakeri eteen, mikä on pikkusen väljä, mutta pyörä ei ollut lämmintä tullessani Mikkeliin. Ikalisiin matkoilla on ollut ongelmia lämmön kanssa, nyt lämpömittari pysyi aivan hyvissä lukemissa. Tosiaan kun laitoin pois kaasua, niin se paukauhti muutama kerta, ja totesin että sähköisen bensapumpun kyllä toimii, ja palamatta kaasua paukahtaa pakosarjassa. (Ei se sitä ollut.)

Kiertoajelussa sain enemmän tietoa vaihtelevasta äänestä. Se ei myöskään kuullut 50 km/h mutta alkoi 60 km/h.

Kotimatkalla vaihtelevaa ääntä voimistuu, ja Mikkelin jälkeen se oli kun joku olisi pumpannut kaasupoljinta ajaessa 80 km/h. Kuitenkin mottori veti tasaisesti ja 100 km/h moottori kuuli vain "normaalia" melua. Tuli paljon vettä alas ja mootori paukahti kerran, mutta jatkoi vetämistä. Alamäessä se sammui kokonaan, ja pysähdin tien vieressä.

Sateen loppua yritin käynnistää uudestaan. Käynnistysmoottori tuskin jaksoi pyöriä. Päästäkseen kotiin asti laitoin toista litra 2t-öljyä tankkiin, sekä poistin tulpat moottorista. Vaihtelevalla voimalla pystyin pyörittämään moottoria. Kaadoin vähän öljyä sylintereihin ja antoin moottoria vielä jäähdyttää. Jäähdyttyä noin vartin pystyin pyörittämään moottoria käsin. Tulpat takasin muttei se käynnistynyt. Tulpat olivat kastuneet. Tyhjensin moottoria veivaamalla sitä ja annoin sen vielä jäähtyä. Tunnin jäähtymisen jälkeen moottoria pyörii lähes kierroksen muttei ympäri. Se usein lukkitui 3 sylinterin ollessa yläasennossa.

Hinausautoa olisi maksanut luokalla 1400 euon, eli soitin vaimolleni ja vedettiin Warrea kotiin 350 km yöllä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 18 Heinä 2016, 15:53 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1832
Paikkakunta: Global
Kiitos kuvista ja kertomuksesta miten kaikki tapahtui. Onneksi ei tapahtunut samalla mitään pahempaa kun mootori hajosi. Yöllä tämmöset ovat niitä ikävämpiä juttuja. :cry:

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2016, 17:17 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 257
jos tarvitset apua ehjän lohkon yms.moottoritarpeiden osalta niin laita viestiä.Uusiahan nämä eivät ole mutta hintakin on sitten ihan muodollinen. :thumbpup:

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82, IFA F9 -56


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2016, 19:17 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 809
Paikkakunta: Pietarsaari
Sovitimme jo kevättalvena, että vaimo saa laminaattia tupakeittiöömme, ja minä saan uuden moottorin Wartburgille. Silloin en tiennyt mitä lupasin. Nyt olen ollut 7 päivää laminaatin kimpussa ja 40 nurkkien sovitteluissa ja enää puuttuu listat kolmessa oviaukoissa. Siihen emme vielä ole löytäneet sopivia.

Eli tänään iltapäivällä otin poikani mukaan ja irrotimme hajonnutta moottoria. Oikeastaan minä toimin eniten kuin opettajana. Kakkossylinterin kiertokankilaakerissa on parin millin verran väljyttä. Se huomataan myös hyvin harmaan sävyiseen öljymönjästä, sekä kampiakselin ollessa kuivana kakkossylinterin kohdalla.

Laittaisin kuvan siitä, mutta kuvahallintaohjelmani ei enää käynnistyy. F-secure ei huomaa viruksia, eli yksi mahdollisuus on Windows XP, joka yrittää todistaa minulle että se on tullut vanhaksi. Taikka HP:n printteria joka en ole päässyt päivittymään viidessa vuodessa. Olen kauan yrittänyt välttää Windows. Kuka ostaisi auton, joka kerran viikkossa olisi vietävänä huollettavaksi? Ubuntu on kyllä vahva ehdokas, mutta yritän kai saada sisareni vanhan Windows 7-kone käyttöön. Onneksi Wartburg mottorin korjausta tuntuu paljon helpompi kuin tietokoneiden kanssa jatkuvaa taistelemista.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2016, 21:52 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1832
Paikkakunta: Global
Windows XP?!? :kiire:

Niiden tietoturvapäivitykset ovat loppuneet jo toista vuotta sitten = kone voi olla täynä haittaohjelmia jotka toimivat taustalla, eikä virustorjunta löydä niitä. Eli virukset ovat vain yksi ongelma mitä koneisiin saattaa tulla jos käyttöjärjestelmä on liian vanha. Jos pystyt vielä käyttämään sillä koneellä sähköpostia niin lähetä ne minulle sähköpostilla osoitteeseen postmaster@warreteam.com niin lisään ne tähän ketjuun.

PS. Koita löytää uusi/käytetty kone jossa Windows 7 tai 10 niin alkaa helpottaa. :fingers:

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2016, 01:32 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 809
Paikkakunta: Pietarsaari
Kokeilin useampi kuvankäsittelyohjelmia tuloksetta. (XP-koneen täyskaatoa en tarvii pelätä kovasti, kyllä se päivä vielä tulee eteen. F-secure ei vielä löytänyt viruksia). Tässä kokeilu "Photoscape":n kanssa.

Kuva

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2016, 21:15 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1832
Paikkakunta: Global
Muutettu kuva isommaksi niin näkee paremmin! :wrench:

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2016, 23:33 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 809
Paikkakunta: Pietarsaari
Tarkistin vm. 1975 kampiakselin tarkemmin tänään, ja vain kakkoskiertolaakerissa löisin väljyyttä. Kuitenkin neljäs runkolaakeri pitää ääntä sekä kolmannessa ja toisessa tunsin jotain pientä värähtelyä kierteässäni niitä, muttei ääntä kuulunut. Vain ensimmäisen runkolaakerin totesin olevan "uuden veroinen". Kampiakselin päätytiivisteissä oli vähän väljyyttä, mutta kakkos ja kolmos tiivisteiden väljyys oli paljon suurempi. Sillä voitaisiin selostaa bensapumpun huonoa imukykyä. Vai pitäisikö keskitiivisteet olla väljemmät?

Männät mittasin digitaalisella työntömitalla noin 20 mm alempana männäntapin kohtisuoraisesti. Kolmasmäntä oli 73,18 , toinen 73,25 ja ykkkönen 73,20. Alkuperäisen 1968 mäntä oli 73,25 mm. Uuden männän nollamitoissa pitäisi olla 73,44. Jos mittasin oikein niin männät ovat kulunneet keskimäärin 0,23 mm. Se vastaisi lähes sylinterin ykkös-ylimitta 73,75 mm, johon olisi asennettu nollamittaiset männät 73,44 mm.

Seuraavaksi tarkoitukseni on tehdä männäntapille ulostyöntäjän. Ajatukseni on että pystyisin saamaan käsityksen 1968 moottorilohkon kuluneisuus mitatun männän ja levymitan kanssa. Katsotaan jos joudun viedä lohkon jonnekin mitattavaksi. Hiontakiveä on jo hankittu muutamaa vuotta sitten.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Viimeksi muokannut Warre 1000 päivämäärä 12 Elo 2016, 21:40, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com