Kiitos vinkistä!
Kun en löytänyt paljon englanninkielistä tekstiä, niin laitan kohokohtaat haastattelusta mikä Ralley Magazin teki 2009.
Audin Quottra oli uusi ja tietysti haaste wartburg-insinöörille sekä ralli-ihmisille. Kun länsimaassa löytyisi 200 henkilöä ralliauton kehittelyssä, niin itäsaksassa se oli teettävä vähän salaa ja ystävyyssuhteita käyttäen. Ryhmä koostui kolmesta henkilöstä, jotka käyttivät paljon vapaa-aikansa hyväksi. Yksi oli rungon kehitysinsinööri Wolfgann Köttniz. Toinen Konrad von Freyberg joka vastasi moottorien kehittelystä ja oli henkilökohtainen kilpailuveneiden maailmanmestari tietysti Wartburgin moottorilla. Kolmas oli Michael Stück, joka oli asiakaspalvelussa töissä.
Oli käytettävä mahdollisimman paljon Wartburgin vakioosia, koska oli pula kaikenlaisesta. Tarvittiin "slicksejä" ralliautoihin, mutta sellaista ei valmistettiin itäsaksassa. Johdon mukaan sellaista ei tarvita, eikä valmisteta, eikä tuodaan ulkomaalta, koska ne ovat turhia. Kun halu on, niin keinoja kyllä löytyy. Eli lastattiin 40 kpl loppunkuluneita renkaita Barkas 1000:iin, ja lähdettiin Tjeckille. Ulosmennessä tullista sai papereita, että autossa on loppuunkuluneita renkaita. Ne hävitettiin Barum:n tehtaalta, ja haettiin "slicksejä". Takaisintullessa oli autossa samanlaiset "loppunkuluneita" renkaita, jotka tullista päästi läpi, koska ne eivät olleet maahantuotettuja.
Alkuperäsin Wartburg Duo oli varustettu 6 kpl M6 kaasuttimella ja kehitti 220 PS. Nykyään se on varustettu 2 kpl Jikov-kasuttimella. Painoltaan se on vain 900 kg. Moottori on takapenkissä ja vaihdelaatikko takaluukussa. Takaosa on rakennettu wartburgin etupäästä, ja raidetankojen päät tuettu runkoon ja ohjausvaihde poistettu. Pensatankit ovat etuistuimien alapuolella. Äanenvaimentajat on otettu Wartburg kilpailuveneestä.
Wartburg Duo on laitettu AWE-museon kellariin, josta "NIX"-henkilö haettin sen esiin koeajoja varten. Turvakaaria ei ollut rakennettu, mutta testikuljettaja kehui sen hyvästä ajoomaisuudesta. Wartburg Duo:lla voitiin serpentiinikurvit ottaa 90 km/h, kuin muissa autossa vain 50 km/h kelpasi. Toisiaan se oli raskas ajaa, koska kytkinpoljimella piti painaa kahdet kytkimet. Kun oli 6 kaasuttimia, niin kaasupoljinta muistutti enemmän kuin kehnosti tehty voimistelulaitteesta. Ja vaihdekeppi hoitivat kahdet vaihdelaatikot. Kuljattajalle se oli hikinen paikka.
Ohimennessä kerrottiin että Wartburg oli saanut vuonna 1994 kreikasta 400 kpl Wartburg-autojen tilauksen, koska Wartburg oli niin kestävä.
Ja tässä voitte ladata alas koko jutun kuvioineen:
http://www.wartburgcars.de/download.php ... cb26d9b3e2