Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/6   [ 56 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 15 Marras 2010, 13:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Videossa oli hyväkuntoisia autoja = uutta vastaavia tai museokuntoisia! WT likes!

Ostalgialisä...se on vähän harhaanjohtava termi. Onkohan se menossa mihinkään tai jotenkin väliaikaista? DDR:n elämä, tavarat ja laitteet on useimmille meistä hauskoja ja jännittäviä, vaikka porukkaa tapettiin solkenaan näiden älyttömien aatteiden ja tavaroiden varjossa (ja mitä enemmän aikaa menee niin aika kultaa muistot). Vastaavia ei enään tehdä ja yhä useampi haluaa osansa jäljelle jääneistä vekottimista = hinnat nousee. Kelatkaa jos nykyinen omistaja Opel tekisi vaikka 200kpl:n erän uusia Wartburg 311 Sport Coupe replikoita, ne myytäisiin varmasti vähintään 35k-45k€ kappalehintaan (ja samantien). Siinä varjolla nykyiset pyynnit ei ole taivaissa.

Yleisesti vanhempien autojen kanssa on myös se, että tietyn pohjan jälkeen ne niiden arvo alkaa nousemaan tasasesti, tavaran vanhentuessa ja harvinaistuessa.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 15 Marras 2010, 23:00 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 254
Tuossa ns.ostalgiassa on se,että se on osittain kaipuuta johonkin turvalliseen,jota ei edes ehkä ollut olemassa.Homma koskee suurimmalta osaltaan entisiä DDR:n kansalaisia (poislukien Suomen Warre harrastajat..;) ) tai heidän jälkeläisiään joten kiinnostuneiden määrä ei ole maailman mittakaavassa valtava.Eipä Suomessakaan mitään hirveää hysteriaa synny vanhoista DDR:n aikaisista tavaroista.
Kaikelle toki ajanmyötä tulee omat keräilijäkuntansa,itse asiassa on jo tullut ja jäljelle jääneiden tavaroiden hinta varmaan nousee.Tuskin kuitenkaan samalla tavalla kuin esim kolmannen valtakunnan aikaisen roinan.
Toisaalta voi käydä joskus niinkin kuten esim.ns kanttiautojen (20-30 luvun autojen) ,että kiinnostus niihin alkaa hiipua,kun ikää on tullut tavallaan liikaa.Harrastajat jotka kokivat ne nostalgisiksi ovat jo iäkkäitä.Vastavuoroisesti 60-70 lukujen autoja harrastetaan paljon enemmän.Kuinka paljon Saksassa on kiinnostuneita 1800-luvun Saksalaisesta elämämenosta?

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 16 Marras 2010, 00:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
warreossi kirjoitti:
Toisaalta voi käydä joskus niinkin kuten esim.ns kanttiautojen (20-30 luvun autojen) ,että kiinnostus niihin alkaa hiipua,kun ikää on tullut tavallaan liikaa.Harrastajat jotka kokivat ne nostalgisiksi ovat jo iäkkäitä.


Mielenkiintoista kun mainitsit. Paljoa ei ole tullut seurattua 20-30 luvun autojen hintoja mutta siellä löytyy täydellinen yllätys: Fordin T-malli lähtee hyväkuntoisena reilusti alle 20k€!? Pitäisikö tollainen hankkia seuraavaksi tallin perukoille kun ei varmasti enään tosta halpene. Kun autoja katsoo niin sen ikäiset jenkit on pilkkahinnoissa (onko niissä jotain vikaa?) verrattuna Mersun ja RR:n tuotteisiin jotka on 200-400k€:n hinnoissa. Nämä Eurooppalaiset on niissä hinnoissa joita odotin ton ikäisistä ennen tutkimista... Jos Rollssit tuntuu kalliilta niin 20-luvun Bugatit on yli millin :roll:

warreossi kirjoitti:
Kuinka paljon Saksassa on kiinnostuneita 1800-luvun Saksalaisesta elämämenosta?


Sivusta kun on seurannut niin tuntuu, että Saksalaisilla on ollut 60 vuotta morkkis sekoilusta toisessa maailmansodasta ja ne on unohtanut kokonaan ajan ennen sitä. :D Nyt ne on ollut reilut 5 vuotta ihan fiiliksissä, kun saa vapaasti nauraa ja itkeä menneille = ostalgia. Se on totta, että vain osa Saksalaisista hehkuttaa ostalgiaa mutta vaikka se olisi vain 5% väestä niin sittenkin puhutaan 4 miljoonasta...

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 16 Marras 2010, 05:12 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
warreossi kirjoitti:
Tuossa ns.ostalgiassa on se,että se on osittain kaipuuta johonkin turvalliseen,jota ei edes ehkä ollut olemassa.Homma koskee suurimmalta osaltaan entisiä DDR:n kansalaisia (poislukien Suomen Warre harrastajat..;) ) tai heidän jälkeläisiään joten kiinnostuneiden määrä ei ole maailman mittakaavassa valtava.Eipä Suomessakaan mitään hirveää hysteriaa synny vanhoista DDR:n aikaisista tavaroista.


Juuri näin se varmasti onkin. Tuohon nostalgia-arvoon pitää olla joku side olemassa. Tämä näkyy hyvin esim. tsaarinaikaisten tavaroiden hinnoissa Venäjällä, tuskin muu kuin venäläinen ostaja niistä sellaisia hintoja maksaisi.

Ja entiset Länsi-Saksan kansalaiset ja heidän jälkeläisensä eivät varmaan juurikaan ole kiinnostuneet DDR:n aikaisista tavaroista, koska omaa sidettä niihin ei ole. Ehkä niihin liittyy vielä lisäksi halveksuntaa, esim. BMW AG ole koskaan historiikissaan halunnut mainita mitään Awtovelon Eisenachissa BMW:n nimellä tehdyistä autoista ja moottoripyöristä.

Hiljattain oli myös lehtijuttu, jossa prototyyppiasteella oleva Trabant Nt -sähköauto on vaikeuksissa, koska se ei löydä sijoittajia auton suunnitteluun tuotantoasteelle.

Ja jos itse joskus ostaisin Warren, niin ehdottomasti se pitäisi olla 311, koska sellainen on itsellä nuorena ollut. 353 Warreen ei itsellä taas ole mitään omakohtaisesti liittyvää. Harrasteajopeliin pitäisi aina liittyä joku "omakohtainen tarina". :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 20 Marras 2010, 22:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Eikö DDR:n pojat suoraan pöllinyt BMW:n tehtaan jotka jäi rajan taakse ja alkanut tekemään autoja ilman mitään oikeuksia? Korjatkaa nuorempaa polvea mutta jos tähän suuntaan asia meni, niin ymmärrettävää että historiikissä ei mainita autoja.

Trabant nT on hieno retroprojekti, harmi jos se on vaikeuksissa. Ainakin muotoilu on juuri sitä mitä retrolta odotetaan. Toisaalta täysi sähköauto (ei siis hybridi) on edelleen suorituskyvyltään niin lapsellinen, että se menee puoliksi vitsinä... Ehkä on parempi odottaa vielä.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 21 Marras 2010, 00:56 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Ymmärtääkseni juuri ennen sota kehitettin uusi auto F9. Auto Union:n tehdas Zwickau jäi itäsaksan puolella, ja siellä valmistettin IFA F9. Länsisaskalaiset valmistivat DKW F9. Myöhemmin IFA F9 valmistuksen siirrettiin Eisenach:in missö Wartburg 311 kehitettiin. Ja Zwickau:ssa valmistettiin Trabanteja.

BMW tehdas Eisenach:ssa jäi myös itärajan puolella. Eli Eisenach:ssa valmistettiin EMW ja länsisaksassa BMW. Periaatteessa ne olivat saman auton. Kun Wartburg:n valmistuksen alkoi, lopetettiin EMW. Nimi EMW käytettiin koska he ei saanut käyttää BMW:n nimen.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 21 Marras 2010, 05:42 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Eisenachin BMW tehdas, mistä 60% tuhoutui liittoutuneiden pommituksissa oli Neuvostoliiton hallussa v. 1945-51 ja se teki BMW-merkillä 321/327/340-autoa ja R35 moottoripyörää. Vuodesta 1952 tehdas siirtyi DDR:n hallintoon ja silloin nimi muutettiin EMW:ksi ja potkurin väri muuttui sinisestä punaiseksi.

Länsipuolelle jääneessä BMW:n Münchenin tehtaassa, joka pommitettiin maan tasalle, aloitettiin tuotanto liittoutuneiden luvalla ensiksi R24 moottoripyörällä vuonna -48. Ensimmäinen auto tehtiin v. 1951 (BMW 501). Kaikki 1945-1951 väliltä olevat BMW autot ja BMW R35 moottoripyörät ovat siis Eisenachissa Awtowelon tekemiä, joista suuri osa meni sotakorvauksena Neuvostoliittoon.

Opelin kuorma-autotehdas jäi myös itäpuolelle, mutta miten länsipuolelle jäänyt Opel Kadett K38 tuotantolinja siirrettiin Moskovaan, josta tuli siellä Moskvits 400/401, on sitten taas jo oma lukunsa.

Eisenach tehtaan portin julkisivua usean vuosikymmenen ajalta:
http://i764.photobucket.com/albums/xx28 ... G_0083.jpg
http://i764.photobucket.com/albums/xx28 ... G_0081.jpg
http://i764.photobucket.com/albums/xx28 ... G_0082.jpg
http://i764.photobucket.com/albums/xx28 ... G_0351.jpg


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 21 Marras 2010, 12:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Helmi kuvia Anssilta! Onko tehtaan vierestä (edestä vasemmalta) purettu talo? Samalta näytti myös porttien takaa, että olisi suuri korkea vaihtunut pienempään. Autiolta näyttää viimeisessä kuvassa. Oliko tämä Eisenachin tehdas pystytetty vain sotakoneiston tarpeita varten vai miksi Bayerische Motoren Werke AG lähti Münchenistä laajentumaan? Toisaalta mietityttää, että oliko näiden tuotteiden laatu samaa mitä Länsi-sektorin puolella valmistettujen? (Nyt karataan aika kauas alkuperäisestä otsikosta mutta keskustelemassahan täällä ollaan)

Opelin lisäksi esimerkkejä löytyy liuta muitakin: mitäköhän kuuluisasta MIG-15 hävittäjästä olisi tullut ilman Focke-Wulf Ta 183:a...

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 21 Marras 2010, 16:51 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 254
Eisenachin pitkästä historiasta on kirjoitettu muutama mainio kirja

Kuva

Kuva

Kuva

Aiheesta Wikipediassa

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobilwerk_Eisenach

Muutama sisäkuva hylätystä tehdasrakennuksesta

http://www.flickr.com/photos/sameli/set ... 286605803/

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburgin hintakehitys
ViestiLähetetty: 22 Marras 2010, 02:52 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
warreteam.com kirjoitti:
Oliko tämä Eisenachin tehdas pystytetty vain sotakoneiston tarpeita varten vai miksi Bayerische Motoren Werke AG lähti Münchenistä laajentumaan?


"Fahrzeugfabrik Eisenach" teki jo "Warrea" (v.1898 lisenssi Decauville) ennen kuin mitään BMW:tä oli olemassakaan :)

Itse asiassa BMW:n autotuotanto alkoi juuri Eisenachissa v. 1928 sen ostettua tuon tehtaan, joka silloin teki Dixiä (lisenssi Austin). Ja vuonna 1930 BMW teki siitä myös ensimmäisen urheiluautonsa, mikä sai lisänimen "Wartburg". 8-) Koko sodan edeltävän ajan BMW:n autotuotanto oli pelkästään Eisenachissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3/15

Münchenissä ensimmäinen täysin siellä tehty auto oli vasta juuri tuo v. 1951 esitelty BMW 501.
BMW:n moottoripyörätuotanto puolestaan muutti Münchenistä 60-luvun loppupuolella silloiseen Länsi-Berliiniin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/6   [ 56 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com