Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Warren tekniikka DDR:n ulkopuolella
ViestiLähetetty: 03 Marras 2010, 03:02 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Yritin tuossa tutkia, mitä autoja tehtiin sarjatuotantona Warren koneella DDR:n ulkopuolella (GW:n lisäksi)

Itse löysin nämä 3 tapausta:

Kuva

1. FSO Syrena, jonka malleja 102S (141 kpl) ja 103S (391 kpl) tehtiin Warren koneella v. 1962-1966. 104-malli oli myös 3-syl. 2T-moottorilla, mutta siinä oli jo puolalaisten oma S-31 moottori.



Kuva

2. Formula Rak - puolalainen formula-auto, jota tehtiin Warren koneella v.1961-1971. Ilmeisesti joku 100 kpl?



Kuva

3. Estonia 9/9M -formulat , jota Tallinna Autoremonditehas teki Warren koneella v. 1965-1971 yhteensä 39kpl

Aikaisemmin valmistettu Estonia-5 oli myös Warren koneella, mutta niitä tehtiin vain 2kpl, joten sarjatuotannosta sen kohdalla ei voida puhua.

Estonia-formulat rakensi "Tallinna Autoremonditehas", joka sijaitsi aikoinaan aivan Tallinnan keskustassa siinä postitalon vieressä. Kaikkiaan se rakensi v. 1957-2000 aikana yli 1300 formulaa, mitkä menestyivät aikoinaan Neuvostoliiton ratojen lisäksi myös koko itä-Blokissa.
Estonia-8 (Tartu-1) valmistettiin sarjasta ainoana Tartossa v.1963 (Tartu Autode Remondi ja Katsetehas)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Warren tekniikka DDR:n ulkopuolella
ViestiLähetetty: 04 Marras 2010, 00:20 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 252
Eipä kyllä tule mieleen sarjatuotantona valmistettuja autoja kuin nuo mainitsemasi mallit.Jotain Auto Cross laitteita itä-blokissa on Warreista isommassa määrin tehty sekä kilpa veneitä mutta ei voida puhua mistään sarjatuotannosta.
Tuossa Estonia 9 formulan rakentamisessa apua antoi muuten Heinz Melkus.Isompi Estonia olikin jo sitten Mossen 412 koneella varustettu.

Oliko tuo Tallinnan remppatehdas siinä postitalon takana olevissa vanhoissa kalkkikivi rakennuksissa?Tartossa käydessä tuli pistäydyttyä sillä kadulla jossa tuo Tartu Autode Remondi ja Katsetehas sijaitsi.Edellämainitulla on vieläpä hyvät nettisivut.

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Warren tekniikka DDR:n ulkopuolella
ViestiLähetetty: 04 Marras 2010, 05:20 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Juuri niissä kalkkikivirakennuksissa, osoitteessa Hobujaama 10. Rakennus purettiin viitisen vuotta sitten, nythän siinäkin on joku uusi iso liikerakennus.

Tuo Hobujaaman remppatehdas käytti neukkuaikana aluksi nimeä "Sirp ja Vasar" ja sen jälkeen Tallinna Autoremonditehas nro 1, koska Lasnamäellä toimi nro 2. Olivat lähinnä kuorma-ja linjaautoja varten. Formulat tulivat kuvaan mukaan remppatehtaan johtohenkilöiden innostuksen myötä pikkuhiljaa.

Vuonna 1959 Koeruun perustettiin tuon n:ro 1:sen aliyksikkö henkilöautoja varten "Koeru Autoremonditehas n:ro 2", mikä valmisti mm. niitä ART-2 Volgia.

Viron itsenäistyttyä tuosta Tallinnan remppatehtaasta tuli "Kavor".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Warren tekniikka DDR:n ulkopuolella
ViestiLähetetty: 04 Marras 2010, 22:22 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 252
Joo,Tallinnan keskusta on aika tavalla muuttunut,ei liity aiheeseen mutta noita vanhoja neukku-aikaisia rakennuksia on kuitenkin aika paljon jos osaa vaan katsoa.Viimeksi ihan sattumalta bongasin siitä Balti Jaamin kupeesta vanhan "Punane Koit" tekstiilitehtaan,katolla olevan tehtaan nimen voi vielä havaita.Siinä keskustan Rotermannin kortelissa on ilmeisesti pysyvä ja varsin mielenkiintoinen neuvostoaikaa kuvaava näyttely,jossa useampi autokin näytteillä esim hieno RAF Latvija pikku-bussi neukku-aikaisella taksi tolpalla.

Tuosta Koerusta löytyi tuollainen blogi kirjoitus

http://autoremonditehas.blogspot.com/20 ... rsust.html

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Warren tekniikka DDR:n ulkopuolella
ViestiLähetetty: 06 Marras 2010, 02:52 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Se on pysyvä näyttely ja on tänä vuonna saanut vielä lisää eksponaatteja mm. Türilla v.1968 tehty omatekoinen henkilöauto ja lisäksi sinne on tehty tilat, johon on lavastettu neuvostoaikainen keittiö, olohuone ja autotalli, kioski, myymälä jms. - nyt näyttelyn nimi onkin "Neuvosto Elämää", kun aikaisemmin se oli vain "Neuvostotekniikan näyttely".

Näyttely on mielestäni erittäin tarpeellinen varsinkin Viron nykyistä nuorisoa silmälläpitäen. Nythän on kasvanut neuvostoajan jälkeen jo uusi sukupolvi, josta olen havainnut monta kertaa, että he eivät todellakaan tiedä siitä ajasta juuri yhtään mitään. Neuvostoajan autoistakaan ei eroteta edes Moskvitsia Ladasta, puhuttamakaan että tiedettäisiin mitä eroa on Zaparozetsillä ja Volgalla.. :)

Kanal2 tekemä pätkä tämän hetkisestä näyttelystä:
http://www.youtube.com/watch?v=UXgHPe_aIvc


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 42 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com