Valitettavasti puolaksi puhuttuna, mutta onpahan ainakin todella mielenkiintoiselta näyttävää tekniikkaa ja työtapoja. Moni ajattelee autonvalmistuksen yhteydessä tarvittavan lähinnä metalliteollisuuden taitoja, mutta VEB Automobilwerk Zwickau onneksi on voinut työllistää myös tekstiiliteollisuuden ja puusepänteollisuuden tehdastyöläisiä.
Filmissä tulee hyvin myös ilmi kuljetusteknilliset haasteet, joita kolmeen eri osaan jaettu tehdas saa aikaan.
10:20min kohdalla aletaan lapioimaan fenolihartsiryynejä annostelulaitteisiin, joista hartsi lisätään puuvillavanun sekaan.
14:40min kohdalla alkaa varsinainen korinosien prässäys höyrylämmitteisillä puristimilla.
Sitten käydään välillä katsomassa reilun 30km päässä Karl-Marx-Stadtissa moottoreiden valmistusta, ja tuodaan koekäytetyt moottorit Zwickauhun.
Hieno yksityiskohta loppukokoonpanohallin työturvallisuusnäkökulmasta on seinäkyltissä mainitut suurimmat sallitut ajonopeudet hallin sisällä; 20km/h istuimen kanssa, 10km/h ilman istuinta ja peruuttamalla 5km/h miten tahansa.
Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46 Viestit: 1832 Paikkakunta: Global
Pakko todeta, että huikeeta katseltavaa! Uskomattoman monimutkainen toimenpide saada noinkin yksinkertainen auto valmistettua kuin Trabi.
Joissa kohdissa tehtaiden koneet olivat hyvinkin nykyaikaisia (aikaansa nähden) mutta yleisesti tehtaiden työolosuhteet olivat nykystandardien mukaan aika horroria. Näin yhdessä työvaiheessa työtekijällä silmä tai hengityssuojaimet - muuten kemikaalit, sun muut litkut ruiskutettiin pintoihin vaan ronskisti "paljaalla". Duroplastia, joka nykyään luokitellaan ongelmajätteeksi, käsiteltiin myös siitä vaan... mitäköhän työtekijöille kuuluu nykyjään? R.I.P.? Myös korien leikaamisprosessi, jossa kaksi miestä tanssii sirkkelin vieressä oli myös todella näkemisen arvoista jännitystä!
DDR:n tekniikasta herää videon yhteydessä kysymys, että mistä heidän rakkaussuhteensa 2-tahtisiin koneisiin syntyi? Oliko tämä jokin kopio jostain muualta kehitetystä vai mikä tarina sen taustalla on...?
Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:20 Viestit: 142 Paikkakunta: Kerava, Finland
Mielestäni johonkin rauhansopimukseen kuului DDR:lle rajoite tehdä vain 2-tahtimoottoreita. Vai olisiko ollut joku Varsovan liiton kuvio, että vain tietyt maat teki tiettyjä juttuja...
_________________ On Warreton! Ex. W353 2D Roadster vm. 1982, W1.3 4D Sedan vm. 1990
DKW tuotti jo ennen toista maailmansotaa kaksitahtimottoreita sarjatuotantona.Nämä Auto-Unionin tehtaan jäivät itä-puolelle ja myös aika paljon sen alan osaamista.Eli valmis konsepti oli olemassa ja se oli myös edullinen valmistaa.DDR:ssä painittiin jatkuvien talousongelmien kanssa,eikä vanhentuneita auto mallistoja uusittu.Olihan noita suunnitelmia olemassa.Günter Mittag,joka vastasi myös autoteollisuuden tuotannosta,eväsi kaikki ehdotukset auto mallien modernisoinnista.DDR kuului tietysti myös SEV:iin jossa määriteltiin keskinäistä työnjakoa.Itä-Saksassa valmistettiin kaksitahti-autoja.DDR ei pystynyt missään vaiheessa vastaamaan autojen kysyntään ja olemassa oleviin tuotantomääriin päästiin ainoastaan valmistamalla mahdollisiman halpoja ja yksinkertaisia autoja. Itä-Saksalaiset eivät olleet mitenkään rakastuneet kaksitahtiautojen pakokaasukäryihin se oli suoranainen ongelma isommissa kaupungeissa.Eli kyllä tuo tekniikka autoissa oli pakon sanelemista syistä.
_________________ Mit sozialistischem Gruß!!! Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82, IFA F9 -56
Ja tehtiin myös nelitahtisia autojakin.Myös esim.Wartburgin mallisto käsitti alkuun kaikki mahdolliset mallit,joka ei varmasti ollut taloudellisesti kannattavaa..Oikeastaan vasta 353 mallin myöta DDR:n rationaalinen suunnitelu näytti oikeat kasvonsa.Trabantin kohdalla suunnitelijat saivat taistella uusien mallien esiin tuomisen kanssa jo 50-luvun lopulla,jolloin jouduttiin perustelemaan Trabantin markkinoille tulo.Päättävissä asemissa oleville P70 olisi riittänyt.Trabantin pienempi koko oli kuitenkin valttina.
_________________ Mit sozialistischem Gruß!!! Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82, IFA F9 -56
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia viestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.