Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/5   [ 45 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 25 Joulu 2010, 18:13 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 370
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Avaan nyt uuden ketjun yleiselle DDR-tekniikkakeskustelulle..

Volkswagen AG:n PR-osaston tuottama filmi Trabantin valmistuksesta



http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 5309551047

Valitettavasti puolaksi puhuttuna, mutta onpahan ainakin todella mielenkiintoiselta näyttävää tekniikkaa ja työtapoja. Moni ajattelee autonvalmistuksen yhteydessä tarvittavan lähinnä metalliteollisuuden taitoja, mutta VEB Automobilwerk Zwickau onneksi on voinut työllistää myös tekstiiliteollisuuden ja puusepänteollisuuden tehdastyöläisiä.

Filmissä tulee hyvin myös ilmi kuljetusteknilliset haasteet, joita kolmeen eri osaan jaettu tehdas saa aikaan.

10:20min kohdalla aletaan lapioimaan fenolihartsiryynejä annostelulaitteisiin, joista hartsi lisätään puuvillavanun sekaan.

14:40min kohdalla alkaa varsinainen korinosien prässäys höyrylämmitteisillä puristimilla.

Sitten käydään välillä katsomassa reilun 30km päässä Karl-Marx-Stadtissa moottoreiden valmistusta, ja tuodaan koekäytetyt moottorit Zwickauhun.

Hieno yksityiskohta loppukokoonpanohallin työturvallisuusnäkökulmasta on seinäkyltissä mainitut suurimmat sallitut ajonopeudet hallin sisällä; 20km/h istuimen kanssa, 10km/h ilman istuinta ja peruuttamalla 5km/h miten tahansa.

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 25 Joulu 2010, 22:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1832
Paikkakunta: Global
Pakko todeta, että huikeeta katseltavaa! :shock: Uskomattoman monimutkainen toimenpide saada noinkin yksinkertainen auto valmistettua kuin Trabi.

Joissa kohdissa tehtaiden koneet olivat hyvinkin nykyaikaisia (aikaansa nähden) mutta yleisesti tehtaiden työolosuhteet olivat nykystandardien mukaan aika horroria. Näin yhdessä työvaiheessa työtekijällä silmä tai hengityssuojaimet - muuten kemikaalit, sun muut litkut ruiskutettiin pintoihin vaan ronskisti "paljaalla". Duroplastia, joka nykyään luokitellaan ongelmajätteeksi, käsiteltiin myös siitä vaan... mitäköhän työtekijöille kuuluu nykyjään? R.I.P.? :roll: Myös korien leikaamisprosessi, jossa kaksi miestä tanssii sirkkelin vieressä oli myös todella näkemisen arvoista jännitystä!

DDR:n tekniikasta herää videon yhteydessä kysymys, että mistä heidän rakkaussuhteensa 2-tahtisiin koneisiin syntyi? Oliko tämä jokin kopio jostain muualta kehitetystä vai mikä tarina sen taustalla on...?

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 29 Joulu 2010, 19:24 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:20
Viestit: 142
Paikkakunta: Kerava, Finland
Mielestäni johonkin rauhansopimukseen kuului DDR:lle rajoite tehdä vain 2-tahtimoottoreita. Vai olisiko ollut joku Varsovan liiton kuvio, että vain tietyt maat teki tiettyjä juttuja...

_________________
On Warreton! Ex. W353 2D Roadster vm. 1982, W1.3 4D Sedan vm. 1990


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 29 Joulu 2010, 22:12 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 257
DKW tuotti jo ennen toista maailmansotaa kaksitahtimottoreita sarjatuotantona.Nämä Auto-Unionin tehtaan jäivät itä-puolelle ja myös aika paljon sen alan osaamista.Eli valmis konsepti oli olemassa ja se oli myös edullinen valmistaa.DDR:ssä painittiin jatkuvien talousongelmien kanssa,eikä vanhentuneita auto mallistoja uusittu.Olihan noita suunnitelmia olemassa.Günter Mittag,joka vastasi myös autoteollisuuden tuotannosta,eväsi kaikki ehdotukset auto mallien modernisoinnista.DDR kuului tietysti myös SEV:iin jossa määriteltiin keskinäistä työnjakoa.Itä-Saksassa valmistettiin kaksitahti-autoja.DDR ei pystynyt missään vaiheessa vastaamaan autojen kysyntään ja olemassa oleviin tuotantomääriin päästiin ainoastaan valmistamalla mahdollisiman halpoja ja yksinkertaisia autoja.
Itä-Saksalaiset eivät olleet mitenkään rakastuneet kaksitahtiautojen pakokaasukäryihin se oli suoranainen ongelma isommissa kaupungeissa.Eli kyllä tuo tekniikka autoissa oli pakon sanelemista syistä.

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82, IFA F9 -56


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2010, 05:50 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Se voidaan kuitenkin huomioida, että DDR valmisti alkutaipaleellaan 4-tahtisia moottoripyöriä - BMW/EMW R35 (1945-56) ja AWO 425 (1952-62).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2010, 11:06 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 257
Ja tehtiin myös nelitahtisia autojakin.Myös esim.Wartburgin mallisto käsitti alkuun kaikki mahdolliset mallit,joka ei varmasti ollut taloudellisesti kannattavaa..Oikeastaan vasta 353 mallin myöta DDR:n rationaalinen suunnitelu näytti oikeat kasvonsa.Trabantin kohdalla suunnitelijat saivat taistella uusien mallien esiin tuomisen kanssa jo 50-luvun lopulla,jolloin jouduttiin perustelemaan Trabantin markkinoille tulo.Päättävissä asemissa oleville P70 olisi riittänyt.Trabantin pienempi koko oli kuitenkin valttina.

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82, IFA F9 -56


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2011, 05:08 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
3-pyöräistä DDR-tekniikkaa - Simson Duo:

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2011, 11:56 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:20
Viestit: 142
Paikkakunta: Kerava, Finland
Anssi, minkä vuoden Rosenfestista ovat kuvasi täällä?

_________________
On Warreton! Ex. W353 2D Roadster vm. 1982, W1.3 4D Sedan vm. 1990


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 06 Tammi 2011, 05:10 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Bongattu kuvasarjasta "2009 Heimweh" :
http://www.flickr.com/photos/wutzman/se ... 912702180/


Samalta tekijältä löytyy myös hyvä kuvasarja AWO Simson 60v.kokoontumisesta (29.05.2010):
http://www.flickr.com/photos/wutzman/se ... 161021334/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: DDR-tekniikka
ViestiLähetetty: 09 Maalis 2011, 03:02 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
DDR muhkea "lälläripyörä" - IWL Berlin v.58. Valmistaja VEB Industriewerk Ludwigsfelde.

Kuva

Kuva bongattu äskettäin olleesta Hollannin "Idänihmeistä"
http://www.flickr.com/photos/davydutchy ... 975657127/
http://www.youtube.com/watch?v=Nit0g765uqU


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/5   [ 45 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com