Toveri Sladimir kirjoitti:
Jokainen realisti osaa päätellä, että emme voi ratkaista Afrikan ongelmia tarjoamalla heille uuden kodin. Sinne kyllä syntyy porukkaa lisää. Senverran itsekäs olen, että vaatisin jokaista maata hoitamaan itse itseaiheutetut ongelmat.
Samoilla linjoilla tästä. Asia on vain niin arka, että keskustelua ei oikeen saada aikaseksi, ennen kuin joku taho on jo noussut takajaloilleen. Usein viitataan kulttuurieroihin ja sen tuomiin ns. hyväksyttäviin ja ymmärrettäviin syihin väestömäärän räjähtämiseen eräissä maanosissa (ja sen hiljaiseen hyväksymiseen). Maailmanlopun edessä olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä, kulttuurieroista huolimatta.Toveri Sladimir kirjoitti:
Odottaisin epäitsekästä keskustelua siitä, mitä kukin olisi valmis tekemään itse ilmastomuutoksen hillitsemiseksi, eikä vain tuomaan julki asioita ongelman aiheuttajista.
Hyvä aloitus tämäkin.
Pluspuolella minulla: Olen vähentänyt matkustamista eli lentämistä yhteen kertaan vuodessa (ennen vuotta 2019 pidin kokonaan lentämisestä kolmen vuoden tauon). Olen vähentänyt yleisesti ostamista lähes kaikessa. Kierrätän roskien muovit + metallin + pahvin. Syön salaattia viitenä päivänä viikossa, syön pihvin (punaista lihaa) 1-2 kertaa kuussa = grillasin 2 kertaa koko kesänä. Asun kerrostalossa (onko tämä vihreää?). Ostan puhelimeni aina käytettynä ebaysta = nyt käytössä 5 vuotta vanha iPhone 5s, sitä ennen ollut Nokia 6100 Classic oli käytössä 9 vuotta. Kaikki autoni ovat aina ostettu käytettyinä ja ajan kaikilla autoilla yhteensä 'vain' 15tkm/ vuodessa.
Miinupuolella: Autojeni moottorit ovat suuria, vanhoja ja päästöiltään suuria. Ajan työmatkat autolla. Käytän nettiä työssäni 5-6h päivässä (palvelinsalit tekevät työtä ja sähköä kuluu), sähkönkulutukseni on myös kotona suuri. Vedenkulutukseni on 1,5 henkilön taloudelle varmasti sekin suuri. Asun kolmiossa, joten jalanjälkeni on lämmityksessä suuri.
Sitten hyvän maun rajoilla oleva aihe: Asia joka on joku pluspuolella kun katsoo Wikipedian väestöräjähdystä kuvaavaa käyrää, tai miinuspuolelle asia menee kun kuuntelee hallitusta = Minulla on vain yksi lapsi. Syyt tähän olivat pelkästään käytännöllisiä, emmekä ajatelleet asiaa lapseni äidin kanssa mitenkään ympäristön kantilta 13v sitten. Nyt asia on jo alkanut mietityttämään myös siltä kantilta ja mieleeni hiipii väkisin ajatus, että marssimme pikakelauksella kohti tulevaisuutta jossa lapsien määrä (monen muun asian rinnalla) on rajoitettu.