Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/5   [ 43 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 02 Syys 2019, 14:09 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Wikipedia:
Ilmastonmuutos on lukuisille ihmisille keskeinen tulevaisuuteen liittyvä uhkakuva,
minkä vuoksi ilmastoahdistuksen yksi peruspiirre on tulevaisuuteen liittyvä pelko ja
huoli. Ilmastoahdistus ja niin kutsuttu tulevaisuusahdistus liittyvät usein yhteen.



Ilmastonmuutos ei ole vitsi ja monet asiat ovat ympärillämme jo selvästi muuttuneet. Miten kansa kokee autoharrastuksen ja ilmastoahdistuksen ristipaineen? Tunnetko huonoa omaatuntoa ajaessasi harrasteautolla? Onko morkkis vieläkin suurempaa kun moottorina 2-tahtinen? Oletko muuttanut jotain = vähentänyt ajoja tms.? Vai onko katseesi jo tulevaisuudessa ja unelmoit Warren/ Trabin voimalähteen muuntamista sähköiseksi?

Savun perusteella 2-tahtiautojen harrastajat ovat varmasti niitä pahimpia saastuttajia. Mutta kuinka kovat ovat Warren moottorin päästöt (verrattuna esim saman ikäiseen VW Golffiin)?

Kuva

Yllä Autobildin vertailu vuodelta 2010. Tämän lähteen mukaan CO2 -arvot ovat Warren koneessa 249g/km joka vastaa 2000-luvun normaalia vapaasti hengittävää 3-litraista bensamoottoria. Kaksitahtimoottorin suurin(?) ongelma taitaa olla kuitenkin HC-arvo joka tarkoittaa palamattomien polttoaineiden määrää. Warre-Teamin autoja on useampaa käytetty huumorimielessä (tai päinvastoin) päästötesteissä ja HC-arvot ovat heittelehtineet autoista riippuen arvoissa 3750, 4500 ja 6580. Nykypäivän (henkilö)autoissa arvo saa olla kuulemma max 100. Joku varmaan osaa sanoa millaisia HC-arvoja kuorma-autoissa on = eli mihin laitteeseen näitä HC-arvoja voi verrata?

Jotta kukaan ei menetä yöuniaan tästä topicista niin kevennyksenä uutinen vuodelta 2018: 15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä.


_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 02 Syys 2019, 23:38 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Näin aikonaan Tukholmassa mitatut lämpötilat netissä. Totesin että 1940-1945 oli keskiarvot korkeat. Vasta vuonna 2018 ylitti Tukholman lämpötila, se mikä oli ollut toisen maailmansodan aikana.

Sattumalta googlasin sunnuntaina mitatut lämpötilat. Luin silloin sivun missä sanottiin että 1940 oli Islannissa sama tilanne kun Tukholmassa. 2013 korjattiin mittarilukemat ettei enää olisi ollut niin kuumat keskilämpötilat 1940 Islannissa. Luin myös että 30% maasta löytyy mittausasemat ja meri on 70% maapallosta. Meressä löytyy harvat mittauspisteet. Eli maailman keskilämpötila on laskettu vain 10% maapallon pinnasta. 1960 ja 1970 luvussa tiedemiehet arvelivat uuden jääkauden tulevan, koska keskilämpötilat olivat laskemasssa. Olisi syytä käydä kirjaston arkistoja läpi oliko näin, koska netissä en tiedä kuka huijaa minua eniten.

Eli aluksi en ole varma koko ilmastomuutoksesta, mutta kyllä se olis paha jos merivesi kohosi muutama metriä. Sillon Syyriasta tulvivia pakolaisia olivat vain esimakua. Ainakin ydinvoimalatehtaat hyödyntävät ilmastoahdistuksesta, koska siihen ne voi tarjota apua.

Ladattava autoa pienellä bensamoottoria minua kiinnoistaisi, mutta sellaista ei tehdään. Yleensä otetaan kahden litran bensamoottoria, ja autoon lisätään sähkömoottoria, kuten olisi kyseestä kiihdytyskisaa.

Ajan kuitenkin niin vähän Warrella, ettei se minua huolestuttaa. Jos käyttäisin SUV:a, niin päästäisin ilmaan saman verran kuin Warrea, mutta silloin joka päivä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 03 Syys 2019, 08:00 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Muutama huolestunut harrastaja soitteli kuluvan vuoden aikana ja toinen toivoi keskustelua asiasta, jotta saataisiin faktoja selville. Totuus varmaan tiedetään, mutta on helppoa syyttää vain muiden tekemisiä. On asioita, joista ei voi luopua. Tarkoitan siis yleisellä tasolla, koska maailma ei pyöri ilman, että saasteitakin syntyy. Vanha autokalusto on ollut syyttelyn kohteena jo pitkään, samoin lentoliikenne. Ensimmäisen pääsyy on varattomuus, jälkimmäisen liika varallisuus. Thaimaan lento matkustajaa kohti saastuttaa saman kuin vuosi henkilöautolla. Työn perässä on pakotettu liikkumaan, mutta toisaalta ei saisi liikkua ollenkaan. Lemmikin pito, joka oli luontoihmisten mielestä saastuttamisessa mitätön, vastaakin 15 tkm matkaa autolla. Puulämmitystä pidettiin ekotekona joitain vuosia sitten, nyt se onkin kohtuuton saastuttaja. Ihmisten asuin-neliöt kasvavat koko ajan ja samalla vapaa-ajan asunnot lisääntyy. Vapaa-ajan asunnotkin siirtyy ympärivuotisen lämmityksen piiriin mukavuustason kasvaessa. Tuotteiden laatu laskee, joten valmistusta lisätään ja niiden kuljetus ei ole saasteetonta. Haitallisten materiaalien kieltäminen tekee joistain tuotteista heikkoja, joten lopullinen "luonnonsuojelu" kääntyykin päinvastaiseksi. Suomen kaksi suurinta tehdasta saastuttaa enemmän kuin tieliikenne. Suomen valtio ei näytä esimerkkiä käyttäessään Diesel-vetureissaan 60-luvun tekniikkaa ja samalla vaatii tieliikenteeseen uusinta tekniikkaa.

Niin, se harrasteautoilu. Onko sillä sittenkään merkitystä. Vanhan auton päästöt ovat yllättäen monisatakertaiset uuteen EURO6-tasoon verrattuna. Jos ajan 30 tkm uudella autolla ja 3 tkm harrasteautolla, niin sillä harrasteautoilulla on kyllä merkitystä päästöihin valitettavan paljon. Olen valmis luopumaan monesta asiasta, mutta henkilökohtaiseen harrastukseen en ihan helpolla tee loppua.

Huolestuttavaa on, että ihminen (siis me!) olemme sadassa vuodessa paskottu oma maapallo, vaikka täällä on asuttu tuhansia vuosia. Uskallatko jättää viestin lastenlapsillesi, että minä se pilasin elintasollani sinun maailmasi? En tehnyt mitään, kun eivät muutkaan tehneet.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 03 Syys 2019, 08:12 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
"Nykypäivän (henkilö)autoissa arvo saa olla kuulemma max 100"

Ei! Euro6 henkilöautoissa maksimi 0,1. Isoissa kuorma-autoissa 2,0. 100 on ensimmäisten katalysaattoriautojen katsastuksen raja-arvo, siis käytännössä museoautojen.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 03 Syys 2019, 10:31 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Toveri Sladimir kirjoitti:
Huolestuttavaa on, että ihminen (siis me!) olemme sadassa vuodessa paskottu oma maapallo, vaikka täällä on asuttu tuhansia vuosia. Uskallatko jättää viestin lastenlapsillesi, että minä se pilasin elintasollani sinun maailmasi? En tehnyt mitään, kun eivät muutkaan tehneet.


Koska keskustelu ei pakostakaan voi keskittyä vain autoiluun ja sitä kautta maailman pelastamiseen: Itse näen, että yksi suurin planeettamme ongelma on väestönräjähdys.

Kuva

Yllä on kuva Wikipedian artikkelista, jossa mainitaan, että pallomme väkiluku oli vuonna 1800 yksi miljardi (mrd), vuonna 1927 2mrd, vuonna 1987 5mrd, vuonna 2019 (arvio) 7,7mrd ja vuonna 2050 10mrd. On ilmiselvää, että resurssit (lue ruoka) eivät tule riittäämään millään koko pallomme väkiluvulle tällä kasvutahdilla. Voimme lopettaa autoilun, lentoliikenteen tai koko liikkumisen, mutta sekään ei riitä jos tätä käyrää ei saada laskemaan. Näitä lukuja katsellessa on lähes masentavaa mitä Suomi voi kansana tehdä näiden massojen edessä. Ratkaisut tehdään ihan muissa pöydissä.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 03 Syys 2019, 12:23 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
Tähän asti ihminen on hoitanut tasaisin väliajoin tuota liikakansoitusta toimillaan.
Luulenpa, että luonto tulee hoitamaan tuon jossain vaiheessa jollain tavoin, kuten on myös hoitanut aikaisemmin. Tähän saa ehkä apua ihmiseltä esim jonkin sopivan viruksen muodossa...

Päätökset ja virheet on tehty monessa asiassa aiemmin ja meille sekä seuraaville sukupolville jää niiden korjaus ja seuraukset.
Ja virheitähän tehdään nytkin kokoajan lisää.

Keskustelut on asian tiimoilta vaan niin tavoitehakuisia, jostain huudetaan kovasti kun taas toisesta asiasta ollaan visusti hiljaa.
Esimerkiksi nämä ”älylaitteet” joiden valmistus on noussut suurimmiksi saastuttajiksi, mutta ollaan siitä hiljaa kun näitä on niin kiva näpytellä...

Tuolla tuotannon sektorilla ne suurimmat nopean vaikutuksen mahdollisuudet, sekä kapasiteetti tehdä muutoksia on.

Koko ajatusmaailmahan tästä kertakäyttökulttuurista pitäisi muuttaa jos jotain oikeasti haluttaisiin ratkaista. Ja tämänhän estää raha.

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 03 Syys 2019, 18:59 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
pyhimys kirjoitti:
....Keskustelut on asian tiimoilta vaan niin tavoitehakuisia, jostain huudetaan kovasti kun taas toisesta asiasta ollaan visusti hiljaa.....


Kuten on jo kirjoitettu jossain:

"Tyhmä ei tiedä ja viisas ei puhu"

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 04 Syys 2019, 08:47 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Jokainen realisti osaa päätellä, että emme voi ratkaista Afrikan ongelmia tarjoamalla heille uuden kodin. Sinne kyllä syntyy porukkaa lisää. Senverran itsekäs olen, että vaatisin jokaista maata hoitamaan itse itseaiheutetut ongelmat. Odottaisin epäitsekästä keskustelua siitä, mitä kukin olisi valmis tekemään itse ilmastomuutoksen hillitsemiseksi, eikä vain tuomaan julki asioita ongelman aiheuttajista.

Itse en ole tehdyt vielä näkyviä muutoksia. Lentoliikenne ja elektroniikan käyttö ei ole minulle ongelma, ensimmäinen älypuhelimeni täytti 2-viikkoa. Käyttöauto uusinta päästötasoa. Kierrätän ja kompostoin. Ostan myös käytettyä tavaraa paljon. Miinuspuolelle menee autoharrastus, puulämmitys, öljylämmitys tilapäisesti, punainen liha, väärät ruokatottumukset yleensäkin, laiton ulkohuussi...

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 04 Syys 2019, 09:11 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
MTV uutiset eilen:

Sähköautoilun karut seuraukset – akkujen tarvitsemaa kobolttia louhitaan Afrikassa tuhoamalla metsiä

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Autoharrastus vs. ilmastoahdistus
ViestiLähetetty: 04 Syys 2019, 10:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Toveri Sladimir kirjoitti:
Jokainen realisti osaa päätellä, että emme voi ratkaista Afrikan ongelmia tarjoamalla heille uuden kodin. Sinne kyllä syntyy porukkaa lisää. Senverran itsekäs olen, että vaatisin jokaista maata hoitamaan itse itseaiheutetut ongelmat.


Samoilla linjoilla tästä. Asia on vain niin arka, että keskustelua ei oikeen saada aikaseksi, ennen kuin joku taho on jo noussut takajaloilleen. Usein viitataan kulttuurieroihin ja sen tuomiin ns. hyväksyttäviin ja ymmärrettäviin syihin väestömäärän räjähtämiseen eräissä maanosissa (ja sen hiljaiseen hyväksymiseen). Maailmanlopun edessä olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä, kulttuurieroista huolimatta.


Toveri Sladimir kirjoitti:
Odottaisin epäitsekästä keskustelua siitä, mitä kukin olisi valmis tekemään itse ilmastomuutoksen hillitsemiseksi, eikä vain tuomaan julki asioita ongelman aiheuttajista.


Hyvä aloitus tämäkin.

Pluspuolella minulla: Olen vähentänyt matkustamista eli lentämistä yhteen kertaan vuodessa (ennen vuotta 2019 pidin kokonaan lentämisestä kolmen vuoden tauon). Olen vähentänyt yleisesti ostamista lähes kaikessa. Kierrätän roskien muovit + metallin + pahvin. Syön salaattia viitenä päivänä viikossa, syön pihvin (punaista lihaa) 1-2 kertaa kuussa = grillasin 2 kertaa koko kesänä. Asun kerrostalossa (onko tämä vihreää?). Ostan puhelimeni aina käytettynä ebaysta = nyt käytössä 5 vuotta vanha iPhone 5s, sitä ennen ollut Nokia 6100 Classic oli käytössä 9 vuotta. Kaikki autoni ovat aina ostettu käytettyinä ja ajan kaikilla autoilla yhteensä 'vain' 15tkm/ vuodessa.


Miinupuolella: Autojeni moottorit ovat suuria, vanhoja ja päästöiltään suuria. Ajan työmatkat autolla. Käytän nettiä työssäni 5-6h päivässä (palvelinsalit tekevät työtä ja sähköä kuluu), sähkönkulutukseni on myös kotona suuri. Vedenkulutukseni on 1,5 henkilön taloudelle varmasti sekin suuri. Asun kolmiossa, joten jalanjälkeni on lämmityksessä suuri.

Sitten hyvän maun rajoilla oleva aihe: Asia joka on joku pluspuolella kun katsoo Wikipedian väestöräjähdystä kuvaavaa käyrää, tai miinuspuolelle asia menee kun kuuntelee hallitusta = Minulla on vain yksi lapsi. Syyt tähän olivat pelkästään käytännöllisiä, emmekä ajatelleet asiaa lapseni äidin kanssa mitenkään ympäristön kantilta 13v sitten. Nyt asia on jo alkanut mietityttämään myös siltä kantilta ja mieleeni hiipii väkisin ajatus, että marssimme pikakelauksella kohti tulevaisuutta jossa lapsien määrä (monen muun asian rinnalla) on rajoitettu.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/5   [ 43 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com