Ja sitten tulee tämmöinen kommentti
Ostin vuonna 1987 uuden Warre Touristin (ajoneuvo vieläkin omistuksessa), johon hankin vuonna -88 Finlandia-kattoluukun. Edellinen ajokkini oli v.-79 hankittu Toyota Tercel TS, johon "ajan hengen mukaisesti" hankin (lisävalojen, laajennetun mittariston, yms. "tueksi") lisävarusteeksi myös Finlandia-luukun muutaman ajeluvuoden jälkeen (luukut tulivat silloin markkinoille, -80 -luvun alussa). Käyttökokemukset olivat Toyotassa heti erinomaiset: hyttiin lisää valoa, ilmanvaihto kuumana kesäpäivänä sujui mainiosti, meluasiat maltilliset ja mielestäni luukku sopi hyvin auton TS-henkeen. Luukun lasiosan sai jopa kokonaan pois parilla ruuvinpyöräytyksellä, hyvä hyvä avaus- / sulkukahva naksahti eri avausasentoihin, eikä vedon tunnettakaan ollut. Siispä vastaava luukku tuoreeltaan kaiverrattiin uuteen Warreeni!
Tähän päivään mennessä en ole katunut luukun asennusta Warreen (sorry, pyhimys!). Luukku on toiminut erinomaisesti, eikä ole vuotanut (suljinkahvassa jopa pieni kiristysmahdollisuus ja silikonilla voi tiivisteitä huoltaa, kuten esim. ovissakin), eikä luukun ympäristö ruostunut. Warreni on muutoin täysin alkuperäiskunnossa, joten harkinnassa on ollut konservointi, tai muu "muumiokatsastus", mutta en ole selvittänyt, vaikuttaisiko luukku hylkäysprosenttiin (toisaalta aika yhdentekevää osaltani, koska auton kustannukset ovat muutoinkin aina minimissään). Tämä on kuitenkin huomioitava luukkua teetätettäessä, jos museointiajatuksia viritellään.
Varmaan hyviin käyttökokemuksiini on vaikuttanut se, että asennutin molemmat luukut niitä myyvässä liikkeessä, jolla oli asennuksiin hyvä kokemus, kun myynti oli silloin kova ja harjoittelukappaleita oli ollut runsaasti (Kuopion Lasilinkki, luukun hinta silloin asennettuna 800 Smk). Luukku istui mm. sisäverhoiluun erinomaisen kauniisti ja istuu vieläkin. Luukkuja oli ainakin kahta eri kokoa tarjolla. Kaverini asennutti vastaavan luukun Honda Accordiinsa ja siinä autossa jouduttiin sisävalo vaihtamaan toiseen paikkaan, kun se oli juuri luukun kohdalla. Warressahan sisävalo on mukavasti heti tuulilasin takana, joten no problem!
Topicin kommentteihin nähden olen siis "erilainen nuori"
Harkitessasi luukun asennusta:
- mieti, haluatko sitä todella
- haluatko, että luukku tuo autoon valoa ja viilennystä
- selvitä, vaikuttaako auton museointiin
- asennuta "ei-ensikertalaisella"
- valitse sopivankokoinen luukku
- huolla luukkua
Pohdittavaa: kaverilla on Toyota Celica 90-luvulta (kevään Klassikoissa esillä). Auto on tehty ammattimaisessa jenkkipajassa avonaiseksi lähes heti valmistumisensa jälkeen. Kuopiolainen museokatsastaja totesi, että "ei koskaan museokilpiin", hesalainen, että toki onnistuu, kun on ammattipajassa tehty, aivan auton valmistusaikoina. Kannattaa siis jututtaa "muumiokatsastajia" etukäteen. Kokemus ja näkemys sanelevat.
Onnea valitsemillanne teillä!