Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11253
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  plammas [ 23 Kesä 2019, 12:48 ]
Viestin otsikko:  Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Hei.
kulkeutui käsiin vielä pelastettavissa oleva farmari.
Tämä olisi tarkoitus pitää ajan henkeen sopivana ja 80 luvulla Finlandia luukkujen myynti taisi olla kiivaimmillaan.
Eli onko reijän kairaaminen kattoon se viimeinen virhe vai olisiko siitä jopa apua kesähelteilllä?

Liitteet:
Tiedoston kommentti: tämä olisi tarkoitus pelastaa
warre.jpg
warre.jpg [ 96.46 KiB | Katsottu 6513 kertaa ]

Kirjoittaja:  sami_k [ 23 Kesä 2019, 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Itse jättäisin ehkä laittamatta, harvemmin olen vesitiivistä finlandia luukkua nähnyt :|

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 24 Kesä 2019, 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Tule sitten meille katsomaan. Mulla olis jouten woody farkku jossa lasikattoluukku. Lähtis ihan pikkurahalla.

Kirjoittaja:  J.K. [ 24 Kesä 2019, 13:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

En kyllä itse laittaisi. Se on sitten jokseenkin lopullisesti siinä kun sen kerran laittaa.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 24 Kesä 2019, 14:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Kyllä se on rikos ihmiskuntaa vastaan... ei tarvitse toistaa toisten virheitä. Ihan kaikki ei kuitenkaan ennen ollut paremmin.

Kirjoittaja:  WarreKari [ 25 Kesä 2019, 12:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Ja sitten tulee tämmöinen kommentti :vihellys:

Ostin vuonna 1987 uuden Warre Touristin (ajoneuvo vieläkin omistuksessa), johon hankin vuonna -88 Finlandia-kattoluukun. Edellinen ajokkini oli v.-79 hankittu Toyota Tercel TS, johon "ajan hengen mukaisesti" hankin (lisävalojen, laajennetun mittariston, yms. "tueksi") lisävarusteeksi myös Finlandia-luukun muutaman ajeluvuoden jälkeen (luukut tulivat silloin markkinoille, -80 -luvun alussa). Käyttökokemukset olivat Toyotassa heti erinomaiset: hyttiin lisää valoa, ilmanvaihto kuumana kesäpäivänä sujui mainiosti, meluasiat maltilliset ja mielestäni luukku sopi hyvin auton TS-henkeen. Luukun lasiosan sai jopa kokonaan pois parilla ruuvinpyöräytyksellä, hyvä hyvä avaus- / sulkukahva naksahti eri avausasentoihin, eikä vedon tunnettakaan ollut. Siispä vastaava luukku tuoreeltaan kaiverrattiin uuteen Warreeni! :happy 2:

Tähän päivään mennessä en ole katunut luukun asennusta Warreen (sorry, pyhimys!). Luukku on toiminut erinomaisesti, eikä ole vuotanut (suljinkahvassa jopa pieni kiristysmahdollisuus ja silikonilla voi tiivisteitä huoltaa, kuten esim. ovissakin), eikä luukun ympäristö ruostunut. Warreni on muutoin täysin alkuperäiskunnossa, joten harkinnassa on ollut konservointi, tai muu "muumiokatsastus", mutta en ole selvittänyt, vaikuttaisiko luukku hylkäysprosenttiin (toisaalta aika yhdentekevää osaltani, koska auton kustannukset ovat muutoinkin aina minimissään). Tämä on kuitenkin huomioitava luukkua teetätettäessä, jos museointiajatuksia viritellään.

Varmaan hyviin käyttökokemuksiini on vaikuttanut se, että asennutin molemmat luukut niitä myyvässä liikkeessä, jolla oli asennuksiin hyvä kokemus, kun myynti oli silloin kova ja harjoittelukappaleita oli ollut runsaasti (Kuopion Lasilinkki, luukun hinta silloin asennettuna 800 Smk). Luukku istui mm. sisäverhoiluun erinomaisen kauniisti ja istuu vieläkin. Luukkuja oli ainakin kahta eri kokoa tarjolla. Kaverini asennutti vastaavan luukun Honda Accordiinsa ja siinä autossa jouduttiin sisävalo vaihtamaan toiseen paikkaan, kun se oli juuri luukun kohdalla. Warressahan sisävalo on mukavasti heti tuulilasin takana, joten no problem!

Topicin kommentteihin nähden olen siis "erilainen nuori" :smileyg:

Harkitessasi luukun asennusta:
- mieti, haluatko sitä todella
- haluatko, että luukku tuo autoon valoa ja viilennystä
- selvitä, vaikuttaako auton museointiin
- asennuta "ei-ensikertalaisella"
- valitse sopivankokoinen luukku
- huolla luukkua

Pohdittavaa: kaverilla on Toyota Celica 90-luvulta (kevään Klassikoissa esillä). Auto on tehty ammattimaisessa jenkkipajassa avonaiseksi lähes heti valmistumisensa jälkeen. Kuopiolainen museokatsastaja totesi, että "ei koskaan museokilpiin", hesalainen, että toki onnistuu, kun on ammattipajassa tehty, aivan auton valmistusaikoina. Kannattaa siis jututtaa "muumiokatsastajia" etukäteen. Kokemus ja näkemys sanelevat.

Onnea valitsemillanne teillä! :DDR2:

Kirjoittaja:  pyhimys [ 25 Kesä 2019, 13:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Ai jai, sinäkin Brutukseni...
Tästä pitää ottaa puhuttelu Saarijärvellä pikkutunneilla...

Hyvä, että on toisenlaisiakin kokemuksia. Minun silmään ei ulkonäkö istu ja havaintoja on vain kastuneista verhoiluista ja ruostuneista pelleistä.

Kirjoittaja:  plammas [ 26 Kesä 2019, 15:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Finlandia - kattoluukku, Mielipiteitä?

Kiitokset mielipiteistä.
Ehkä tämä ajatus osittain lähti siitä, että ensimmäisessä warress ajolla opettelin ajamaan (olin silloin 10v) oli tuo kyseinen reikä katossa.
Webastolta näyttää (http://www.turvajarjestelmat.net/kattoluukut.php) vielä uusiakin luukkuja saavan ja ei kai ne nyt ihan kuraa voi olla.
No ehkä ensin tyydyn vain keltaisiin huomiovaloihin (sellaiset käyttämättömät kun löytyi :lol: ) ja koitan muuten pajottaa tuon leimakuntoon.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/