Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 9/11

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 06 Maalis 2019, 11:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 146. 30.4.1991 valmistui viimeinen Trabant. Kokonaisvalmistusmäärä oli n. 3700000 kpl.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 08 Maalis 2019, 01:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 147. Telttaperävaunu oli jotain teltan ja asuntovaunun väliltä. Hollantilaisilla oli CombiCamp, Neuvostoliittolaisilla Skif ja Itäsaksalaisilla Camptourist.






Kuva

Kuva 148. DDR:ssa valmistettiin myös asuntovaunuja ja niitä tuotiin Suomeenkin. Tämä vaunu varmasti pienimmästä päästä, kun pituutta asunto-osalla 1,6m!






Kuva

Kuva 149. DDR:n suosituin matkailuauto oli tietenkin Trabant, kun se varusteltiin kattoteltalla.


Kirjoittaja:  warreteam.com [ 11 Maalis 2019, 11:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 150. Usein kuulee väitteen, ettei 4-sylinteristä 2-tahtimoottoria ole koskaan valmistettu. Tällaisia moottoreita tehtiin ainakin Framo pakettiautoon ja rata-autoihin.







Kuva

Kuva 151. Mikä tämän koneen sylinterijärjestys sitten on? Ei rivimoottori, eikä V-moottorikaan, kun sylinterit ovat samassa linjassa. Palotiloja on kuitenkin vain 2.






Kuva

Kuva 152. Kampiakselissa oli kiertokangille kaksi kaulaa, joten vierekkäiset sylinterit olivat samalla kaulalla. Tästä johtuen männät saavuttivat yläkuolokohdan eri aikaan,
vaikka palotila oli yhteinen.






Kuva

Kuva 153. Halkileikkauksesta näkee tuon yläkuolokohdan eriaikaisuuden. Mitä tällä sitten saavutettiin, tai haluttiin saavuttaa?






Kuva

Kuva 154. 4-sylinterisistä 2-tahtisista voidaan vielä mainita Trabantin ilmajäähdytteinen V4-moottori.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 12 Maalis 2019, 00:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

warreteam.com kirjoitti:
....Kuva 153. Halkileikkauksesta näkee tuon yläkuolokohdan eriaikaisuuden. Mitä tällä sitten saavutettiin, tai haluttiin saavuttaa?...


Löytyykin sellaiset 2-tahtimoottorit, missä on kahdet vastakkaiset männät. Ne moottorit ovat korkeaita, koska periaattessa on toinen moottori laitettu nurinpäin toisen moottorin päällä. Sellaista tilavuutta ei löytyy autoissa.

Tässä erikoismoottorissa on toisen moottorin ensimmäisen moottorin vieressä. Näin päästään eroon suuresta korkeudesta sekä toisesta kampiakselista, ja saavutetaan 2-tahti moottorin kahden mäntien hyödystä, eli aukkojen paremman ajoituksen.

Tavallisessa 2-tahti moottorissa männän alaspäin menessä aukaistetaan pakokaasuaukon ennen huuhteluaukon. Näin pakokaasut helpompi poistuu pakosarjaan, eikä eksyy huuhteluaukolle estäen tuoretta bensailmaseosta. Valitettavasti kun mäntä menee ylös huuhteluaukko suljetaan aluksi, ja bensailmaseos voi lipsua ulos pakokkaasuaukon kautta ennenkuin se suljetaan.

Tässä kaksimäntämoottorissa ensimmäisen männän hoitaa pakokaasukanavan ja toinen männän huuhteluaukon. Kun on pikkusen eroa männän liikkeessä saadaan pakokaasuaukon aluksi auki päästääkseen pakokaasut ulos ja huuhteluaukon aukaistetaan vähän myöhemmin. Mäntien menevän ylöspäin ensimmäisien männän suljee pakokaasuaukon, ja toisen männän vähän myöhemmin huuhteluaukon. Ja saadaan mahdollisuuden suurempaan ylipainoistukseen puristustahdin alussa.

Kuitenkin mäntien sivuvoimat tässä erikoismoottorissa ovat suuremmat kuin tavallisessa mäntämoottorissa.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 18 Maalis 2019, 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 151. Jarrupääsylinterin sielunelämä on joillekin tuttua ja joillekin epäselvää. Tässä Itä-saksalainen Renak 1-piirisylinteri halkaistuna. Jarruneste valuu säiliöstä vasemmanpuoleiseen tilaan (jousella
varustettu tila). Kuvassa näkyvä alumiininen mäntä on jo puristusvaiheessa ja sulkenut jarrunestesäiliöltä tulevan kanavan. Jousen oikealla puolella on painekumi ja männän oikealla puolella kumi, joka
estää vapaassa paineessa olevan nesteen valumisen poljin varren kautta ulos. Puristettu neste poistuu pohjapaineventtiilin läpi jarruputkistoon. Jarrupolkimen vapauttaessa paineet, neste virtaa
takaisin säiliöön. Pohjapaineventtiili jättää järjestelmään n. 1 bar. paineen, jotta kuppikumit jäävät tiukoiksi. Jarrukenkien jouset voittavat tämän paineen aiheuttaman voiman. Levyjarruissa ei
pohjapainetta tarvita, eikä jarrusylintereissä, joissa on männän ympärille asennettu ns. rengaskumi.





Kuva

Kuva 152. Tässä vastaava jarrupääsylinteri 2-piirisenä. Etu- ja takapiirin mäntä ei ole yhtenäinen, vaan taempi sylinteri työntää nesteen välityksellä etummaista mäntää. Tällä varmistetaan, ettei piireissä
oleva tilavuusero aiheuta eroa jarruvoimiin, vaan kummatkin piirit aloittavat työnsä samanaikaisesti.






Kuva


Kuva 153. Kuvassa Ifa F9:n, Barkaksen ja ensimmäisen 311-Wartburgin jarrupääsylinteri. Jarrunestesäiliö on integroitu sylinterin yhteyteen. Vaakatasossa olevalla sylinterillä tehdään työpaine jarruihin
ja samalla ladataan pystyssä olevaan esipainesylinteriin paine. Jarrujen vapautuksen jälkeen jarrupaine vapautuu säiliöön, mutta jousikuormitettu esipainemäntä jättää putkistoon n. 1 bar pohjapaineen.
Jarrunestesäiliön pohjalla näkyy ilmausruuvi. Siinä kuitenkin pitäisi olla sihti, jonka kautta jarruneste valuu sylinteriin. Aivan helpoimmalla tavalla ei pääsylinteriä osattu alkuun
toteuttaa.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 18 Maalis 2019, 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuvan 151 painekumi on kyllä mielestäni väärin päin...

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 19 Maalis 2019, 11:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kyllä se ihan oikeinpäin on. Pääsylinterikumissa on nesteen virtausurat paineettomalla puolella, jotta mäntä palautuu herkemmin takaisin, eikä takapuolella oleva neste pääse kaatamaa kumia nurin.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 19 Maalis 2019, 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

No niinpä...
Kuvassa kumissa ei näy kuitenkaan yhtään ”huulta”, pikemminkin näyttäisi olevan kartio väärään suuntaan...
Liekö sitten kutistunut..

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Maalis 2019, 23:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 154. Wartburgin ja Barkaksen taka-akselistossa on ns. LAD-venttiili. Kuvassa näkyvän haitarikumin läpi tulee tanko Wartburgin kallistuksenvakaajalta tai Barkaksen takatukivarresta. Mitä
enemmän kuormaa, sitä tiukemmalla jousi kiristyy. Mitä tiukempi jousi on, sitä vähemmän se rajoittaa takajarrujen painetta. Täydellä kuormalla paine on korkeampi ja perän keventyessä jarrutuksessa,
jarrupaine laskee.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 28 Maalis 2019, 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 154. Phänomobil aloitti vuonna 1900 moottoripyörien valmistuksella ja valmisti myös kuvassa näkyviä 3-pyöräisiä vuosina 1907-1927. Phänomobil valmisti myös nelipyöräisiä henkilöautoja 20-luvulla.
Valmistus jatkui Phänomen kuorma-autoilla . Kuvassa esiintyvää mallia tuotiin Suomeenkin 2 kappaletta. Toinen niistä näkyy Lahden katukuvassa edelleenkin, tosin pahoin palaneesta uuteen loistoon
entisöitynä.







Kuva

Kuva 155. Phänomen-kuorma-auton historia jatkuin samoilla jäljillä Robur-Werken toimesta vuoteen 1991. Kuvassa näkyvä auto on Ifa Granit Diesel.







Kuva

Kuva 156. Viimeisten vuosikymmenten ajan Robur-Werke valmisti LO-sarjaa (Luftgekühlter Ottomotor= Ilmajäähdytteinen otto-moottori), sekä LD-sarjaa (Luftgekühlter Dieselmotor).

Sivu 9/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/