Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 7/11

Kirjoittaja:  hara [ 17 Tammi 2019, 17:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

"Kuva 95. F8-mallista oli myös Luxus Cabriolet-mallia, jossa kori oli aivan omansa. Yhdennäköisyys keulan osalta on huomattavissa, kun vertaa BMW/EMW-327 urheiluautoon."
Satakunnassa on yksi tälläinen tai oli ainakin joitakin vuosia sitten. Entisöitynä tiptop upea punainen tuon tumman tilalla. "Viisaat" ihmettelivät, oliko IFA:n katto oikeasti alkujaan noin hyvin topattu. Useasti kuolasin sen perään kun samoihin ajoihin eksyttiin.
Oliko tämä kori Dresdenistä?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Tammi 2019, 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 97. DDR:ssa valmistettiin 1956-1959 myös Sachsenring P240 autoa, joita tehtiin myös Horch Sachsenring P240 merkillä. Länsisaksalainen Auto-Union konserni kielsi Horch-merkin käyttämisen 1957.
Valmistusmäärä oli n. 1300, joten auto on harvinainen. 2 autoa tuli myös Suomeen, joista toinen palautettiin Saksaan. Toinen ilmeisesti tallessa heikkona aihiona.






Kuva

Kuva 98. Konepellissä on Trabantista tuttu S-logo.






Kuva

Kuva 99. 2.4-litrainen 6-moottori on sukua BMW/EMW-moottorille, mutta täysin samanlainen se ei ole. Alustan tekniikka on perintöä 30-luvun BMW-autosta.


Kirjoittaja:  warreteam.com [ 21 Tammi 2019, 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 100. Pienestä tuotantomäärästä huolimatta tyylikästä Farmarikoriakin valmistettiin.






Kuva

Kuva 101. Myös 4-ovinen avomalli kuului valikoimaan.






Kuva

Kuva 102. Mitähän mahtoi miettiä Horch-tehtaan valumuotin tekijä, kun hänelle kerrottiin, että merkkiin tulee lisätä VEB-teksti. Oliko hän onnellinen, kun omisti nyt pienen osan tästä kansan
omistamasta tehtaasta?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Tammi 2019, 14:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 103. 1958 Itä-Euroopan sosialistiset maat päättivät, että ainoastaan Tatra sai valmistaa edustusautoja Itä-Euroopan alueella. Ilmeisesti sääntö ei koskenut omaa käyttöä, koska 1969 valmistettiin
tällainen Sachsenring P240 Repräsentant edustusauto.






Kuva

Kuva 104. Mittaristo on karua katseltavaa. Muovia ja Wartburgin mittareita. Kojelaudan kytkimet varmaankin jostain kotitalouskoneesta?






Kuva

Kuva 105. Rekisterikilvenvalot Wartburgista ja takavalot jotain työkoneisiin tarkoitettua tavaraa.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 28 Tammi 2019, 12:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 106. Tämän Horchin historia jäi epäselväksi. Yleisestä autosta ei kuitenkaan ole kysymys. Muodot ovat tuttuja F9-mallista.





Kuva

Kuva 107. Tottahan jokaisessa laatu-autossa on käsienpesumahdollisuus lämpimällä vedellä!





Kuva

Kuva 108. 1423 Sodan jälkeen Saksan autoteollisuus nousi jaloilleen ja kumpikin Saksa aloitti oman merkkinsä valmistuksen. Länsi-Saksan DKW F9 oli lähes identtinen Itä-Saksan IFA F9 kanssa.
Valmistus alkoi kummallakin puolella vuonna 1949.





Kuva

Kuva 109. Edestä katsottuna Serkukset muistuttivat toisiaan. Oikealla oleva DKW on kuitenkin F89, jossa käytettiin F8-mallista periytyvää 2-sylinteristä moottoria. Maski oli tässä mallissa omansa.
Tämän valmistus alkoi vuotta myöhemmin 1950. Miksi vanha tekniikka otettiin myöhemmin käyttöön ja vielä vauraammalla Länsi-puolella? Itä-Saksalaiset tosin jatkoivat F8-mallin valmistusta vielä
vuoteen 1955.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 28 Tammi 2019, 16:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Eikös näitä myyty alussa jopa ifa-dkw nimellä, molempien merkit keulalla..
Tällaisen jutun muistan lukeneeni, taisi olla mibilistissa. Sellainen löytyy Suomesta.
Lämppäriä mm ei ollut ollenkaan, jotain muitakin eroja oli myöhempiin ifoihin verrattuna.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 28 Tammi 2019, 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Ja se moblahan oli 4/2003, jossa tuo ifa dke juttu oli, vuosimalli 1951

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 11 Helmi 2019, 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 110. Trabantin prototyyppi ei muistuttanut varsinaista trabantia juurikaan. Lähinnä mieleen tulee pienennetty Zwickau.





Kuva

Kuva 111. Ulkonäkö muistuttaa Zwickauta suuresti, varsinkin kun ajovalot ovat samat.





Kuva

Kuva 112. Ohjaamossa oli vielä roikkuva vaihdekeppi, joka ei tullut enään tuotantoon. Penkit olivat hyvinkin askeettiset näissä proto-versioissa.






Kuva

Kuva 113. Viimeiset Zwickaut saivat takaluukun, mutta proto-Trabissa sitä ei taaskaan ollut.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 16 Helmi 2019, 19:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 114. Trabantin kori on terästä, vaikka sitä pahvikoriksi haukutaankin. Lokasuojien pinnat, ovien pinnat, katon pinta-osa, etu- ja takakansi, sekä maski olivat Duroplastia. Poikkeuksen tähän
listaan tekee P50/60 farmarin katto, sekä 80-lukuisten maski, jotka tehtiin pellistä.





Kuva

Kuva 115. Duroplast-osat leikattiin ylikokoisiksi osiksi.





Kuva

Kuva 116. Puuvillaa liukuhihnalla. Kuvaako keltainen liisteri sitä Fenolimuovia, jolla puuvilla kyllästettiin? Toisaalta leikatut osat ovat vielä puhdasta puuvillaa.





Kuva

Kuva 117. Fenolimuovilla kyllästetty osa laitettiin muottiin, joka prässättiin höyryllä kuumennetulla prässillä oikeaan muotoon. Ylimääräiset purseet leikattiin pois. Lokasuojat olivat takapäästään
ylimittaisia. Oven pinnat, sekä takalokasuojat olivat molemmista päistään ylimittaisia. Kun osat olivat kiinni korissa, lokasuojan takareuna, sekä ovien ja lokasuojien välit sovitettiin leikkaamalla
kohdilleen. Tällä saatiin tasaiset välit oviaukkoon, tosin vaihtokelpoisuus myöhemmin käytettynä osana oli vaikeaa.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 18 Helmi 2019, 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 118. Zwickau oli DDR:n ensimmäinen ”muovikori”-auto. Oliko materiaali myös Duroplastia, vai jokin Duroplastin esiaste? Kestävyys oli ainakin heikkoa, vaikka Trabantit kestivät jopa
ympäriajon ilman pintaosien vaurioita.





Kuva

Kuva 119. Vaikka Zwickau oli edeltäjäänsä IFA F8-mallia laiskempi, tehtiin siitä myös urheilullinen Coupe.





Kuva

Kuva 120. Suomeenkin tällaisia Coupe-malleja saatiin, ehkä 20 kpl? Muutamia on säilynytkin näihin päiviin saakka.

Sivu 7/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/