Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 4/11

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 30 Marras 2018, 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Valitettavasti ei tullut kuvattua etupäätä. Filmi on vieläkin liian kallista :oops:

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 30 Marras 2018, 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 48. Wartburgin historian todennäköisesti kallein projekti oli P100, jonka 2-ovinen urheilumalli oli tyypiltään 313-2.




Kuva

Kuva 49. Kori ja tekniikka oli täysin uutta. Osassa autoista moottori oli edessä kallistettuna, jolloin siinä luonnollisesti oli maski. Peltikeulaisessa versiossa moottori oli takapenkin alla, mutta ratkaisu
osoittautui täysin epäonnistuneeksi likaantumisherkkyyden takia. Projekti haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.




Kuva

Kuva 50. Takavaloista oli ainakin 3 eri versiota.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 03 Joulu 2018, 11:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 51. P100-mallin ohjaamo oli tilava ja polkimien koko kuorma-auton kokoluokkaa. Kojelauta nauhamittareineen esiteltiin myöhemmin 353-mallissa.





Kuva

Kuva 52. Kolmiotukivarsi esiintyi ensimmäistä kertaa, mutta ei se tällaisena siirtynyt 353-malliin.




Kuva

Kuva 52A. Moottori. (Kuva lainattu toisesta ketjusta)




Kuva

Kuva 52B. Moottori toisesta kulmasta. (Kuva lainattu toisesta ketjusta)





Kuva

Kuva 52C. P100:n etuakseli. (Kuva lainattu toisesta ketjusta)





Kuva


Kuva 52D. Kuvassa olevaa tekniikkaa käytettiin 313-2 ja 314-P100-malleissa. Auto ei päätynyt sarjatuotantoon, mutta kuvista päätellen useitakin eri versioita tehtiin. Ongelmaksi tuli jäähdytys, koska
jäähdytin tukkeutui lumesta ja hiekasta nopeasti. Tuskin tuo tekniikka olisi ollut kovinkaan toimivaa tuolla vedessä ja kurassa. Tämähän ei ole takamoottori, vaan keskimoottori. Keskimoottorinenhan
auto on, jos kampiakselin linja tai keskipiste on taka-akselin etupuolella. 60-luvulla tässä oli tietysti paljonkin "hyvää", kun takamoottoriratkaisut olivat yleisiä. Tällä olisi väistetty takamoottorisen
takapainoisuus ja olisi ollut 2 tavaratilaa. Etuveto oli harvinaisempi, eikä sen tulevaisuuteen välttämättä uskottu heikkojen vetolaitteiden ja aliohjautumisen takia. Tämä proto oli varmaankin DDR:n
autoteollisuuden suurin fiasko, koska täysin uusista ratkaisuista ei oikeastaan mitään jäänyt seuraaviin malleihin. Jos nyt jotain etsimällä haetaan, niin nuo jäähdytetyt rummut olivat ensikertaa
312-malleissa. (Kuva ja teksti lainattu toisesta ketjusta)

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 04 Joulu 2018, 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 53. P100-mallin keskimoottori näyttää tutulta sylinterikantta ja imusarjaa lukuun ottamatta.




Kuva

Kuva 54. Vaihteisto oli täysin uutta suunnittelua, eikä sen myöhemmästä käytöstä taida olla havaintoja.




Kuva

Kuva 55. Alakuva paljastaa uuden pakosarjan, joka on kohdistettu suoraan taakse.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 05 Joulu 2018, 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Olen kuullut, että moottori ylikuumeni takapenkin alla.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Joulu 2018, 19:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Warre 1000 kirjoitti:
Olen kuullut, että moottori ylikuumeni takapenkin alla.


Koska jäähdytinkin oli siellä, oli lämpöongelmat käsillä.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 07 Joulu 2018, 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 56. DDR:ssa kehiteltiin paljon moottoreita, jotka jäivät protovaiheeseen. Mihin tällaista 1-sylinteristä 4-tahtimoottoria olisi tarvittu? Suomessa näille olisi ollut käyttöä enne sotia, mutta tämäkin jotain 70-luvun suunnittelua.




Kuva

Kuva 57. Automaattivaihteisto Wartburgiin? Jäi haaveeksi?

Kirjoittaja:  warremies [ 07 Joulu 2018, 20:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

warreteam.com kirjoitti:
Kuva 56. DDR:ssa kehiteltiin paljon moottoreita, jotka jäivät protovaiheeseen. Mihin tällaista 1-sylinteristä 4-tahtimoottoria olisi tarvittu? Suomessa näille olisi ollut käyttöä enne sotia, mutta tämäkin jotain 70-luvun suunnittelua.


Infotaulun otsikon mukaan yksisylinterinen testimoottori nelitahtitekniikan tutkimukseen, varmaan tekstissä olisi enemmän aiheesta..

Tuossa vieressähän on erilaisia mäntiä putkineen, että olisikohan siinä nyt ollut ainakin puristussuhteen, palotilamuodon ym. testauksia?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 08 Joulu 2018, 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 58. 353 Coupe! Piirustuslaudalta pienoismallivaiheeseen ja siihen loppui. Tämä olisi jopa toteutettavissa ja laillisesti. Kuka tekee?





Kuva

Kuva 59. Protomallin ohjaamoon on haettu futuristista muotoilua. Tuulilasinpyyhkimen katkaisija sopii tyyliin yhtä hyvin kuin otsatukka sialle.





Kuva

Kuva 60. Genex-istuimet mustana ja niskatuella.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 09 Joulu 2018, 11:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

warremies kirjoitti:
warreteam.com kirjoitti:
Kuva 56. DDR:ssa kehiteltiin paljon moottoreita, jotka jäivät protovaiheeseen. Mihin tällaista 1-sylinteristä 4-tahtimoottoria olisi tarvittu? Suomessa näille olisi ollut käyttöä enne sotia, mutta tämäkin jotain 70-luvun suunnittelua.


Infotaulun otsikon mukaan yksisylinterinen testimoottori nelitahtitekniikan tutkimukseen, varmaan tekstissä olisi enemmän aiheesta..

Tuossa vieressähän on erilaisia mäntiä putkineen, että olisikohan siinä nyt ollut ainakin puristussuhteen, palotilamuodon ym. testauksia?


Jaa :roll: Olisikohan nuo tutkimukset tehnyt jo joku muu aikeisemmin? Yritystä 4-tahtitekniikkaan kuitenkin oli, eikä Länsiveljien kopiointi tullut kuuloonkaan. Jos totuus selviäisi, niin paljonko yhteistyötä oikeasti oli?

Sivu 4/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/