Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 11/11

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 28 Huhti 2019, 11:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Warre 1000 kirjoitti:
Lanz-bulldog on sellainen traktori, minkä ostan kun voitan lotossa. Sen käynnistäminen on omat proceduurit.

Aluksi lämmitetään kuula muutamaa minuuttia.
Otetaan ratti pois ja työnnetään sen vauhtipyörään.
Vedetään väärinpäin aluksi että saadaaan vähän puristuspainetta.
Sitten annetaan lisää vauhtia, kun se tulee takaisin oikeinpäin pyöriessä.
Ja löytyy myös joku vipu millä voidaan yrittää vääntää, jos ei kerralla onnistuu.



Tässä on paremman videon Lanx-bulldog:n eri vaiheiden käynnistämisestä.

https://www.youtube.com/watch?v=xIvICx5a338

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 07 Touko 2019, 00:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 173. Ifa framo V901 pakettiautoa valmistettiin 1951-1954. 1955 nimi muuttui Barkas-merkille ja valmistus jatkui vuoteen 1961. ”Piikkinokka”-Barkas oli Suomessakin yleinen hyötyajoneuvo,
josta aika ajoi kuitenkin nopeasti ohitse.





Kuva

Kuva 174. 901-mallista tehtiin myös umpimallia. Peltikuoritettu kori oli puurakenteinen, mikä teki tästä mallista säilymisen kannalta lyhytikäisen.





Kuva

Kuva 175. Moottori oli 900-kuutioinen IFA F9:ssa käytetty nestejäähdytteinen 2-tahtimoottori.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 07 Touko 2019, 00:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 176. Barkas B1000-mallia valmistettiin 1961-1990 koriltaan muuttumattomana. Kuvassa oleva auto on 8-paikkainen henkilöauto, jotka olivat tarkoitettu valtion omaan käyttöön. B1000-mallia
tuotiin myös Suomeen 60-luvun alussa umpi-versiona.






Kuva

Kuva 177. Barkas Pritche oli myös suosittu hyötyajoneuvo. Suurin muutos tapahtui 1988, kun kaksitahtisen 1000-kuutioisen moottorin vaihtoehdoksi tuli VW:n 1.3-litrainen moottori.






Kuva

Kuva 178. 1515 Joillain oli DDR:ssa varaa/mahdollisuus myös matkailuautoon. Kuvassa oleva on länsi-saksalaisen Westfalian muunnos ja myös Karmann teki matkailuautomuunnoksia itä-naapurille.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 10 Touko 2019, 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 179. VW:n nelitahti moottori asennettiin suoraan 2-tahtikoneen paikalle vapaakytkimellä olevan vaihteiston jatkeeksi.





Kuva

Kuva 180. Vuonna 1973 valmistunut Barkas B1100 prototyyppi oli varsin pitkälle viety kokonaisuus. Itänaapuri ei asiasta ilahtunut, vaan vaati projektin pysäyttämistä ja prototyypin romuttamista.
Pihi Saksalainen piilotti prototyypin vuosikymmeniksi heinälatoon.





Kuva

Kuva 181. Ainoa B1100 Barkas on nähtävillä Frankenbergin museossa, jossa paikalliset eläkeläiset sitä mielellään esittelee.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Touko 2019, 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 182. Barkas B1100:n moottoriksi valittiin Elite 1500-mallista tuttu Mossen 412-moottori. Koitettiinko tällä saada hyväksyntä suuresta ja mahtavasta Neuvostoliitosta?






Kuva

Kuva 183. Kojelauta ja ratti olivat olivat uutta muotoilua, muut instrumentit vanhoja tuttuja.






Kuva

Kuva 184. Mossen moottori oli sovitettu Barkaksen vaihteistoon.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 23 Touko 2019, 00:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 185. B1100-mallissa ei jarruissa oltu säästely. Etuakselilla on 4 nelimäntäistä satulaa! Kyllä pysähtyy!






Kuva

Kuva 186. Takaa löytyy perinteinen 50mm leveällä hihnalla Wartburgin 311-mallista lainattu jarru. Huomaa pitkittäinen tukivarsi aurauksensäätömahdollisuudella.







Kuva

Kuva 187. B1000 mallissa käytettiin poikittaisia vääntösauvajousia. B1100-mallissa vääntösauvat ovat pitkittäin ja kiinnityspiste alustan keskellä.







Kuva

Kuva 188. B1100:n ohjaus periytyy B1000-mallista. Tukivarret ovat todennäköisesti omaa suunnittelua. Kuvasta selviää hyvin ohjausnivelien runsas määrä.







Kuvasarja Warre-Teamin tiedusteluretkestä päättyy tähän. Toivottavasti kuvista selvisi uusia asioita DDR-Ajoneuvoista. :kiitos: mielenkiinnosta!



Sivu 11/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/