Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 2/11

Kirjoittaja:  warremies [ 14 Marras 2018, 09:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Lainaa:
Kuva 12. Valtavankokoinen koriosien valmistukseen käytetty prässi. Paikallaan oleva muotti ei kuitenkaan liity Wartburgiin, mutta mihin? Kuka tietää? Taustalla purkukunnossa oleva runkotehdas.


Onko muotista parempaa kuvaa? Jos tuossa ylemmän muotin reunassa lukee "HKL Aussenhaut Mitte", se todennäköisesti tarkoittaa "Hinterer Kotflügel Links Aussenhaut Mitte", eli; vasen takalokasuoja, ulkopinta, keski.

Takalokarin keskimmäinen muotoonpainovaihe?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 14 Marras 2018, 10:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Katsotaan, löytyykö lähikuvaa. Ei se kyllä muistuttanut mitään DDR-auton osaa, ei edes aihiona. Jos se olisi ollut lokasuojamuotti, niin oltaisiinhan me se mukaan otettu :lol:

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 15 Marras 2018, 00:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Luin enemmän prässistä ja se oli tuotannossa vuodesta 1928 vuoteen 1991 asti ja sillä on tehty peltiosia Dixi 3/15, kaikki Eisenachissa tehtyjä BMW:tä, EMW, Wartburg 311, Wartburg 353 ja Wartburg 1,3 varten. Tässä lähempää kuvaa työkalusta. Leveys on noin auton leveyden verran. En tulee mieleen 353:ssa sopivaa peltiä, mutta minusta pelti sopisi kaarevan tuulilasen vasten. Tai voiko se olla 311 takaluukun tukipeltiä?

Liitteet:
DSC06852.jpg
DSC06852.jpg [ 60.64 KiB | Katsottu 5217 kertaa ]

Kirjoittaja:  warremies [ 15 Marras 2018, 01:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Saksan foorumilla vanhassa keskustelussa on 2008 kuvattu tuo prässi, silloin ylämuotti on ollut irti kiinnitystasosta ja siinä kuvassa teksti on kuvattu läheltä. Ao. teksti juuri ja juuri on luettavissa myös Warre 1000:n postaamassa kuvassa molempien muottipuoliskoiden reunassa. HKL voi hyvin tietysti tarkoittaa ihan muutakin kuin lokasuojaa tai muotti on käytetty uudelleen jonkin muun osan valmistukseen.

HKL:n etumoottorisen bussin moottorisuojus? :C:

Samassa foorumikeskustelussa missä prässin kuva oli, eräs kirjoittaja muisteli kuinka oli ystävänsä (AWE:n silloinen korimestari) kanssa 1988 käynyt viikonloppuhommina painamassa tehtaalla heillä kotona määräaikaishuollossa olleen 311:n kaikki uudet lokarit ja ovien ulkopellit koska kaikki muotit olivat hyllyssä varaosien valmistusta varten..

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 15 Marras 2018, 10:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kyllä se oli huomattavasti autoa kapeampi, joten 311-takaluukun tukipelti saattaisi olla kyseessä.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Marras 2018, 01:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 28. Yhteistyö VW:n kanssa alkoi ja moottori asennettiin aluksi pitkittäin. Vaihteistona 353:n vaihteisto, johon kytkinkoppa muutettu VW-koneelle sopivaksi. Sinänsä ihme, ettei tämä konstruktio
päätynyt tuotantoon, koska muutokset rungon osalta jäivät pieniksi.





Kuva

Kuva 29. Moottorin asentaminen pitkittäin vaati keulan pidentämisen ja maskin uudelleenmuotoilun. Lopputulos on ”nenäkäs”.





Kuva

Kuva 30. Ajovaloksi kelpasi 353:n umpio, mutta etusuuntavalo oli omansa ja jäi protovaiheeseen. Sivusuuntavalo jäi tuotantomalliksi lopullisessa 1.3 versiossa.





Kuva

Kuva 31. Lokasuojaan tehtiin ulkonäön parantamiseksi levitystä, vaikkei se 353:n raideleveyden takia olisikaan ollut välttämätöntä.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Marras 2018, 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 32. Lopullisessa versiossa moottori on poikittain. Vaihteisto on Trabantin 1.1-moottoriin suunniteltu, jossa Trabantin logot. Välityksiltään laatikko on Warren isompaan 1.3 moottoriin
auttamattoman hidas. Ohjekirjassa on mainittu myös 5-vaihteinen vaihteisto, mutta tehtiinkö niitä käytännössä ollenkaan? Rungon etuosa on muotoiltu uudelleen poikittaiselle moottorille ja akseliväliä
levennetty. Moottorin alla olevat palkit estävät tekniikkaosien poistamisen alakautta, joten esim. kytkinremontissa vaihteisto täytyy irroittaa yläkautta.





Kuva

Kuva 33. Moottori on sama kuin esim. 1986-1990 Golfissa ja Jetassa, poikkeuksena Weberin 34 TLA-kaasutin. Samainen Weber löytyy käsiryypyllisenä Citroenin ja Peugeotin 1.4-moottoreista, mutta
Wartburgin insinöörit halusivat tältä osin automaattisen rikastimen. Hammastanko periytyy 353:n 1988-mallista. Saksalaiset käyttivät 353-malleissaan rattivaihdetta loppuun saakka, mutta nelitahtiseen
sitä ei enään saanut.





Kuva

Kuva 34. Eturipustus säilyi pitkälti samana, paitsi ylätukivarsi muutettiin kapeammaksi. Jarru periytyi vanhasta konstruktiosta. Ulompi vetonivel säilyi edelleen ristikkotyyppisenä, mutta jostain syystä
navan pooritus muuttui ainoana napaan kohdistuvana muutoksena. Ehkä vetonivelen muutos oli siltä osin suunnitelmissa. Vetoakselin sisänivel lainattiin Skodalta. Polkimet olivat edelleen lattian läpi
poljettavaa tyyppiä. Jossain tietolähteessä mainitaan riippupolkimet vuoden 1991-muutoksena, mutta näytteillä olevassa viimeissä 1.3-mallissakin on edelleen nämä perinteiset polkimet.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 20 Marras 2018, 00:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Olen lukenut pitkittäisestä 4-tahti koneesta Wartburgissa, jonka perä tuli niin kevyt että yksi mies jaksoi nosta sitä irti maasta. Mahtaisiko se olla tätä protoa ja siitä syystä luovutettiin vai oliko se joku toista kokeilua?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 20 Marras 2018, 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 35. 1990 oli tarjolla myös Irmscher-versio. Alla olevia 14”-vanteita sai lisävarusteena muihinkin malleihin ja niitä näkee vannoituneitten harrastajien autoissa jopa Suomessakin.




Kuva

Kuva 36. Puskurit olivat massiiviset ja sisältä löytyi Recaroa, ym. länsimaista hapatusta.


Kirjoittaja:  warreteam.com [ 21 Marras 2018, 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 37. Nelitahtisesta valmistettiin myös Tourist-mallia, jonka valmistusmäärät jäivät pieniksi. Huomattavan suuri takalasi ja suuremmat takavalot tekivät suuren ulkonäköeron 353-malliin verrattuna.




Kuva

Kuva 38. Jos 353-Touristin takaovenkahva on hieman väkisintehdyn näköinen, niin epäsymmetrisesti sijoitettu sivuovenkahva on jotain käsittämätöntä.




Kuva

Kuva 39. Mittaristo-osastolla on touhuttu hyvinkin aktiivisesti. Led-mittarin vaihtoehdoksi tuli myös analoginen vaihtoehto, joita on päätynyt jopa sarjatuotantoautoihinkin.

Sivu 2/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/